اجرای آیین‌های مازندران در همایش بین‌المللی ترکمنستان/ حضور گروه آیین و زندگی مازندران در همایش بین‌المللی آوازه
اجرای آیین‌های مازندران در همایش بین‌المللی ترکمنستان/ حضور گروه آیین و زندگی مازندران در همایش بین‌المللی آوازه
با حضور گروه‌های فرهنگی هنری از ۱۰ کشور آسیایی و اروپایی، همایش بین المللی «موسیقی و حرکات آئینی و فولکلور آوازه-۲۰۲۳» در ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی حوزه هنری مازندران این همایش علمی و عملی که روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ خرداد با خوشامدگویی «آقامراد بالتایف» رییس بخش هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ ترکمنستان و پژوهشگر علوم تاریخی با موضوع «فولکلور، حرکات آئینی و آداب رسوم به عنوان بخشی از میراث ملی» آغاز شده بود به کار خود پایان داد.


وی در این همایش که با حضور برخی از مقامات ترکمنستان، پژوهشگرانی از جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، روسیه، تاتارستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، رومانی، هند و چین و اصحاب رسانه های ترکمنستان در سالن اجتماعات «دایانچ» منطقه گردشگری «آوازه» در استان بالکان واقع در شمال غربی این کشور برگزار شد، به فعالیت گسترده برای حفظ و انتقال میراث ملی نیاکان به نسل‌های جوان و آینده اشاره کرد و برگزاری چنین جشنواره هایی را نیز در این راستا اثر گذار دانست.
سپس در ادامه این همایش هنرمندان هر یک از کشورها به معرفی سازها و ادوات موسیقی و نیز توضیح درباره حرکات آئینی پرداختند.


«علی حسن نژاد» سرپرست گروه « آئین و زندگی مازندران» و پژوهشگر فولکلور ، ضمن قدردانی از حوزه هنری استان مازندران جهت پیگیری و حمایت از حضور گروه مازندران در ترکمنستان با معرفی موسیقی استان و بخشی از آیین های متداول در زندگی روزمره مردم مازندران ، به چگونگی استفاده از سازهای روزمره مانند لیوان، ظروف آشپزخانه و آلات موسیقی چوپانی در کنار سازهای رسمی موسیقی اصلی مازندران پرداخت و درباره هر یک از سازها توضیح داد
وی همچنین درباره ویژگی‌هایی همچون پهلوانی و سلحشوری، سختکوشی و مهر ورزی، ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری ( که در میان مردم این سامان متداول است) به شکل خاستگاهی به ارائه نظر پرداخت و درباره آیین ها و سنت های وابسته به این رفتار ها نکاتی را مطرح نمود .


حسن نژاد همچنین درباره اهمیت کارهای آیینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در برنامه های حوزه هنری مازندران گفت: از آنجایی که یکی از مهمترین محورهای سند تحول این مرکز، زیست بوم استان با تمرکز ویژه بر آیین است و تمامی برنامه های گروه زندگی مازندران هم با رویکرد حوزه هنری همسو می‌باشد، این موضوع، بستر همکاری دوجانبه شد.
این پژوهشگر افزود: هدف از حضور در همایش بین‌المللی ترکمنستان بازنمایی بخشی از فرهنگ مردم مازندران به سایر اقوام و کسب تجربه متقابل بوده است.


گفتنی است در ادامه و در بخش آلات روزمره موسیقی، آن چه که بیش از همه توجه حاضران و هنرمندان کشورهای دیگر را به گروه مازندران جلب کرد استفاده از «تشت» ( ساز محلی ثبت شده ) به عنوان یکی از سازهای موسیقی مازندران بود.
سپس هنرمندان مازندرانی با نواختن موسیقی و اجرای برخی از آئین و فولکلور مازندران که بیانگر کاشت و برداشت محصول و زندگی چوپانی و کشاورزی، کشتی و ورزش پهلوانی، جشن سنتی عروسی، مردم داری و بزرگ منشی و… اجرای خود را به پایان رساندند که مورد تشویق بسیار حاضران قرار گرفت.


گفتنی است؛ همایش بین المللی «موسیقی و حرکات آئینی و فولکلور آوازه-۲۰۲۳» به صورت علمی و عملی در روز پنج شنبه نیز ادامه یافت و در آن پژوهشگران و هنرمندان شرکت کننده به تبادل اطلاعات و آموزش پرداختند.
همچنین؛ در حاشیه همایش یادشده، نمایشگاهی از صنایع دستی ترکمنستان بویژه استان بالکان برپا شده بود که مورد توجه هنرمندان کشورهای دیگر قرار گرفت.