برای نهادینه‌سازی مهارت باید ارزش آن در سفره مردم نمایان باشد/ما از طرف استاندار و استانداری مازندران حمایت می‌شویم اما دستگاه‌های اجرایی 15الی 20 درصد حامی ما هستند
برای نهادینه‌سازی مهارت باید ارزش آن در سفره مردم نمایان باشد/ما از طرف استاندار و استانداری مازندران حمایت می‌شویم اما دستگاه‌های اجرایی 15الی 20 درصد حامی ما هستند
درویشی با بیان اینکه ما نیازمند جریان‌سازی مهارت هستیم، ادامه داد: اگر مهارت می‌خواهد در جامعه نهادینه شود باید ارزش مهارت در سفره مردم و جامعه دیده شود، مهارت باید به یک گفتگوی ملی در کشور تبدیل شود.

به گزارش ندای تجن – مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مهارت امروز در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، گفت:ما از طرف استاندار مازندران و استانداری حمایت می‌شویم؛ اما از سوی دستگاه‌های اجرایی بین 15 الی 20 درصد از حمایت برخورداریم.

سید حسین درویشی بیان کرد: جریان‌سازی فعالیت دولت از سوی مسئولین و کمک به جهاد تبیین می‌تواند نقش مؤثری در ارتباط معنادار مسئولین و جامعه ایفا کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با اشاره به اینکه مانع اصلی برای پذیرش فناوری نو مقاومت در برابر مهارت و فقدان آن است، افزود: مهارت حتماً باید به‌عنوان یک ارزش در جامعه تبدیل شود.

درویشی با بیان اینکه ما نیازمند جریان‌سازی مهارت هستیم، ادامه داد: اگر مهارت می‌خواهد در جامعه نهادینه شود باید ارزش مهارت در سفره مردم و جامعه دیده شود، مهارت باید به یک گفتگوی ملی در کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است در حوزه مهارت خوب کار کنیم نقش معلمان و مربیان را نباید در کشور کم‌رنگ کنیم، افزود: امروز نقش مهارت در تحقق شعار که رهبری در طول 10 الی 12 سال گذشته در خصوص اشتغال و تولید بود تأثیرگذار است و همین موضوع نشان می‌دهد که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یکی از سازمان‌های تأثیرگذار در تحقق شعار رهبری بر کسی پوشیده نیست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه منابع ارزشمندی در استان داریم، گفت: لازم است فعالیت جزیره‌ای در استان حذف شود و به فعالیت جمعی تبدیل شود.

وی با اشاره به تأیید اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که هم اکنون در حال بررسی در مجلس است،

درویشی با بیان اینکه بیش از 2 هزار آموزشگاه آزاد از ما مجوز دریافت کردند، ادامه داد: از این تعداد 1 هزار و 779 آموزشگاه در حال فعالیت هستند، نزدیک به 1 میلیارد و 123 میلیون تومان سرمایه بخش خصوصی به سرمایه مهارت ما افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور متولی نیاز روز جامعه مبتنی بر تقاضامحور شدن است، افزود: ما متولی ارائه تسهیلات نیستیم؛ اما وظیفه ذاتی و رسالت دینی ما این است که آموزش‌هایی دهیم تا بتوانیم ایجاد اشتغال برای مهارت آموختگان را فراهم کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه در طول سال 45 تا 50 هزار نفر از افراد آموزش فنی و حرفه‌ای بهره‌مند می‌شوند، افزود: نسبت بانوان به آقایان 65 به 35 است؛ از تعداد 50 هزار نفر 12 الی 13 هزار نفر دارای فرصت شغلی هستند که 85درصد فاقد مهارت و 55درصد نیز دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند.

از تعداد 13 هزار نفر، 9 هزار نفر گواهینامه مهارت کسب می‌کنند و حدود 7 هزار نفر گواهی فنی و حرفه‌ای می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مازندران دارای 106 کارگاه آموزشی است، افزود: هر کارگاه 2.5 میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد تا به‌روز شود، بنابراین ارائه مجوز کسب‌وکار به‌صورت یک تا سه روز در دستور کار قرار گرفت تا امور را به دست مردم بسپاریم که در حال حاضر هر آموزشگاه آزاد به طور متوسط 500 میلیون تومان منابع و سرمایه ملی روی میز دولت قرارداد.

درویشی در پاسخ به سئوال ندای تجن درباره تأثیر تفاهم‌نامه‌های امضا شده با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برروی نهادینه‌سازی مهارت‌آموزی در جامعه، گفت: ما 13 تفاهم‌نامه را ساری و جاری کردیم در حال حاضر بخش مهمی از آموزش‌های ما در روستاها، اردوگاه‌ها و زندان‌ها در حال انجام است، در حوزه اقشار آسیب‌پذیر تفاهم‌نامه‌ای که با بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره کل بهزیستی مازندران، آستان قدس رضوی و ارتش و سپاه داریم و قرار نیست آموزش گروه هدف را طی یک سال به پایان برسانیم.

وی افزود: ما از طرف استاندار مازندران و استانداری حمایت می‌شویم؛ اما از سوی دستگاه‌های اجرایی بین 15 الی 20 درصد از حمایت برخورداریم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه امروز ارزش و قیمت تمام شده نفرساعت هر کارآموز بین 15 الی 20 هزار تومان است، گفت: آموزشگاه‌های آزاد ما با رقم 3 هزار و 200 تومان به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

درویشی با اشاره به اینکه امروز مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور بار مهمی از هم سو نبودن و سیاست‌های اشتباه نظام آموزشی در استان را بر دوش می‌کشند، افزود: تعداد 70درصد از کارآموزان ما دانش‌آموزان هستند.

وی با بیان اینکه نخستین پایگاه ما آموزش‌وپرورش و در ادامه دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و مجامع اجتماعی است، گفت: کارنمایش و همایش را باید کنار بگذاریم و به‌صورت عملی وارد میدان شویم.

این مسئول مهارتی افزود: 100 الی 150 هزار واحد صنفی در استان داریم که اگر هر کدام یک دانش‌آموخته را برای آموزش در محیط کار واقعی پذیرا باشند ما در طول سال 150 هزار شغل در محیط کار واقعی خواهیم داشت.

وی در پایان افتتاح 20 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای، برپایی نمایشگاه مهارتی و کافه مهارت و مسابقات مهارتی را بخشی از برنامه‌های هفته ملی مهارت عنوان کرد.