در صورت مخالفت سازمان محیط‌زیست با اجرای پروژه، تابع قانون هستیم
در صورت مخالفت سازمان محیط‌زیست با اجرای پروژه، تابع قانون هستیم
نماینده شرکت صنایع پتروشیمی مازندران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا که درصورت نهایی ماندن مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای پروژه، آیا شرکت سرمایه‌گذار از این نظر تمکین خواهد کرد، گفت: در این مورد ما تابع قانون هستیم و هرچه نظر قانون باشد اجرا می‌کنیم.

به گزارش ندای تجن- برای نخستین بار مدیرعامل، سهامداران و دست اندرکاران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران پیش از ظهر امروز ۱۳ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل استقرار این صنعت مادر واقع در روستای حسین آباد بهشهر حضور یافتند و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.

قاسم خلیل خلیلی با اعلام اینکه منطقه حسین آباد بهشهر محل استقرار شرکت صنایع پتروشیمی مازندران ۴.۵ کیلومتر با میانکاله فاصله دارد، گفت: کم‌لطفی رسانه‌ها موجب شد تا پتروشیمی “حسین اباد” به نام میانکاله تمام شود.

طرح احداث پروژه پتروشیمی و شبه جزیزه میانکاله بهشهر در دولت دوازدهم و در جلسه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت نفت و با ادعای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، ایجاد اشتغال پایدار و با رویکرد آمایش سرزمینی از طریق اجرای طرح‌های پیشبران صنعت پتروشیمی و نیز با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش متانول – پروپیلن به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، مصوب شد، در واقع بهانه آنها برای اجرای این طرح ایجاد اشتغال بود.

اما این صنعت مادر در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در مازندران کلید خورد و از همان ابتدا مخالفان و موافقانی داشت. مخالفانی که در صیانت از محیط زیست و حفاظت از میانکاله برایشان مهم بوده وموافقانی که با استقرار صنایع مادر در مازندران، تمام هدفشان ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است.

حدود یک ماه از فعالیت سرمایه گذار پروژه میانکاله نگذشته بود که در ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ با حکم دادستانی اجرای عملیات احداث این طرح متوقف؛ و ادامه فعالیت منوط به صدور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست موکول شد.

البته در همین حین کارزار”نه به پتروشیمی میانکاله” در حال فعالیت بود تا جلوی استقرار صنعت پتروشیمی در مهمترین زیستگاه بومی محیط زیستی میانکاله گرفته شود. اما در نهایت مسئولان محیط زیست کشور و استان اعلام کردند که این طرح قبل از استقرار نیازمند مجوزهای زیست محیطی دارد.

اما نماینده سهامداران شرکت صنعتی پتروشیمی در مازندران اظهار کرد که، نمی‌گویم دوستان مخالف نظام اما دوستان کم‌لطف واقف باشند که ما هم دغدغه ‌محیط‌زیستی داریم و قطع به یقین هدف ما حفاظت است.

خلیلی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم‌صدور مجوز از سوی سازمان محیط‌ زیست و اعلام عمومی این مساله در رسانه‌ها طی روزهای اخیر، گفت: ما مجوز داریم و مستندات آن در فلشی به خبرنگاران ارائه شده‌است.

این مسئول صنعت پتروشیمی در مازندران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا که درصورت نهایی ماندن مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست با اجرای پروژه، آیا شرکت سرمایه‌گذار از این نظر تمکین خواهد کرد، یادآور شد: در این مورد ما تابع قانون هستیم و هرچه نظر قانون باشد اجرا می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، تالاب بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و در حاشیه دریای خزر واقع است. این تالاب که در دل شبه جزیره میانکاله واقع شده، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به ویژه مواد غذایی مهم‌ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به شمار می‌رود.
پتروشیمی مازندران که در فاصله ۴.۵ کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله جانمایی شده بود به گفته موافقان همه مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی را دارد، اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی صدور مجوز نهایی ارزیابی زیست‌محیطی بارها اعلام کرد که هنوز مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی این پروژه اجرا نشده و تا زمان تکمیل مطالعات نیز هیچ‌گونه عملیات عمرانی نباید انجام شود.

انتهای پیام