سمینار تخصصی آموزش مدیریت پیشرفته روابط‌عمومی و فناوری اطلاعات برگزار شد
سمینار تخصصی آموزش مدیریت پیشرفته روابط‌عمومی و فناوری اطلاعات برگزار شد
سمینار تخصیی مدیریت پیشرفته روابط عمومی و فناوری اطلاعات برگزار شد

به گزارش ندای تجن – سمینار تخصصی آموزش مدیریت پیشرفته روابط‌عمومی و فناوری اطلاعات با همت انجمن روابط عمومی ایران- نمایندگی مازندران با تدریس «دکتر حمید شکری خانقاه» در روز پنج شنبه 22تیرماه سال جاری در محل سالن شهید مهدی‌پور اداره آموزش‌وپرورش شهرستان نور برگزار شد.

دکتر یونس شکری خانقاه در ابتدای تدریس بر اهمیت دارابودن استراتژی در حوزه روابط‌عمومی تأکید کرد و گفت: از جمله شاخص‌های کلیدی کار آیی واحد روابط‌عمومی شامل حل مشکلات ارتباطی سازمان، مدیریت ارتباطی پیشرفته و ارتقای سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: داشتن وفاق در سازمان و جذب مشارکت و اعتماد نسبت به سازمان در جامعه در حوزه شاخص‌های ارتقای سرمایه اجتماعی واحد روابط‌عمومی قرار می‌گیرد.

خانقاه عقیده دارد که روابط‌عمومی نیاز است که حتماً بخشی از مشکلات سازمان را حل کند و در کنار انجام فعالیت به‌صورت مسئله‌محوری، قادر به مدیریت ویژند «برندینگ» باشد.

این مدرس حوزه ارتباطات با طرح این سئوال که چگونه به‌عنوان روابط‌عمومی می‌توانیم خود را برند کنیم، پاسخ داد: لازم است که برای فعالیت در بخش روابط‌عمومی در جایگاه کارمند نباشیم، متخصص ارتباطات باشیم و در کنار مدیر استراتژیست بودن به‌عنوان یک حرفه‌ای فعالیت کنیم.

وی افزود: یک روابط‌عمومی حرفه‌ای پس از 30 سال فعالیت به‌عنوان فردی متخصص دارای تجربه و حرفه‌ای شناخته می‌شود که می‌تواند در صورت به‌روز بودن اقدام به تدریس کند.

خانقاه با بیان اینکه چرخ روابط‌عمومی در ایران به دو شیوه سنتی و هوشمند یا مدرن در حال فعالیت است، گفت: روابط‌عمومی سنتی در دام تولید محتوای تکراری، نصب بیلبورد به‌صورت نامناسب و نادرست و سایر اقدامات گرفتار است.

این استاد حوزه ارتباطات با اشاره به اهمیت تهیه پکیج و بسته فرهنگی از اقدامات حوزه سازمان در زمان برگزاری همایش یا نمایشگاه، افزود: استفاده از بنرهایی با متن‌های طولانی در غرفه‌های نمایشگاهی اقدامی نادرست است.

خانقاه با بیان اینکه روابط‌عمومی ناکارآمد صرفاً به اطلاع‌رسانی بدون داشتن برنامه و نقشه راه می‌پردازد، اضافه کرد: فعالیت به‌صورت  شیوه کلیشه‌ای، محافظه‌کاری، وظیفه محور نبودن و تمرکز نداشتن بر اجرا و نداشتن خلاقیت و ابتکار، نداشتن انسجام ارتباطی و ضعف در حل تعارض‌های داخلی و رسانه‌ای از جمله شاخصه‌های روابط‌عمومی ناکارآمد است.

وی افزود: روابط‌عمومی کارآمد دارای برنامه و نقشه راه، اعتبار و بودجه مستقل، نظام صنفی و منشور ملی و معیارهای مهارت‌سنجی و شایستگی حرفه‌ای است؛ یک روابط‌عمومی کارآمد بهره‌وری خود را از طریق سازماندهی مجدد، بازآفرینی و مهندسی مجدد ارتقا می‌بخشد.

این مدرس با بیان اینکه روابط‌عمومی داستان سازمان را بازگو می‌کند، گفت: هر کلیک، توئیت، خبرسازی و گاهی خود خبر بودن، دانایی و متفاوت اندیشیدن جزو داستان است.

خانقاه 25درصد از موفقیت روابط عمومی را در داشتن توانایی فردی، 50 درصد یادگیری اکتسابی، 65درصد در توانایی فنی و شاخص مهارتی و 90درصد را در ویژگی رفتاری تعریف کرد.

وی به بیان مهارت‌های ده‌گانه در روابط‌عمومی پرداخت و گفت: داشتن مهارت خودآگاهی، همدلی، روابط بین‌فردی، روابط اجتماعی، کنترل هیجانات خشم، کنترل استرس، حل مسئله، تفکر نقادانه، خلاقیت و ابتکار و ایجاد تغییر از جمله این مهارت‌ها است.

این مدرس حوزه ارتباطات روابط‌عمومی را به معنای مهارت هوشمندانه ارتباطات انسانی توصیف کرد که لازم است به‌عنوان مسئول واحد روابط‌عمومی توانایی ایجاد احساس بزرگی در مخاطب را داشته باشیم تا بتوانیم با بلد بودن رفتار طرف مقابل نسبت به اثرگذاری اخبار سازمان در فرد اطلاع یابیم.

وی معتقد است که ابزارهای هوشمند کارساز نیست و روابط‌عمومی هوشمند مدیر ارتباطی هوشمند می‌طلبد؛ از طرفی هرچه صمیمیت بالاتر و ارتباط خوب با دیگران داشته باشیم صلاحیت بالاتری با شایستگی خواهیم داشت. اما اگر نتوانیم صمیمیت خود را به نمایش بگذاریم دیگران شایستگی ما را درک نخواهند کرد.

خانقاه با بیان اینکه روابط‌عمومی قدرتمند قادر به ایجاد ارزش است، گفت: با ایجاد ارزش می‌توانیم شبکه ارتباطی را توسعه و چتر ارتباطی نفوذ را باز کنیم.

این مدرس راه‌های به‌دست‌آوردن ارزش را در جذابیت یابی و جذابیت‌سازی، مزیت یابی و مزیت سازی دائم، توسعه پایگاه و منزلت رقابتی، مسئولیت اجتماعی، خلاقیت و سازگاری، اخلاق و رفتار حرفه‌ای مطرح کرد.

وی افزود: با قدردانی، تأیید، تحسین و توجه‌کردن می‌توانیم به‌عنوان روابط‌عمومی دیگران را شیفته خود کنیم.

این کارشناس با بیان اینکه ارتباطات اثربخش با مثبت‌اندیشی، حمایتگری، همدلی، گشودگی و تساوی به وجود می‌آید، ادامه داد: نیاز است به‌عنوان روابط‌عمومی از رفتار دیگران بازخورد بگیریم و بازنمایی دیگران را جدی بگیریم.

وی بر اهمیت قدرت روایتگری در سازمان تأکید کرد و افزود: با روایتگری مناسب و داستان‌پردازی به موفقیت روابط‌عمومی کمک می‌کنیم.

خانقاه بر ایجاد شبکه ارتباطی با عنوان حلقه‌های نخست، دوم، سوم و چهارم از افرادی که می‌توانند در زمان لازم به انجام فعالیت روابط‌عمومی یاری رسانند تأکید کرد.