اجرای طرح نجم با هدف شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها/مولدسازی در سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای به معنای تغییر فضای کاربردی، تغییر رشته و…است/تجهیزات مازاد را برای سایر استان‌ها می‌فرستیم
اجرای طرح نجم با هدف شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها/مولدسازی در سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای به معنای تغییر فضای کاربردی، تغییر رشته و…است/تجهیزات مازاد را برای سایر استان‌ها می‌فرستیم
معاون نظارت، توسعه و بهسازی بر مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران امروز نشستی با اصحاب رسانه برگزار کردند تا درباره طرح نجم و همین‌طور چالش‌های موجود در سازمان و تصویب اساسنامه آن به صحبت بپردازند.  

به گزارش ندای تجن- چند روزی است که هیات بازرسی برای اجرای طرح نجم در مازندران راهی استان شده است و امروز در محل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای 22 بهمن ساری مستقر بود.

معاون نظارت، توسعه و بهسازی بر مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران امروز نشستی با اصحاب رسانه برگزار کردند تا درباره این طرح و همین‌طور چالش‌های موجود در سازمان و تصویب اساسنامه آن به صحبت بپردازند.  

اجرای طرح نجم با هدف شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها

حسین بابایان درباره طرح نجم این طور توضیح داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باهدف ایجاد ظرفیت‌های جدید آموزش به‌منظور مولدسازی و افزایش بهره‌وری « طرح نجم» را به اجرا درمی‌آورد.

معاون نظارت، توسعه و بهسازی بر مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به برگزاری نشست‌هایی خصوصی با مربیان مراکز در این طرح اشاره کرد تا درد و دل‌ها و چالش‌های موجود از جانب آنان مطرح شود.

وی افزود: از درون همین نشست‌ها معمولاً پیشنهادها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی درمی‌آید که امکان اجرا دارد؛ در حال حاضر 3 چالش در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وجود دارد که  بخشی از چالش به‌نظام آموزشی و شرایط عمومی کشور بازمی‌گردد، بخشی نیز درونی است که خودمان باید نسبت به شناسایی آن اقدام کنیم و تمرکز طرح نجم بر این چالش‌ها است؛ مانند رتبه‌بندی معلمان که نمونه‌ای از این چالش است.

بابایان  بخشی از چالش‌ها را به ساختار و بن‌مایه در زمان تشکیل سازمان ارتباط داد که به‌نوعی می‌توان اصلاح ساختار و صلاحیت حرفه‌ای را نمونه‌ای از این چالش اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌تواند بخشی از مشکلات ساختاری سازمان را برطرف کند، اضافه کرد: لازم است بستر را فراهم کنیم تا اساسنامه تصویب شود.

بابایان در پاسخ به سئو الی درباره عدم موفقیت در برون‌سپاری فعالیت‌های آموزشی در سازمان، گفت: عدم موفقیت به معنای بد بودن طرح برون‌سپاری نیست؛ بلکه نحوه اجرای آن مطرح است.

معاون نظارت، توسعه و بهسازی بر مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه ظرفیت‌سنجی و نحوه استفاده از تجهیزات، فضا و نیروی انسانی و همین‌طور توانمندی‌های پنهان در طرح نجم موردتوجه قرار می‌گیرد، افزود: در اینجا فروش مورد نظر نیست اما شاید به فروش هم منتج شود  ولی در واقع مولدسازی به معنای تغییر فضای کاربردی، تغییر رشته و. مورد توجه است

  • بازدید معاون نظارت و توسعه و بهسازی از کارگاه های آموزشی

معاون نظارت، توسعه و بهسازی بر مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه مازندران به دلیل داشتن 210 مربی و بیش از 1 هزار و 800 آموزشگاه آزاد ظرفیت خوبی در کشور دارد که بر اهمیت استان می‌افزاید، گفت: ما برای اجرای طرح نجم در مازندران از خبره‌ترین بازرسان کشور استفاده کردیم تا بتوانیم با شناسایی مشکلات موجود و دریافت پیشنهادها و نظرات به مساعدت  استان بپردازیم.

وی با بیان اینکه رشته واقعیت مجازی برای نخستین‌بار در مازندران در حال آموزش داریم، گفت: این اتاق واقعیت مجازی نوعی شبیه‌ساز است که کاربرد فرارشته‌ای دارد و می‌تواند همه رشته‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران نیز ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان نهادی غیررسمی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأسیس شد، باتوجه‌به اینکه سازمان دارای اساسنامه نبود، امکان مطالبه‌گری در کشور را نداشتیم.

 وی به پیگیری‌های مکرر و مطرح‌کردن مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان سازمان، چالش‌های قانونی و مشکلات منابع درآمدی و مالی، ساختاری و…در سازمان آموزش فنی و حرفه ای اشاره کرد که این عوامل در طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تدوین  شد و پس از تصویب در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مطرح شد

درویشی ادامه داد: پس از طرح در جلسه علنی، با اصل هشتاد و پنجی شدن اساسنامه موافقت به عمل آمد که بر اساس آن تصویب اساسنامه سازمان به کمیسیون تخصصی واگذار شد و پس از تأیید کمیسیون تخصصی و تأیید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.

درویشی ابراز امیدواری کرد که پس از تصویب و اجرای طرح برخی از چالش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مرتفع شود و بتوانیم به‌واسطه اساسنامه از سایر سازمان‌ها مطالبه‌گری داشته باشیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران افزود: در حال حاضر نیازمند مشارکت اجتماعی در استان هستیم تا مهارت‌آموزی را توسعه دهیم، نیاز است تا اتاق بازرگانی، سازمان صمت و خانه صمت با ما همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای آموزش‌های مهارتی جدید نیازمند تدوین جدید هستیم، افزود: در سال گذشته تعداد 90 رشته جدید تدوین کردیم که اعتباری از سازمان برنامه‌وبودجه کشور دریافت کردیم که به بخش آموزش مهارت اختصاص دادیم.

درویشی با بیان اینکه اعتبارات با عنوان دانش‌بنیان دریافت شده است، افزود: لازم است تا زیرساخت آموزش هم فراهم کنیم؛ اتاق واقعیت مجازی دارای دو بخش سخت و نرم‌افزار است که بر اساس آن حدود 85درصد از آموزش در محیط آموزشی یا همان اتاق واقعیت مجازی انجام می‌شود و 15درصد در محیط واقعی به اجرا درمی‌آید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره اجرای طرح فروش اموال مازاد دولتی در این اداره، گفت: اگر تجهیزات مازاد داشته باشیم طی نامه‌ای به سازمان اعلام می‌کنیم و برای سایر استان‌ها که نیاز دارند می‌فرستیم.

درویشی افزود: با بیان اینکه در حال حاضر نیز نامه‌ای برای در اختیار گرفتن نیروی انسانی از سایر استان‌ها فرستادیم، افزود: نیازمند نیروی خدماتی هستیم و امکانات لازم هم به آنان داده می‌شود.

وی با اشاره به واگذاری 60 مرکز دولتی از 176 مرکز فعلی، گفت: از این تعداد 27 مرکز را به بخش خصوصی سپردیم.

درویشی با بیان اینکه در حال حاضر توانمندسازی 500 روستای استان در حوزه مهارتی از اهداف اصلی ماست، افزود: در تلاش هستیم تا با همکاری مربیان و سایر نیروها هم مولدسازی بر اساس قانون کشور را حفظ کنیم و هم مولدسازی منابع خودمان را داشته باشیم.