21 آزمایشگاه فعال در مازندران روزانه کیفیت آب را بررسی می‌کنند/ انجام بیش از 463هزار آزمایش در سه ماه اول امسال
21 آزمایشگاه فعال در مازندران روزانه کیفیت آب را بررسی می‌کنند/ انجام بیش از 463هزار آزمایش در سه ماه اول امسال
مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب این شرکت مسئولیت های مهمی را در حوزه حفظ کیفیت منابع آب و نظارت بر فرآیندهای تصفیه فاضلاب بر عهده دارد گفت: این مرکز با دارا بودن ۲۱ واحد آزمایشگاه و از طریق نمونه برداری و آزمایش آب به صورت روزانه، ماهانه و سالانه نسبت به تجزیه و تحلیل داده های آزمایشگاهی اقدام می کند .

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب مازندران، مهندس برارزاده با اعلام مطلب بالا، افزود:  در این آزمایشگاه ها داده هایی مانند PH و TDS و آلاینده های شیمیایی و بیولوژیکی و وجود انواع میکروارگانیزم ها  و … مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال  463هزار و 847 آزمایش بر روی نمونه های آبی انجام شده که مشتمل بر ۵۰ نوع آزمون می باشد افزود: مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب، وظیفه بررسی عملکرد تجهیزات تصفیه، کنترل و پایش آلاینده های حاصل از فرایند تصفیه ، بررسی رعایت استانداردها و مقررات مربوطه و ارزیابی عملکرد کلی تصفیه خانه های آب را برعهده دارد.

مدیرعامل آبفامازندران، ادامه داد: مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب از طریق تحلیل داده های آزمایشگاهی گزارش های مناسبی را به سازمان ها و مراجع ذیصلاح ارائه  می دهد  تا تصمیمات لازم برای بهبود کیفیت آب و فاضلاب اتخاذ شود.

مهندس برارزاده، تدوین و اجرای استانداردها و مقررات را  از دیگر وظایف مرکز پایش دانست و تصریح کرد: اجرای این وظایف برای تضمین کیفیت آب و فاضلاب در راستای رعایت بهداشت عمومی کاربرد دارد ، به همین دلیل این شرکت در اخذگواهینامه های ایمنی آب و فاضلاب نیز اقدامات خوبی انجام داده است.

وی تصریح کرد:  اخذ گواهی نامه ایمنی آب در شهر های ساری، گلوگاه،  قائمشهر ، روستاهای مهدی آباد و افراکتی در شهرستان قائمشهر (مشتمل بر ۴ روستا) ، مجتمع آبرسانی شهید اسفندیاری  نکا(مشتمل بر ۱۹ روستا) و پیاده سازی برنامه ایمنی آب در تمامی شهرها و توسعه آن برای روستاهای استان از جمله اقدامات مهم مرکز پایش در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ بوده است.

مهندس برارزاده  از اخذ گواهی نامه های تخصصی ایزو ۱۷۰۲ برای آزمایشگاه های مرجع و شهرستان قائمشهر، نوشهر و بابل خبر داد و گفت: آزمایشگاه آب و فاضلاب از طریق  پیاده سازی استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ و شرکت در آزمون های مقایسات بین آزمایشگاهی، مسئول بررسی و اعتبار سنجی روشهای آزمایش، بررسی دقت و صحت دستگاه ها و تجهیزات از طریق کالیبراسیون میانی و خارجی می باشد.

مدیرعامل آبفامازندران بر ضرورت  آموزش و آگاهی بخشی همکاران در زمینه حفظ کیفیت آب و فاضلاب اشاره و تصریح کرد:   به همین منظور دوره ها و آموزشهای تخصصی برای ۵۴ نفر از پرسنل مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب در 3ماهه اول امسال برگزار شد.

مهندس برارزاده، در پایان خاطرنشان کرد: مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب وظیفه مدیریت صحیح عملیات و تیم کنترل کیفی، ارتباط موثر با سازمانهای مربوطه و اجرای تحقیقات مناسب را عهده دار بوده و همچنین در اطمینان حاصل کردن از کیفیت آب و فاضلاب واز طریق ارائه اطلاعات مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمهای مدیریتی صحیح و بهبود فرایندهای تصفیه و تدوین پروژه های ارتقای کیفی ایفای نقش می کند.