جهاد دانشگاهی براساس پژوهش عمل می‌کند/نیاز به ایجاد زنجیره برای بهره‌گیری از نخبگان داریم/لزوم تدوین سند  نیازمندی‌های استان
جهاد دانشگاهی براساس پژوهش عمل می‌کند/نیاز به ایجاد زنجیره برای بهره‌گیری از نخبگان داریم/لزوم تدوین سند  نیازمندی‌های استان
حجت الاسلام عالی با اشاره به ارتباط صمیمی جهاد دانشگاهی با دانشگاه‌ها در رفع موانع صنعتی، کشاورزی، پوشاک، مواد غذایی و... افزود: جهاد دانشگاهی اتاق فکر بزرگ کشور محسوب می‌شود که دارای پشتوانه اجرایی است و این توان را دارد که پژوهش‌ها را به اجرا درآورد.

به گزارش ندای تجن – حجت‌الاسلام علی‌اصغر عالی مشاور استاندار مازندران، در گفت‌وگو با روابط‌عمومی این واحد، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس توانمندی‌هایی که دارند در کارگاه‌هایشان قطعاتی می‌سازند که در خیلی از مواقع مطالبات و نیازهای ما را پاسخ می‌دهند.
وی با بیان متفاوت‌بودن جهاد دانشگاهی با دیگر ارگان‌ها، افزود: برخی  تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان جزو نیازهای حیاتی کشور نبوده و جهاد دانشگاهی از همان مقطع جنگ، نیازها را پیدا کرده و به تولید قطعات موردنیاز اقدام کرده است.

مشاور عالی استاندار مازندران، اتصال توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی سراسر کشور را از ویژگی این نهاد دانست و اظهار کرد: وقتی در استانی کاری نیاز بود و به جهاد دانشگاهی اعلام می‌شد، این نهاد از جهاد دانشگاهی استان‌های هم‌جوار و غیر هم‌جوار کمک می‌طلبید و در نتیجه با هم‌افزایی آن نیاز را برطرف می‌‌کرد.
وی با اشاره به ارتباط صمیمی جهاد دانشگاهی با دانشگاه‌ها در رفع موانع صنعتی، کشاورزی، پوشاک، مواد غذایی و… افزود: جهاد دانشگاهی اتاق فکر بزرگ کشور محسوب می‌شود که دارای پشتوانه اجرایی است و این توان را دارد که پژوهش‌ها را به اجرا درآورد.
با وجود جهاد دانشگاهی بن‌بست معنا ندارد
دبیر قرارگاه جهادی محرومیت‌زدایی مازندران، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی  در تمام زمینه‌های فنی و تکنولوژیکی، صنعتی و… ورود پیدا می‌کند و با شناختی که از اندیشمندان این حوزه‌ها دارد، بن‌بستی ندارد، تصریح کرد: «مؤسسه رویان» یکی از برکات این نگاه است. اما هنوز فعالیت‌های این مؤسسه در میان مردم ما شناخته شده نیست.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره مؤسسه رویان و آه‌وافسوس ایشان درباره مرحوم کاظمی آشتیانی، افزود: مرحوم کاظمی آشتیانی کار بزرگی را انجام داد و چهره علمی او در دنیا بیشتر از ایران شناخته شده است و این عظمت جهاد دانشگاهی است.
مشاور عالی استاندار مازندران، گفت: جهاد دانشگاهی یعنی؛ بهره‌برداری از تفکر همه عالمان، دانشمندان فنی،  صنعتی، کشاورزی و مجموعه حوزه‌های زیر مجموع آموزش عالی کشور، بنابراین در هیچ زمینه‌ای نباید با وجود چنین نهادی نقص  و کمبود داشته باشیم. چرا که در میان این همه دانشجویان، همیشه تعدادی یافت می‌شوند که در موضوعات خاص، بتوانند فعالیت کنند.
پیشتازی علمی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف
وی با بیان اینکه، آموزش‌ غالباً از علوم دیروز است و پژوهش از علم امروز، افزود: اگر آموزش به پژوهش متصل شود بروز می‌شود و جهاد دانشگاهی تفاوتش با سایر واحدهای آموزشی کشور این است که بر اساس پژوهش عمل می‌کند و همیشه چند قدم در حوزه علم جلوتر است؛ لذا باید جهاد را تقویت کرد.
حجت‌الاسلام عالی، تأکید کرد: آینده‌پژوهی، آینده‌نگری، کادرسازی، رفع موانع، رفع نیازمندی‌ها و پاسخ به مطالبات کارخانه‌ها، شرکت‌ها، مراکز تولید و امثال آن، از طریق جهاد دانشگاهی امکان‌پذیر است.
وی ادامه داد: روزهای پرمشغله‌ای را استانداری مازندران دارد؛ اما بااین‌وجود وقتی از سوی جهاد دانشگاهی دعوت می‌شوم، حضور پیدا می‌کنم چرا که جهاد از اولویت ماست.
مشاور عالی استاندار مازندران، تصریح کرد: معتقدیم اگر ما در حوزه فعالیت‌هایی که جهاد دانشگاهی ورود پیدا کرده است پشتیبانی داشته باشیم علاوه بر جلوگیری از مشکلات عدیده می‌توانیم ده‌ها امتیاز برای استان و کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولین نباید خودشان را در بن‌بست ببینند و لازم است در هر شرایطی راه برون رفتی پیدا کنند، ادامه داد: راه‌حل خروج از بن‌بست‌ها رجوع به جهاد دانشگاهی است.
حجت‌الاسلام عالی گفت: اکنون بهترین جوانان و بااستعدادترین نخبگان دنیا را در ایران و مازندران داریم، عزم، اراده، فضا و نیاز هست،اما لازم است چرخه و زنجیره ایجاد شود و این نخبگان را به کار بگیریم.
وی تأکید کرد: ما اگر به اهمیت جهاد واقف باشیم و جهاد دانشگاهی را خوب درک کنیم و به دنبال بن‌بست شکنی باشیم آن وقت به سراغ آنها خواهیم  رفت.
مشاور عالی استاندار مازندران، یکی از علل مهاجرت‌های نیروهای کار استان مازندران به استان‌های هم‌جوار را عدم ارزیابی توان تخصصی افراد و شناسایی نیازهای استان دانست و افزود: غفلت از نیروهای کار متخصص استان، جوانان را از این استان به استان‌های دیگر سوق داد.
وی افزود: یکی از اقداماتی که جهاد دانشگاهی مازندران می‌تواند انجام دهد این است که با مطالعه زمینه‌ای نیازهای استان را شناسایی و آن را در قالب یک سند یا کتاب تدوین کند و در مرحله دوم با شناسایی نخبگانی که قادر به رفع مسائل استان هستند انتظارات استان را با نخبگان در میان بگذارند.
وی افزود: بسیاری از نخبگان نیازی به استخدام ندارند و می‌توانند با قراردادهای پروژه‌ای به حل مسائل کمک کنند.
حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند مدیران استانی، صنعت، کشاورزی و بدنه جامعه را به هم پیوند بزند، افزود: این نهاد انقلابی فراقومی، فرامنطقه‌ای، ملی و برای همه ملت است.

  • منبع خبر : روابط عمومی