منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران صرفاً برای صادرات، واردات و فعالیت‌های صنعتی است/ همه زمین‌های منطقه آزاد مازندران دولتی است/ مردم مراقب دلالان زمین باشند
منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران صرفاً برای صادرات، واردات و فعالیت‌های صنعتی است/ همه زمین‌های منطقه آزاد مازندران دولتی است/ مردم مراقب دلالان زمین باشند
علی‌اصغر باقرزاده ضمن اعلام خبر تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران در صحن مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان، عنوان کرد: این منطقه آزاد در سه منطقه شامل ۱۰۶۰ هکتار در بندر امیرآباد، ۴۶۱ هکتار در منطقه میرود تا چپکرود و حدود ۸۴ هکتار زمین در بندر نوشهر است که تمام این زمین‌ها دولتی و فقط برای صادرات، واردات و فعالیت شهرک‌ها و کارخانجات تولید صنعتی است.

به گزارش ندای تجن – علی‌اصغر باقرزاده، رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت از تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران خبر داد و گفت: این لایحه، امروز (یکشنبه 15 مرداد) در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران با اکثریت آرا مصوب شد؛ جهت تایید برای شورای نگهبان ارسال و بعد از تصویب شورای نگهبان اجرا خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه چند نکته در ایجاد منطقه آزاد استان مازندران وجود دارد که مردم بزرگ استان مازندران باید آن را در نظر داشته باشند، تصریح کرد: اولاً منطقه آزاد در سه لکه یا منطقه است، یک منطقه چیزی حدود 1060 هکتار زمین در بندر امیرآباد است، منطقه دوم شامل 461 هکتار زمین در منطقه میرود تا چپکرود و منطقه سوم هم حدود 84 هکتار زمین در بندر نوشهر است.  

منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران محدود به مساحت اعلام شده است

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس یازدهم ضمن اشاره به اینکه محدوده این منطقه آزاد با آنچه در ذهن مردم است، تفاوت دارد، اضافه کرد: به این ترتیب که نوشهر کلاً منطقه آزاد نیست و فقط همان مساحت مشخص شده شامل این منطقه است؛ یا مثلا چنین موردی نداریم که چون بخشی از بندر امیرآباد منطقه آزاد شده است، بهشهر هم منطقه آزاد محسوب ‌شود  یا این موضوع متصور نشود که منطقه میرود تا چپکرود -که بخشی از آن به جویبار و بخشی به بهنمیر وصل است- کاملا منطقه آزاد محسوب می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران با تاکید بر اینکه فقط همین محدوده 461 هکتار در میرود تا چپکرود، 841 هکتار نوشهر و 1060 هکتار امیرآباد منطقه آزاد است، اضافه کرد: این محدوده‌ها حصار و گمرک در آنجا مستقر می‌شود و ورود و خروج کالا کاملا رصد خواهد شد.

منطقه آزاد مازندران صرفاً برای صادرات، واردات و فعالیت‌های صنعتی است

باقرزاده گفت: وقتی اسم منطقه آزاد می‌آید، در ذهن مردم یک منطقه تجاری برای خرید لوازم خانگی، پوشاک و… با قیمت ارزان‌تراس؛ اما در منطقه آزاد مازندران چنین چیزی نداریم و اینجا فقط برای صادرات، واردات و فعالیت شهرک‌ها و کارخانجات تولید صنعتی است.

تمام زمین‌های منطقه آزاد مازندران دولتی است

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس یازدهم اضافه کرد: دلیل تاکید بنده بر اینکه مردم استان باید به این نکته دقت و توجه داشته باشند؛ این است که با توجه به تصویب این لایحه؛ سودجویان و دلالان زمین با تکیه بر همین که این مناطق به عنوان منطقه آزاد اعلام شده، قیمت زمین‌ها را چندین برابر می‌کنند؛ در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست و تمام زمین‌هایی که اعلام شد، دولتی است، یعنی شخص حقیقی در آنجا زمینی ندارد که بتواند ادعایی داشته باشد.

باقرزاده ضمن تاکید مجدد بر اینکه تمام زمین‌های منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران دولتی و محصور شده  و فقط شامل همان مساحت مشخص شده است و بقیه آن منطقه آزاد محسوب نمی‌شود؛  عنوان کرد: مردم استان مازندران باید به این نکته توجه داشته باشند تا سودجویان و دلالان زمین‌های آن مناطق را گران نکنند. خرده‌فروشان و بازاریان استان هم نباید نگران باشند که با اعلام این مناطق به عنوان مناطق آزاد همه برای خرید سراغ این مناطق می‌روند و آن‌ها ضرر و زیان می‌کنند. چنین چیزی هم نیست زیرا به هیچ وجه خرید و فروش کالا در آن قسمت نداریم.

ممنوعیت تردد خودروهای سواری خارجی منطقه آزاد  در خارج از این مناطق

وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر در بحث خوردرو است، افزود: مجوز واردات خودروهای سورای خارجی در محدوده این منطقه صرفاً به اشخاصی اعطا می‌شود که دارای مجوز فعالیت اقتصادی در محدوده منطقه باشند. تردد این خودروها هم صرفاً در همان محدوده است؛ یعنی عملاً امکان تردد خودروها در سطح شهر و خارج از مناطق اعلام شده ممنوع است.

مردم مراقب کلاهبرداری دلالان زمین باشند

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در پایان گفت: خریداران و مردم از این نکات مطلع باشند که خدای ناکرده در اثر غفلت مغلوب سودجویان و دلالان نشوند.  باید منتظر باشیم که شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کند و انشاالله این سه منطقه اجرایی شود./