کاهش نرخ باروی تهدیدات امنیتی را به دنبال دارد/خانواده‌ایی که فرزندان سوم آنان متولد آبان‌ماه 1400 به بعد است زمین می‌گیرند/کمیته ویژه برای حفظ و حراست از شغل مادران باردار در دستور کار قرار گیرد
کاهش نرخ باروی تهدیدات امنیتی را به دنبال دارد/خانواده‌ایی که فرزندان سوم آنان متولد آبان‌ماه 1400 به بعد است زمین می‌گیرند/کمیته ویژه برای حفظ و حراست از شغل مادران باردار در دستور کار قرار گیرد
در میان کشورهای منطقه، ایران کمترین نرخ باروری را داشته و بعد از ارمنستان، رتبه دوم را داراست که این مساله تهدیدات امنیتی را در آینده بدنبال خواهد داشت.

به گزارش ندای تجن- دکتر عباس علیپور در همایش “جوانی جمعیت” اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران و آیین واگذاری زمین در راستای حمایت از خانواده با اشاره به اینکه با کاهش جمعیت بسیاری از اقوام در خطر انقراض هستند، اظهار کرد: در این میان، کاهش جمعیت در استان‌های شمالی موجب شده اقوام مازنی و گیلکی بشدت در معرض تهدید قرار گیرند.

وی با اعلام اینکه بهم خوردن ترکیب سنی جمعیت را شاهد هستیم و پیرتر شده ایم، افزود: کاهش جمعیت موجب بهم‌خوردن ترکیب فرهنگی و قومیتی نیز می شود.

سقوط نرخ باروری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه نرخ باروری و سطح جانشینی به ۲ و یک دهم رسیده است، گفت: نرخ باروری وابسته به این است که چند خانم در سن باروری داریم، تعداد زنان ازدواج کرده چه میزان است و اینکه اوج باروری باید بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی باشد.

علیپور با اعلام اینکه روند سقوط نرخ باروری در کشور را شاهد هستیم، یادآور شد: نرخ باروری ۶ و نیم بود که به یک و شش دهم رسیده است.

وی اضافه کرد: در میان کشورهای منطقه، ایران کمترین نرخ باروری را داشته و بعد از ارمنستان، رتبه دوم را داراست که این مساله تهدیدات امنیتی را در آینده بدنبال خواهد داشت.

آمار سقط‌جنین بالاست

علیپور با اعلام اینکه جمعیت سالمند به شدت در حال افزایش است، اضافه کرد: آمار سقط‌جنین در کشور بالا است و پزشکی قانونی در جریان بسیاری از سقط‌ها قرار ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه اشتغال بانوان رابطه دوسویه‌ایی با نرخ باروری دارد، خاطرنشان کرد: هرچه تعداد اشتغال زنان بالا می رود تعداد باروری نیز کاهش می‌یابد.

علیپور با اعلام اینکه عدد مهاجرت به خارج هم قابل توجه‌ است، توضیح داد: طبق نظرسنجی‌ها، ۳۴ درصد ایرانیان قصد خروج دارند و ۲۹ درصد هم اگر شرایط پیش بیاید آماده مهاجرت هستند.

وی اضافه کرد: میل به تصمیم مهاجرت در کشورمان ۴۲ درصد بوده درحالیکه میانگین این رقم در دنیا ۱۳ درصد است.

جولان تک فرزندی در غرب مازندران

علیپور با اشاره به اینکه هر چه تعداد بانوان ۱۵ تا ۴۹ سال کاهش یابند، پنجره جمعیتی‌ بسته‌تر خواهد شد، تاکید کرد: فرصت‌مان بسیار بسیار محدود است!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه تنها در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم فرصت داریم اقدامی در رابطه با جمعیت انجام دهیم، از کاهش ۵ درصدی زاد و ولد خبر داد و گفت: تعداد موالید در مازندران از ۴۷ هزار تولد به ۳۰ هزار تولد در سال رسیده است.

علیپور با ذکر اینکه طلاق به شدت در حال افزایش است، افزود: از ۶ هزار متارکه به ۱۰ هزار مورد در سال رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه تک فرزندی در غرب استان بیشتر از سایر نقاط استان است، خاطرنشان کرد: در ۴۰ سال آینده جمعیت استان نصف خواهد شد.

علیپور با اشاره به اینکه از ۱۰ نفر ۴ نفر سالمند هستند، گفت: در ۵ سال گذشته ۴۵ درصد کاهش تولد، ۱۷ درصد کاهش ازدواج و ۲۰ درصد افزایش طلاق را شاهد بودیم.

154 خانواده مازندرانی صاحب زمین شدند

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی مازندران از وجود یکهزار و ۳۰۰ خانواده متقاضی دریافت زمین در طرح جوانی جمعیت خبر داد.

دیوسالار افزود: ثبت نام به صورت سیستمی و در سایت اداره‌کل راه و شهرسازی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بررسی اطلاعات یکهزار نفر در دستور کار قرار داشته و پس از صحت نسبت به واگذاری زمین اقدام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ادامه داد: در  برنامه امروز ۱۵۴ خانواده که پس از بررسی‌ها واجد شرایط تشخیص داده شده‌اند زمین در اختیارشان قرار می‌گیرد.

دیوسالار ارزش زمین‌های واگذار شده را ۱۶۸ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های لازم، در گام بعدی بحث واگذاری زمین در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: خانواده‌ای که دارای ۳ فرزند هستند و تاریخ تولد فرزند سوم آنها آبان‌ ماه ۱۴۰۰ به بعد است می‌توانند ۲۰۰ مترمربع زمین رایگان دریافت کنند.

مشوق‌های جوانی جمعیت، آنی اهدا شود

در پایان استاندار مازندران، گفت: مشوق‌های طرح جوانی جمعیت باید در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین بروکراسی اداری در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

حسینی‌پور علل کاهش جمعیت در استان مازندران را فرهنگی ذکر کرد و افزود: در بررسی انجام شده از ازدواج‌های صورت‌گرفته تعدادی از خانواده‌های داری یک فرزند بیشتر افرادی هستند که وضعیت اقتصادی مناسب ندارند و خانواده‌های داری وضعیت مالی مناسب به فرزند آوری توجه نداشته و تک فرزند هستند.

فرهنگ، مولفه مهم در کاهش جمعیت

وی تصریح کرد: سایر مباحث اقتصادی و بهداشتی در جای خودش باید بحث شود اما موضوع فرهنگی یکی از مولفه‌های اصلی نرخ پایین جمعیت استان بوده و ارگان‌ها و نهادهای تاثیر گذار در این بخش باید ورود جدی داشته باشند.

استاندار مازندران خاطر نشان کرد: توجه به مسایل فرهنگی تخصصی بوده و باید به صورت ریشه‌ای در این زمینه کار شود.

حسینی‌پور خاطر نشان کرد: در بحث واگذاری زمین باید مراقبت ایجاد شود که مشوق‌ها در کمترین زمان به محض تولد فرزند در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: کمیته ویژه برای حفظ و حراست از شغل مادران باردار در دستور کار قرار گیرد و اگر مدیری در این زمینه کوتاهی کرد با آن مدیر برخورد می‌شود.

حسینی‌پور در ادامه با اشاره به قابلیت‌های استانی  مازندران و علاقه‌مندی مردم سایر نقاط کشور به این استان و اسکان در آن، گفت: باید تلاش کنیم قومیت مازندرانی مورد حفظ و حراست قرار گرفته و این بحث بسیار با جوانی جمعیت مرتبط است.

وی در پایان اداره‌کل شهرسازی مازندران را موظف کرد که برنامه‌ریزی مناسبی برای جمعیت پنج میلیونی استان مازندران در دستور کار خویش قرار دهد و تاکید کرد: بر اساس برنامه طی ۱۵ سال آینده جمعیت استان به ۱۵ میلیون نفر می‌رسد که مدیران راه و شهرسازی باید سند آمایش مناسب در این زمینه تهیه کنند.

لازم به ذکر است این همایش دیروز برگزار شد.

این خبر از پایگاه خبری چامه شمال برداشته شده است.