رونمایی ششمین جشنواره استانی شعر تبری نوج در شهرستان سوادکوه
رونمایی ششمین جشنواره استانی شعر تبری نوج در شهرستان سوادکوه
آغاز ششمین رونمایی جشنواره استانی شعر تبری نوج با حضور مسئولین استان مازندران و شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی واصحاب رسانه در فرمانداری سوادکوه برگزار شد.

به گزارش ندای تجن رمضان غلامی فرماندار شهرستان سوادکوه گفت:  ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شده است، باعث مسرت است که میزبانی این جشنواره در شهرستان سوادکوه انجام می‌شود.

فرماندار  سوادکوه افزود: تشکر از تلاش‌هایی که در زمینه مسائل فرهنگی در سطح شهرستان انجام می‌شود و برگزاری مراسمات خوبی که با پوشش خبری اصحاب رسانه است قابل‌تقدیر است.

این مسئول با اظهار به اینکه هدف جشنواره شعر تبری نوج بحث فرهنگ و ادبیات و ترویج فرهنگ بومی (بومی، محلی) است. به شخصه خودم در ترویج این زبان مازنی با فرزندان و بیرون از منزل کوشا هستم، زبان در فرهنگ بسیار تأثیرگذار است.

غلامی با اشاره به اینکه در شهرستان سوادکوه از نظر اعتقادی خوب کار می‌شود و برنامه‌های سنتی بر اساس سبک و سنت قدیم پابرجا است.

فرماندار  سوادکوه به بیان اینکه نتیجه زحمات همه عزیزانی که در این راه فرهنگی تلاش کردند این است که به ثبت ملی برسد، وبا حداقل امکانات موجودی که مسئولین ارشاد شهرستان دارند این فرهنگ بومی و محلی حفظ شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان مازندران نیز گفت: هدف این جشنواره اشاعه فرهنگ اصیل و بومی مازندران است. همچنان که مستحضر هستید در زبان ۷٠ درصد از لغت تخصصی است وما امروزه متأسفانه به زبان مازندرانی گویش نداریم و نسل امروز ما به صحبت‌کردن با زبان مازندرانی توجهی ندارد.

احسان آهنگر افزود: باید از دیدگاه آسیب‌شناسی به این نکته پی برد. برنامه مهم واصلی ارشاد تقویت هویت بومی و محلی است و برگزاری جشنواره نوج نقش ارزنده‌ای در هویت بومی و محلی خواهد داشت.

این مسئول با بیان اینکه تهاجم دشمن در نسل امروز ما بافرهنگ غرب دست‌وپنجه نرم می‌کند در مشکلات هویتی است باید با ترویج فرهنگ بومی و محلی وبا برنامه‌ریزی مدون کارهای ماندگاری انجام دهیم.

آهنگر با اظهار به اینکه اهمیت برگزاری جشنواره و نگاه به گویش مازندرانی (شعر) پدیده شعر یکی از معجزات آفرینش و خلقت است و به‌مانند یک رسانه انتقال مفاهیم و تأثیرگذاری آن اهمیت دارد.

این مسئول با مثال ماندگاری ایام عاشورا علت را در دو عامل می‌داند مرهون مردمی‌بودن (سینه‌به‌سینه نقل شد توسط مردم) و همین‌طور استفاده از ابزار هنری به‌مانند روایت در عاشورا (مداحی، تعزیه، سوگواره) است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان مازندران گفت: در جشنواره شعر تبری نوج مطمئن هستیم سیاست‌گذاران به این نکته توجه دارند اگر اشعار بر مبنای ارزش‌های والای انسانی و انقلابی باشد مکمل بخش یک رویداد هویت‌ساز برای استان مازندران خواهد بود.

در خاتمه این مسئول افزود: تلاش مجموعه ارشاد در کنار استفاده از ظرفیت‌های مردمی و انتقال فرهنگ مردمی گروه‌ها، حضور مردم که لازمه آن رسیدن به تمدن اسلامی است.

امام‌جمعه شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه حجت‌الاسلام سید مهدی  جعفری گفت: بودجه فرهنگی باید برای افرادی که کار فرهنگی انجام می‌دهند باشد و اگر غیر از این باشد نشان‌دهنده ضعف فرهنگی یک شهرستان است.

این مسئول افزود بعد از قران خیلی از مفاهیم را ما با اشعار گفته می‌شود و باید فرهنگ‌ساز باشد، همواره شعر مورد حمایت معصومین و تأیید آنان بوده است و همچنان که ما نقد برای اشعار شاعران را داریم برای ائمه جمعه نیز امید داریم چنین باشد.

در پایان مئسولان و اصحاب رسانه کنار پوستر نظرات خود را به نگارش درآوردند.

خبر:سیده زینت موسوی پور