راه‌اندازی واحد آموزشی مشترک دامپزشکی / ایجاد دفاتر مشترک پارک علم و فناوری مازندران و تکنوپارک مسکو/برگزاری بزرگ‌ترین رویداد گردشگری ایران و روس در مازندران/به‌زودی نهاده دامی وارد می‌کنیم
راه‌اندازی واحد آموزشی مشترک دامپزشکی / ایجاد دفاتر مشترک پارک علم و فناوری مازندران و تکنوپارک مسکو/برگزاری بزرگ‌ترین رویداد گردشگری ایران و روس در مازندران/به‌زودی نهاده دامی وارد می‌کنیم
استاندار امروز با اهالی رسانه استان نشست گذاشت و به بیان آن چه که در سفر به روسیه گذشت، پرداخت.

به گزارش ندای تجن – استاندار مازندران در نشست خبری امروز با رسانه‌ها که درباره سفر هیئت اقتصادی به روسیه بود به تشریح اقدامات انجام شده در سفر پرداخت.

سید محمود حسینی‌پور با بیان اینکه از حدود یک سال و نیم پیش دیپلماسی اقتصادی با کوشرهای همسایه آغاز شد، گفت: در طول این مدت رفت‌وآمدهای بسیاری در منطقه انجام  شد برخی از استانداران در مازندران حضور یافتند و جلسات  برگزار شد.

وی با اشاره به دعوت‌نامه‌هایی که برای استانداری مازندران از جانب استانداران کشورهای مختلف ارسال شد، افزود: یکی از کشورها روسیه بود که از چند استاندار دعوت‌نامه داشتیم؛ بنابراین برنامه‌ریزی کردیم و نخستین سفر خارجی مقامات استان به‌صورت رسمی انجام دادیم.

استاندار مازندران بیان کرد: هیئتی بلندپایه و کاربردی در مجموعه دولت تشکیل دادیم و سعی کردیم تا کمتر مدیران را دخیل کنیم تا بیشتر فعالین اقتصادی حضور یابند تا بتوانیم با گرایش توسعه اقتصادی اهداف سفر را دنبال کنیم.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه سفر به مدت 6 روز طول کشید، ادامه داد: در طول این مدت جلسات رسمی و B2B با فعالین و تجار اقتصادی داشتیم که بعضی از جلسات غیرقابل‌پیش‌بینی بود که برای سفارت ما در روسیه و دوستان ما این نوع آمادگی برای برقراری ارتباط تقریباً بی‌نظیر بود.

وی با بیان اینکه پیش از مازندران دو استان اصفهان و آذربایجان شرقی نیز در روسیه حضور یافتند که استان ما با تأخیر انجام داد، افزود: علی‌رغم اینکه در همسایگی این کشور هستیم؛ اما ترجیح دادیم که به‌جای عجله در سفر برنامه‌ریزی‌های پیش از سفر را پیگیری کنیم تا فراتر از تفاهم‌نامه بتوانیم به قراردادهای اجرایی برسیم و دستاوردهای ما معلوم باشد.

استاندار مازندران با اشاره به جلسه با مسئول گمرک روسیه که معمولاً وقت ملاقات به کسی نمی‌دهد و به‌خاطر اهمیت مازندران در کریدور شمال به جنوب این ملاقات صورت گرفت، افزود: موقعیت ژئوپلیتیک مازندران از نظر آنان دارای اهمیت است و سعی داریم تعاملات اقتصادی را با هم به نتیجه برسانیم.

راه‌اندازی واحد آموزشی مشترک دامپزشکی

حسینی‌پور با بیان اهمیت دو موضوع گمرک و دامپزشکی در روسیه،  ادامه داد: باتوجه‌به اینکه محموله‌های غذایی صادراتی ایران به روسیه با استانداردهای آن جا فاصله دارد و این کشور استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارد در بسیاری موارد تجار با مشکل روبرو بودند؛ در این سفر تعامل حداکثری میان دامپزشکی روسی و ایرانی به وجود آمد وقرار شد تا برای شرکت‌های صادراتی به روس با همکاری دامپزشکی‌های دو طرف  یک واحد آموزشی مشترک ایجاد کنند و موانع را برطرف کنند.

وی از ابراز علاقه‌مندی روس‌ها برای حل موانع خبر داد و گفت: ارزش هدف‌گذاری 10 میلیون‌تنی مراودات دریایی را با طرف روس صحبت و مذاکره کردیم که ان شاالله محقق خواهد شد.

استاندار مازندران درباره مذاکرات پایانه صادراتی روماک مازندران با چند استان روسیه گفت و ادامه داد: قرار شد تا الگوی همین پایانه را در روسیه ایجاد کنند که قراردادهای آن بسته شد؛ قرارداد عرضه محصولات کشاورزی و غذایی با فروشگاه‌های بزرگ روسیه مانند مگنت با 27 هزار شعبه و جمعیت 44 میلیون‌نفری که از آن خرید می‌کنند و بیش از 200 میلیون دلار این قرارداد برای نقل‌وانتقال محصولات مازندران بسته شد.

وی چند فروشگاه دیگر را برای همکاری با مازندران نام برد و افزود: هر مقدار بتوانیم محصولات خود را ارسال کنیم روس‌ها پذیرا هستند که لازم است استانداردهای آن‌ها را رعایت کنیم که مجموعه روماک این استانداردها را رعایت کرد.

حسینی‌پور با بیان اینکه این قرارداد برای نخستین‌بار در تاریخ 2 کشور انجام شد، ادامه داد: محصولات ایران و مازندران در سبد غذایی روس‌ها قرار گرفت، قرارداد تأمین مواد پلیمری تا پایان سال 2024 با شرکت رستاپلیمر روسیه به میزان ماهیانه 1 هزار تن به ارزش 20 میلیون دلار بسته شد، قرارداد تأمین مواد پلیمری سیمون تا پایان سال 2023 به ارزش 10 میلیون دلار در همین سفر بسته شد.

ایجاد دفاتر مشترک پارک علم و فناوری مازندران و تکنوپارک مسکو

استاندار مازندران با اشاره به اینکه موافقت برای ایجاد دفتر مشترک پارک علم و فناوری مازندران و تکنوپارک اسنوای مسکو و بالعکس در مازندران که تعامل حداکثری میان این دو طرف را دنبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: در بحث گمرک مشکلاتی در بنادر آستراخان و سایر بنادر داشتیم که گاهی تا یک ماه محصولات معطل می‌شدند که دو معاون گمرک به دستور رئیس آن جا مأمور شدند تا موانع را بردارند و بتوانیم با یکی دو روز زمان مواد غذایی خودمان را به روسیه برسانیم.

تشکیل 3 کارگروه میان دو کشور

حسینی‌پور با اشاره به تشکیل 3 کارگروه میان مازندران و روسیه، گفت: دو کارگروه با دو استان ولگا گراد و آستراخان که معاون اول استاندار انتخاب شدند و ما هم معاون اقتصادی را دعوت کردیم که قرار شد بلافاصله بعد از سفر تا 3 ماه این کارگروه‌ها برنامه‌های خود را انجام دهند و مذاکراتی که برای عرضه خدمات در روسیه انجام شد تبدیل به قرارداد می‌شود و ان شاالله با حضور طرف روسی در مازندران امضا خواهد شد.

استاندار مازندران با بیان اینکه مشکلات بانکی دو طرف تجار ایران و روسیه داشتند که برای مراودات گردشگری وجود داشت، ادامه داد: طی جلسات با مدیر بیزینس بانک برای تجار ما باز کردن حساب و جابه‌جایی پول از طریق این بانک انجام شود، هم اکنون در مراودات خودمان با روسیه هر دو طرف هیچ مشکلی نداریم.

صدور کردیت کارت برای گردشگران دو کشور

وی افزود: در ارتباط با لیزینگ خرید کشتی نیز بیزینس بانک قرار شد تا باتوجه‌به محدودیت ما در خرید کشتی به ما کمک کنند و هم چنین دررابطه‌با کردیت کارت که برای گردشگران نیاز است توافق شد تا این کارت برای گردشگران صادر شود.

حسینی‌پور با اشاره به تعامل حداکثری کشتی‌سازی‌های دو کشور، ادامه داد: در حال حاضر باتوجه‌به مشکلات روس‌ها در این زمینه، فرصتی ایجاد شد تا ما جا پای خودمان را برای امضای تفاهم‌نامه باز کردیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه انعقاد تفاهم‌نامه بین مرکز بین‌المللی پایانه صادراتی برنج ایران در آمل با سرای تجاری ایران در مسکو و بازگشایی دفتر این مجموعه در مسکو را داریم، افزود: قصد داریم برنج فاخر ایرانی را در سبد غذایی روس‌ها قرار دهیم که مورد استقبال قرار گرفت و در آینده نزدیک به فروشگاه‌های روسیه قرار خواهد گرفت.

آموزش زبان فارسی و روسی در کشورهای طرفین

وی با اشاره به تفاهم‌نامه مجموعه دانشگاهی فضا و سن‌پترزبورگ، گفت: تفاهم‌نامه درباره آموزش زبان فارسی در روسیه و زبان روس در مازندران است که پیگیر هستیم.

حسینی‌پور با بیان اینکه توانمندی مازندران در تعمیر و ساخت موتور کشتی با آنان در میان گذاشته شد، ادامه داد: قرار شد تا برای تعمیر موتور کشتی به‌زودی در مازندران با هم دیدار داشته باشیم.

تأکید بر همکاری رسانه‌ها برای فعال‌کردن کریدور شمال به جنوب

وی با تأکید بر صادرات محور کردن تولیدات مازندران، افزود: هر میوه‌ای قابلیت صادرت ندارد بسیاری از تولیدات ما باید اصلاح شود، فعال‌سازی کریدور شما به جنوب برای ما دارای اهمیت است که نیاز به همکاری رسانه‌ها برای این کار داریم.

استاندار مازندران با بیان اینکه مازندران مزیت برخورداری از کریدور شما به جنوب را دارد؛ اما متأسفانه سال‌ها ما را از آن دورنگه داشتند و هم اکنون این فرصت به وجود آمد، ادامه داد: بیشترین غلات را در فدراسیون روسیه داریم که هم اکنون این محصول از جنوب و کشورهای آفریقایی وارد کشور می‌شود، درصورتی‌که ورود از بندرهای مازندران هم سریع‌تر و با قیمت ارزان‌تر تمام می‌شود.

حسینی‌پور افزود: به‌زودی واردات نهاده‌های دامی را از خزر آغاز می‌کنیم تا نیازمندی تولیدکنندگان دام و طیور را تأمین کنیم.

برگزاری بزرگ‌ترین رویداد گردشگری ایران و روس در مازندران

وی با بیان اینکه بیشترین گردشگران روس به اصفهان و کرمان می‌روند، افزود: آن‌ها مازندران را نمی‌شناختند، بزرگ‌ترین رویداد گردشگری ایران و روس را در 5 مهرماه در مازندران با حضور 200 نفر از فعالین فدراسیون روسیه داریم و سفرا هم می‌آیند بنا داریم در این رویداد ظرفیت‌های مازندران را معرفی کنیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه پیشنهاد خط دریایی گردشگری برای کشتی حمل‌ونقل را دادیم، ادامه داد: این موضوع مورد رضایت روس‌ها قرار گرفت ودر حال ساخت بزرگ‌ترین کشتی کروز هستند که پس از آماده‌شدن قرار شد تا در کشورهای حاشیه خزر دور بزند و بندر ایران و گیلان جزو مقاصد سفر است.

حسینی‌پور با بیان اینکه لایروبی رودخانه ولگا بسیار دارای اهمیت بود، افزود: باتوجه‌به نیاز کشتی‌های حمل‌ونقل، روس‌ها دستور لایروبی را دادند که با این اقدام ترانزیت دریایی افزایش می‌یابد.

وی افزود: یکی از بازوان پرتوان هیات‌های اعزامی رسانه‌ها هستند که می‌توانند کمک کنند.

استاندار مازندران در پاسخی درباره کنارگذرهای دریایی  و محیط‌زیست، گفت: با 2 استان همسایه صحبت شد کنارگذرهایی در استان‌های روس ایجاد شد که چهره گردشگری شهرشان را تغییر داد، برای حفظ محیط‌زیست مسائل را مطرح کردیم که آنان گفتند رابطه با محیط‌زیست قوانین سرسختانه داریم و خروجی‌ها باید مورد تأیید محیط‌زیست باشد.

حسینی‌پور با بیان اینکه دو کشور ایران و روسیه هر دو تحریم هستند که هیچ عامل بازدارنده‌ای وجود ندارد، ادامه داد: هر دو کشور برای تقویت روابط با هم به توافق رسیدند و بیشترین مشکل مراودات مالی است که با این سازوکار ایجاد شده هیچ مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره این موضوع که علی‌رغم ممنوع بودن واردات برنج به کشور هم اکنون این کار در حال انجام است، گفت: دررابطه‌با بحث واردات مفصل با وزیر کشاورزی صحبت کردیم که قرار شد تا برای توزیع برنج خارجی در داخل کشور مدیریت واحد باشد، امسال نیز این مکاتبات انجام شد.

نوسانات قیمت مرغ به‌خاطر فاصله عرضه و تقاضا است

استاندار مازندران با بیان اینکه صادرات مرغ را می‌توانیم داشته باشیم، افزود: در حال حاضر نیاز بالا هست و شوکی وارد شد که در جوجه‌ریزی مشکل به وجود آمد و میان عرضه و تقاضا فاصله به وجود آمد نوسانات قیمت هم به‌خاطر همین موضوع بود.

دعوت از رسانه‌ها در سفرهای بعدی

وی در پاسخ به سئو الی درباره علت عدم حضور اصحاب رسانه استان در هیات تجاری به روسیه، گفت: قرار بود تا نماینده‌ای از صداوسیما باشد که در روز آخر گفتند هماهنگی نشد، برای سفرهای بعدی هم از صداوسیما و هم رسانه‌ها را دعوت می‌کنیم.

حسینی‌پور از تشکیل کارگروه‌های بعد از سفر از امروز در استان خبر داد و گفت: اقتدار ما به‌خاطر مردم خوبی است که در مازندران داریم.