استمداد مدیرکل صمت از تشکل‌ها برای برون‌رفت از مشکلات/تصمیم‌گیری درباره پتروشیمی بر عهده استاندار است/گلایه اصحاب رسانه درباره نحوه نظارت بر بازار
استمداد مدیرکل صمت از تشکل‌ها برای برون‌رفت از مشکلات/تصمیم‌گیری درباره پتروشیمی بر عهده استاندار است/گلایه اصحاب رسانه درباره نحوه نظارت بر بازار
در نخستین نشست خبری مدیران دولتی و خصوصی صمت مازندران موارد بسیاری مطرح شد.

به گزارش ندای تجن – برای نخستین‌بار نشست خبری مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت به همراه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان صبح روز دوشنبه در محل سازمان صمت برگزار شد و عمده سئوالات درباره وضعیت بازار و کمک به واحدهای تولیدی دارای مشکل استان بود تا جایی که سبب گلایه برخی خبرنگاران نسبت به وضعیت نرخ گذاری در بازار شد.

نادعلی کهنسال با بیان اینکه از بدو ورود سعی کردیم تا دیدارها با دوستان را به گروه کار تبدیل کنیم، گفت: به‌صورت فشرده برنامه‌هایی که برای اداره کل صمت باید انجام می‌گرفت از جمله نشست با رؤسای اتاق‌های اصناف را داشتیم که بسیار بااهمیت بود؛ چون یخش عمده تأمین کالا و خدمات مردم بر عهده اتحادیه‌های صنفی و اصناف است.

وی بیان کرد: نشست با هیات رییسه و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی داشتیم و همین طورنشست با انجمن‌های تخصصی خانه صمت داشتیم؛ کلیات موضوع انجمن توضیح داده شد و قرار شد هر ۱۵ روز یک‌بار با انجمن‌هایی که ارائه خدمات می‌کنند جلسه داشته باشیم.

کهنسال با اشاره به  فعال‌سازی دبیرخانه  کارگروه و رفع تسهیل، دبیرخانه تنظیم بازار و نظارت بر اصناف و همین‌طور کارگروه توسعه صادرات کالا، افزود: جلسه‌ای با مدیرعامل صادرات کشور داشتیم ویک کارگروه تحت عنوان شورای معادن استان داریم که باید برنامه‌ریزی کنیم جلسه برگزار شود.

مدیرکل صمت مازندران با بیان اینکه مهم‌ترین سفر استاندار به سوادکوه شمالی بود که نشستی در شهرک صنعتی بشل انجام و تسهیلات خوبی انجام شد، گفت: مشکلات واحدهای تولیدی را به کمترین موضوع برسانیم تا به مشکلات واحدهای تولیدی که از جمله مالیاتی و عوارض و.. بود، در شهرک صنعتی بشل رسیدگی شد.

وی با اشاره به اینکه در بخش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی یکی از موضوعات مهم ما جلسات مستمر معاونین و هم جلسات شهرستانی بود که بتوانند پیگیری کنند، گفت: شناسایی واحدهایی که برای ارتقا و بهره‌وری کمک کند، در حال انجام است.

مدیرکل صمت مازندران با بیان اینکه در سال جاری بحث مهار تورم و رشد تولید بیگانه از کارها و تشکل‌های ما نیست و ما برای تحقق فرمایش رهبری نیاز به همکاری تشکل‌ها داریم، افزود: در سال گذشته که معاونت اقتصادی بودیم تلاش‌ها بحث مشارکت در مسائل اقتصادی و جمع‌بندی‌هایی که انجام می‌گیرد بسیار زیاد است حدود ۲درصد نرخ مشارکت مردمی افزایش یافت

وی ادامه داد: در ارتباط با رشد سرمایه‌گذاری ۴۳۰ طرح بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی را با اندک کمکی و تسهیلات و کمک مالیاتی می‌توانیم کمک کنیم و با سرمایه‌داری ۳۰ هزار میلیاردتومانی اشتعال‌زایی شود  و تشکل‌ها باید کمک کنند.

کهنسال با تأکید بر رویکرد دانش‌بنیانی برای فراهم‌آوردن ارزش‌افزوده و بهره‌وری در استان، گفت:تعداد 411واحد صنعتی و معدنی تعطیل را شناسایی کردیم که با اولویت‌بندی در جلسه کارگروه تسهیل قرار شد تا تعداد 200 واحد را احیا کنیم، در حال حاضر کمیته‌ای به همین منظور مشغول کار است.

مدیرکل صمت به بیان مشکلات واحدهای تولیدی نیمه‌فعال پرداخت و افزود: یک سری واحدهای تملک شده بانکی که تعداد 37 مورد است که تعداد 21 مورد نیز تملک شده بانک است؛ اما در دست صاحب‌ملک است و 50 واحد نیز دارای مشکل هستند که در مجموع 110 واحد هستند.

وی با اشاره به اینکه به مناسب دهه تولید و تجارت برنامه‌هایی مانند  تجلیل از خانواده شهدا و برگزاری مراسم تجلیل از پیش‌کسوتان و اصناف در شهرستان‌ها برگزار شد، ادامه داد: در حال حاضر اصناف نقش مهمی بر روی نظارت و کنترل قیمت در بازار دارد.

کهنسال در پاسخ به سئوالی درباره تعداد اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها، گفت: تعداد 23 اتاق اصناف و 605 واحد اتحادیه صنفی و تعداد کل پروانه کسب رسمی نزدیک به 170 هزار عدد که حدود 31 هزار واحد اضافه می‌شود که با همکاری اماکن و اصناف نظارت می‌شود که تعداد اشتغال نزدیک به 500 هزار نفر است.

معاون معدن اداره کل صمت مازندران در پاسخ به سئوالی درباره معدن روستای برنت که سبب خشک‌شدن چشمه و نارضایتی مردم شده است، گفت: پیش‌ازاین نحوه ثبت معادن به‌صورت سیستم دستی بود؛ اما در حال حاضر به‌صورت ثبت الکترونیک است که هر شخصی در کل ایران می‌تواند با داشتن شرایط لازم امکان درخواست پروانه را دارد و بحث بومی بودن مطرح نیست.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل صمت استان در پاسخ به سئوال ندای تجن درباره اثرگذاری برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در مازندران، گفت: همایش سرمایه گداری نزدیک به بیش از ۱ هزار و ۱۰۰ واحدهای احیا نشده قبلی احصا شد و در حوزه سرمایه گداری اقتصاد و دارایی است

جهانگیر بائی لاشکی با اشاره به حضور نزدیک به ۵ سرمایه‌گذار خارجی از ابتدای سال تاکنون، افزود: این سرمایه‌گذاران توانایی کمک به پیشرفت استان را دارند.

 کهنسال در پاسخ به سئوال ندای تجن درباره رسیدگی به مشکلات مزرعه گل سرخ در چهاردانگه ساری، افزود: مزرعه مجار مجموعه خوبی است و بسیار زحمت‌کش هستند، پیش‌ازاین به ایشان کمک کردیم تا برخی از مشکلات مرتفع شود.

مدیرکل صمت با بیان اینکه عیار گلاب مزرعه از دودانگه هم بهتر است، ادامه داد: در جلساتی که داشتیم مصوب شد که مجوز گلاب‌گیری و اسانس به ایشان داده شود و گلاب تولیدی مزرعه را به چند نفر معرفی کردیم.

لاشکی معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نیز درباره همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، گفت: این همایش‌ها باهدف سرمایه‌گذاری برگزار شد و دستاورد آن‌ها به‌روز کردن ظرفیت شهرستان‌ها است؛ سرمایه‌گذاران حاضر در همایش ظرفیت‌های را مشاهده کردند و با مسئولان نیز حضوری صحبت کردند.

وی با بیان اینکه سرمایه گداری فرایندی کوتاه‌مدت نیست و در طول زمان انجام می‌شود، اضافه کرد: هفته گذشته روز دوشنبه حضور سرمایه گدار چینی داشتیم که برای سرمایه گداری ۱۰۰ میلیون‌دلاری بود.

رئیس خانه صمت مازندران نیز با بیان اینکه کار در مازندران سخت‌تر از سایر استان‌هاست به این دلیل که ما مسائل زیست‌محیطی داریم، گفت: در قبل از دولت احمدی نزاد مکروه می‌دیدند صنعت را، الان وضعیت ما نسبت به سایر استان‌ها سخت‌تر است به‌طوری‌که کل شهرک‌های صنعتی ما در مازندران را با شهرک شماره یک سمنان قابل‌مقایسه است

مجتبی رضوی با اشاره به اینکه نیروی انسانی ساده و ماهر کم است، ادامه داد: کمبود زمین همیشه وجود دارد، کارکردن در مازندران سخت است؛ صنایع بزرگ در مازندران نداریم که مانند لوکوموتیو برای صنایع کوچک‌تر هستند.

وی با بیان اینکه برخی که تخصص ندارند وارد موضوع حضور صنعت بزرگ در مازندران می‌شوند و هیاهو درست می‌کنند که موضوعیت ندارد، گفت: یک دیدگاه جزیره‌ای داریم.

رئیس خانه صمت مازندران در خصوص نظارت بر بازار، افزود: هم ۴۵ سال بعد از انقلاب و ۱۵ سال قبل از انقلاب اتاق اصناف کار کنترل و نظارت بر عهده آنان بود، ما از آن موقع نظارت کردیم و اتفاقی در بازار نیفتاد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم فلانی گران‌فروش است دارد با تورم خود را تناسب می‌دهد، گفت: راهکار اصلی بحث عرضه و تقاضا است که از اقتصاد سالم نشات می‌گیرد وقتی ۸۰درصد قیمت‌گذاری روی دوش دولت می‌گذارید.

رضوی درباره پرداخت حقوق از سوی کارفرمایان به نیروی کار، گفت: ما ۳ تا نرخ حقوق داریم که مورد نخست دولتی هست، خیلی افرادی که توانایی و انگیزه کار دارند کارفرمنا می گوید چقدر پرداخت کنم که با من کارکنی.

وی در پاسخ به سئوال ندای تجن درباره این موضوع که نیروی کار ماهر ترجیح می‌دهد برای خود کار کند تا کارفرما چون حقوق مناسبی دریافت نمی‌کند، گفت: در مورد موضوع حقوق یک بالانسی است که دو طرف با هم به تعامل می‌رسند.

لاشکی معاون برنامه‌ریزی صمت مازندران درباره وضعیت شرکت نساجی ، گفت:رسالت شهرداری بنگاه‌داری نیست و پیشنهاد به وزارت‌خانه دادیم تا مجموعه را از شهرداری بگیرد و واحد را رقابت‌پذیر کند و شرایطی بگذارد که امکان واگذاری به افراد و سرمایه گداران جدید را داشته باشد

معاون معدن اداره کل صمت مازندران در پاسخ به سئوالی درباره نحوه نظارت بر امنیت معادن با بیان اینکه حدود  ۴۰ معدن را سلب صلاحیت کردیم و در اسفند سال گذشته ۴۵ مورد پروانه اکتشاف واگذار کردیم، گفت: وضعیت معادن از طرف سازمان رصد می‌شود و اخیراً چند معدن را به دلیل عدم رعایت مسائل امنیتی تعطیل کردیم.

مدیرکل صمت مازندران نیز با بیان اینکه اگر تعداد 411 واحد را احیا کنیم حداقل 10 هزار شغل ایجاد می‌شود، افزود: نظارت و کنترل بر وضعیت بازار هست به‌تازگی خوب انجام شد

منتها اثرگذاری نظارت کم هست؛ در چند روز گذشته سیمان و لبنیات و بتن آماده به‌جای اینکه منتظر اعلام نرخ باشیم ما با آن‌ها صحبت کردیم تا نرخ‌گذاری درست انجام شود.

کهنسال با تأکید بر این موضوع که ما باید به مردم امید دهیم نباید ناامید کنیم، افزود:بسیاری چیزها حالت روانی دارد که باید ایجاد کنیم، مشکلاتی که وظیفه ماست با تعامل بیشتر در کنار تشکل‌های صنفی هستند.

وی با اشاره به اینکه در بحث نظارت بر انبارها و مراکز کسانی که انباری دارند به ابد سامانه جامع انبارها را داشته باشند، گفت: نزدیک به ۲ هزار و ۴۰۶ مورد بازرسی داشتند کار انجام می‌شود

کهنسال در پاسخ به سئوالی درباره برخورد با اتحادیه‌هایی که تخلف دارند، گفت:بر اساس قانون نظام صنفی با فرد برخورد می‌شود

وی درباره سامانه املاک نیز این طور توضیح داد: حدود بیش از دو ماه که سامانه املاک تعطیل است و در استانداری کارگروهی تشکیل شد که بنا شد هدایت موضوع خانه‌های خالی و اجاره را در مسکن و شهرسازی بر عهده گیرند که ساماندهی از طریق سیستم سراسری اجرا می‌شود.

مدیرکل صمت درباره احداث کارخانه پتروشیمی در استان، افزود: بحث پتروشیمی را استاندار تصمیم می‌گیرند.

نداکلائی