نخستین سخنرانی رئیس دولت سیزدهم در نشست سران سازمان همکاری شانگهای/صلح پایدار در افغانستان راهی جز تشکیل دولت پایدار ندارد
نخستین سخنرانی رئیس دولت سیزدهم در نشست سران سازمان همکاری شانگهای/صلح پایدار در افغانستان راهی جز تشکیل دولت پایدار ندارد
رئیس جمهوری به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای گفت: ایران بر این باور است که شانگهای، سازمانی در حال رشد با شاخص‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه و جایگاه ممتاز است و مزایای این عضویت رسمی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد.

به گزارش ندای تجن- آیت الله سید ابراهیم رئیسی، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست و سومین نشست سران این سازمان که صبح سه‌شنبه (۱۳ تیرماه) به شکل ویدئوکنفرانس در دهلی‌نو هنددر حال برگزاری است، به تشریح دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان پرداخت.

آیت‌الله رییسی در سخنرانی خود ضمن تقدیر و تشکر از آقای مودی نخست وزیر هند و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و روسا محترم جمهور دیگر کشورها،گفت: فرصت را مغتنم شمرده و مراتب خرسندی خودرا به سبب الحاق رسمی ایران به عنوان نهمین عضو ابراز میداریم.

وی در ادامه همچنین تصریح‌کرد: ایران بر این باور است که شانگهای، سازمانی در حال رشد با شاخص‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه و جایگاه ممتاز است و مزایای این عضویت رسمی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد.

رییس جمهوری تاکید کرد: امیدواریم با حضور ایران بستر تامین امنیت دسته جمعی و رهنمون شدن به سوی توسعه پایدار و گسترش پیوند و ارتباط و تقویت وحدت و احترام بیش از ازپیش به حق حاکمیت کشور ها را فراهم آورد. در باب امنیت باید بگویم که تجربه ملل مختلف نشان داده که امنیت امری درون زا و دستاوردی جمهی است. امنیت منطقه ای از خواست ملت ها آغاز و با اراده دولت ها قوام یافته و به دور از مداخله کشور ها میسر می شود.

آیت‌الله رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران باتجربه بیش از دو دهه مبارزه موفق با تروریسم و افراط‌گرایی، تعهد خود به تضمین امنیت و مبارزه با سلطه‌گری‌ در منطقه را به اثبات رسانده است و آمادگی دارد تجربه و ظرفیت‌های خود را در چارچوب سازمان همکاری شانگهای به اشتراک بگذارد تا به سوی منطقه‌ای عاری از تروریسم، افراط گرایی و جداطلبی پیش برویم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران که حتی فراتر از سهم عادلانه خود از آوارگان ملت ستمدیده افغانستان میزبانی کرده است بر این باور است که صلح پایدار در این کشور راه حلی جز تشکیل دولت فراگیر از همه گروه‌ها، اقوام و احزاب سیاسی و جریان‌های مذهبی ندارد.

آیت الله رئیسی گفت: ما همچنین آمادگی همکاری در مقابله با تهدیدهای نوین از جمله در حوزه جرائم سایبری، جرایم سازمان‌یافته، مواد مخدر را از طریق سازمان همکاری شانگهای را داریم.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران، در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تایید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد. همگرایی را مبنای سیاست خارجی خود قرار داده است و آن را مسیر مطلوب برای تحقق صلح و ثبات منطقه‌ای می‌داند.

فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید.

با پایان یافتن فرآیند عضویت قطعی کشورمان در سازمان شانگهای، یکی از دستورات اصلی بیست و سومین نشست سران سازمان که به شکل مجازی و به میزبانی هند برگزار می‌شود، اعلام عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای خواهد بود.

  • منبع خبر : میراث آریا