مراسم بزرگداشت امامزاده ملامجدالدین مکی(ره) در ساری برگزار شد
مراسم بزرگداشت امامزاده ملامجدالدین مکی(ره) در ساری برگزار شد
مراسم بزرگداشت سفیر امامت، آقا ملامجدالدین مکی(ره)باحضور آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران و باسخنرانی حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری و مداحی حاج رضا بذری در مقبره آقا ملامجدالدین مکی (ره) ساری برگزار شد.

به گزارش ندای تجن_حجت‌الاسلام‌ مهدی ماندگاری در مراسم بزرگداشت آقاملامجدالدین در ساری اظهار کرد: ایستادگی در پای ولایت مساله مهمی است که در این راستا باید ثابت قدم بود و نباید ولایت را تنها گذاشت.

به گزارش فارس،وی گفت: دشمن مشکلات فراوانی برای ما ایجاد کرده و مردم ۴۵ سال اجازه ندادند پرچم اسلام برزمین افتد، ۸ سال جنگ تحمیلی شد و یک وجب خاک دست دشمن نیفتاد، ۸ سال داعش آمد و فرزندان مدافعان حریم اجازه ندادند و لذا پای اسلام ایستادن هزینه دارد.

ماندگاری با بیان اینکه تعظیم این شعائر مثل این سفیر امام صادق(ع) و همه تکریم‌هایی که از اهل بیت شد، سه مرحله دارد، خاطرنشان کرد: نخستین تعظیم شعائر الهی، تعظیم فکری است تا فکر اهل بیت رواج یابد، دوم تعظیم عملی و تعظیم هزینه‌ای برای واجبات و محرمات و دین خدا سومین تعظیم است.

وی بیان کرد: امروز دشمن تلاش دارد تا افکاری که اهل بیت را بزرگ جلوه می‌دهد، پست نشان دهد و جنگ با حجاب و عفاف همین است و امروز بی‌حیایی زیبایی شده است و اگر می‌خواهیم تعظیم کنیم باید فکر این خاندان را تعظیم کنیم.

این‌کارشناس مذهبی گفت: باید افکار توحیدی را افزایش دهیم و نماز و حیا و عفت را ترویج کنیم و با افتخار بگوییم، ولایتمداریم.

 ماندگاری افزود: وقتی فکر اقتصادی ما با قرآن نباشد، نمی‌شود، خدا کسری بودجه و یارانه ندارد و برای هر جنبنده‌ای رزق و روزی گذاشته است و چون می‌خواهد تربیت‌مان کند.

وی بیان کرد: از توحرکت از خدا برکت و هر کس تلاش کند، خدا به او روزی می‌رساند، قانون خدا و حلال و حرام، خمس و زکات، شکر کردن، انفاق را رعایت کنید، استغفار کنید که خداوند مال و اموال‌تان را افزایش می‌دهد.

به گفته ماندگاری، ملامجدالدین آمد تا بگوید اول از همه به سراغ خدا بروید و ایشان مردم‌ مازندران را موحد تربیت کند و امروز مشکل ما این است که موحد نیستیم.

این کارشناس مذهبی گفت: تعظیم فکری، عملی و از افکار تعظیم شعائر دینی است و افکار توحیدی اگر تقویت نشود ناامیدی و بی انگیزگی و فساد به همراه دارد و  باید فکر توحیدی و ولایی و نبوی و فاطمی را ترویج کند و باید در این راستا تلاش شود.

وی افزود: ملامجدالدین آمد تا بگوید، راه نجات صراط ولایت محمد و آل‌محمد است و در عصر غیبت ولایت و علما هستند و هر کس از خط ولایت خارج شود، زندگی‌اش کلاف سردرگم می‌شود، حتی اگر عمامه داشته باشیم و اکنون عمامه به سرهایی داریم که پناهنده دشمن شده و عقلش زائل شده است.

ماندگاری بیان کرد: رنگ زندگی ما بیانگر امام ماست که رنگ زندگی ائمه‌، خدامحوری، قناعت، انفاق، حجاب و عفاف است و فکر امام حسین (ع) و عملش این است که وسط جنگ نماز می‌خواند اما بازاری ما کنار مسجد است و نماز نمی‌خواند و باید دقت کنیم تا راه را اشتباه نرویم.

وی افزود: ۵ ویژگی زندگی ائمه  انجام واجبات، ترک‌محرمات، خدمت به مخلوقات که بالاترین خدمت تولید است و همه باید تولیدکننده باشند، ایثار و فداکاری است.

این کارشناس مذهبی گفت: بقعه ملامجدالدین ساری به عنوان سفیر امام صادق(ع) آثار باستانی، دیانت و افتخار است و باید میراث فرهنگی برای این بقعه هزینه کنند و مدیریت بودجه مشکل دارد و کسری بودجه نداریم و باید بدانیم که کار فرهنگی فقط ورزش و سینما و… نیست و باید مدافع حرم با زبان و عمل باشیم و درس‌های حوزه و کار هیاتی در این بقعه برگزار شود و همه با دارایی خود از ای جایگاه و مسجد و حسینیه‌ها دفاع کنند.

در کنار آرامگاه و گلزار شهدای شهر ساری، مقبره‌ای با گنبد سبز رنگ بنا شده که مربوط به سفیر امام صادق (ع)، جناب ملامجدالدین کوفی است. این مقبره مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنا به روایات، ملامجدالدین کوفی از طرف امام صادق (ع) در سال ۱۳۰ ه.ق به همراه نامه‌ای برای ارشاد مردم ساری و آمل به تبرستان آمد و در ساری از دنیا رفته و در این شهر به خاک سپرده شد. ملامجدالدین که مردی با ایمان بود و چشم و دلی روشن داشت؛ پیام امام را آورده بود برای اهالی ساری و آمل که پیوندی دیرینه با اهل بیت داشتند و چراغی از یاد آنها در دل شان روشن بود که گرم شان می‌کرد و حیات شان را معنا می‌داد.

ملامجدالدین مکی (ره)
در کنار آرامگاه و گلزار شهدای شهر ساری، مقبره‌ای با گنبد سبز رنگ بنا شده که مربوط به سفیر امام صادق علیه السلام، جناب ملامجدالدین کوفی است. این مقبره مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بنا به روایات، ملامجدالدین کوفی از طرف امام صادق علیه السلام در سال ۱۳۰ ه. ق به همراه نامه‌ای برای ارشاد مردم ساری و آمل به تبرستان آمد و در ساری از دنیا رفته و در این شهر به خاک سپرده شد.
ملا مجدالدین که مردی با ایمان بود و چشم و دلی روشن داشت؛ پیام امام را آورده بود برای اهالی ساری و آمل که پیوندی دیرینه با اهل بیت داشتند و چراغی از یاد آن‌ها در دل شان روشن بود که گرم شان می‌کرد و حیات شان را معنا می‌داد. آنچه گفته شد مختصری از شرح حال عالمی بزرگوار است که آنچه امروز ما بدان ایمان داریم، نتیجه مجاهدت‌ها و تلاش‌های او و امثال اوست.
عالم وارسته‌ای که به شایستگی به وظیفه‌ای که بر گردنش نهاده شده بود عمل کرده است و اکنون زنده نگهداشتن نام و یاد وی و معرفی ایشان به نسل حاضر و نسل‌های آتی وظیفه امروز ماست. شخصی، چون ملامجدلدین و بزرگانی، چون او نه تنها متعلق به یک شهر و استان اند؛ به آئین فراگیر تشیع تعلق دارند و گرامیداشت آنان نیز همتی فراگیر می‌طلبد.

آرامگاه ملامجدالدین
آرامگاه ملامجدالدین رحمه الله علیه در بخش مرکزی “شهر ساری” خیابان ملامجدالدین واقع شده است. در مدخل اصلی بنا کتیبه‌ای مشاهده می‌شود: بقعه مبارکه آقا ملامجدالدین مکی و سیدسلطان محمد رضا تأسیس۱۳۸۰ه. اوقاف ساری بنای قبلی را که از خشت و گل بوده تخریب و بنای کنونی را در سال۱۳۸۰ساخته است. سراسر بقعه با سنگ‌های مرمرتزئین شده و صورت دو قبر در جانبین بقعه مشاهده می‌شود که در سمت راست قبر ملامجدالدین و سمت چپ قبر امامزاده سلطان محمدرضا قرار گرفته است. بر بالای فضای این دو قبر، گنبدخانه بقعه قرار دارد. دور تا دور بقعه را پنجره‌هایی جهت نور تعبیه نموده اند. در دیوار جنوبی بقعه کتیبه‌ای که حکایت از نامه امام جعفرصادق به مردم ساری داردنصب است.
پیش از ساخت بنای فعلی که با آجر، بتون و فلز ساخته شده، مقبره دیگری در این مکان وجود داشت که برخی از نویسندگان معاصر مانند “مشکوتی” آن را در جزو یکی از بنا‌های اوایل اسلام در مازندران می‌دانند.
مشکوتی در کتاب فهرست بنا‌های تاریخی و اماکن باستانی ایران در این باره می‌نویسد: «بنای کنونی “بنای قدیمی” بقعه مختصری است که دارای ایوانی می‌باشد. در این ایوان کتیبه‌ای به خط رقاع گچ‌بری شده. بنای قدیمی این بقعه در عداد ابنیه اوائل اسلام به شمار آمده است. طبق کتیبه داخلی بقعه این مکان مقبره ملامجدالدین مکی است.