۱۲شهر به‌عنوان شهرهای دوست‌دار کتاب انتخاب شدند
۱۲شهر به‌عنوان شهرهای دوست‌دار کتاب انتخاب شدند
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت:بیش از صد شهر وارد این رقابت شدند و حدود ۷۶ شهر به طور کامل مراحل ثبت نام را طی کردند. از این میان ۱۲ شهر به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شدند.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار مهر، نشست خبری «شهرهای راه یافته به مرحله نهایی هشتمین دوره پایتخت کتاب ایران» صبح امروز دوشنبه ۱۶ مردادماه با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیلی جانعلی پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جانعلی پور در ابتدای این نشست گفت: پایتخت کتاب ایران تحولاتی داشته است. از زمانی که در اداره مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی مسئول این رویداد شدیم کار را آغاز کرده و در دی ماه سال گذشته پوستر این رویداد رونمایی شد. در طول این مدت ۱۰۵ شهر در این جشنواره شرکت کردند که با داوری‌های صورت گرفته این شهرها به مرحله نیمه نهایی رسیدند.

وی افزود: در فرآیند بررسی ظرفیت شهرها و کارنامه پیشین آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد همچنین ایده و برنامه‌های پیش رو این شهرها نیز مهم است چراکه به دنبال آن هستیم تا به بهسازی و تقویت ایده‌های شهرهای مختلف کمک کنیم.

جانعلی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی در راستای شبکه سازی شهرهای دوستدار کتاب با یکدیگر شده است گفت: پیش از شروع این دوره در شبکه شهرهای دوستدار کتاب فعالیت‌هایی انجام شده است تا این شبکه به صورت احیا شود و برای شهرها و روستاهای دیگر نیز استفاده شود همچنین در این دوره شهرها و روستا در سه دسته برخوردار، نیمه برخوردار و کم برخوردار تقسیم بندی شدند و تلاش شده است با توجه به ظرفیت شهرها و توسعه یافتگی هر یک از آنها و در راستای عدالت انتخاب شکل گیرد.

۱۲ شهر به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شدند

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست گفت: همانطور که اشاره شد بیش از صد شهر وارد این رقابت شدند و حدود ۷۶ شهر به طور کامل مراحل ثبت نام را طی کردند. از این میان ۱۲ شهر به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شدند.

وی با اشاره به اینکه از ۲۴ استان متقاضی شرکت در این رویداد بودند گفت: متقاضیان زیادی برای شرکت در این رویداد داشتیم که نشان دهنده توجه به کتاب در شهرهای مختلف است.

احمدوند با اشاره به اینکه اختتامیه این رویداد در تاریخ ۲۴ مردادماه در برج آزادی برگزار می‌شود افزود: اختتامیه این رویداد با حضور مسئولان و نمایندگان ۱۲ شهر برگزار می‌شود و به این ترتیب رقابت نهایی برای انتخاب پایتخت کتاب آغاز می‌شود همچنین در شهریورماه پایتخت کتاب معرفی خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش شده است به برنامه‌های متنوع شهرها در این دوره توجه شود همچنین امکاناتی که باید در این شهرها وجود داشته باشد از طریق برنامه ریزی توسط دستگاه‌های رسمی تدارک دیده شده است به علاوه از ظرفیت مردمی نیز در این رویداد استفاده خواهد شد.

وی افزود: به این ترتیب از مروجان کتاب، اهالی فکر و اندیشه برای این مهم استفاده شده است و امیدواریم مرحله جدیدی از شور و نشاط برای موضوع کتاب در شهرها آغاز شود تا پیشنهادات خود را به مرحله اجرا رسانده از ظرفیت خود استفاده کنند.

احمدوند گفت: همانطور که گفته شد شاخص‌های مدنظر هیئت داوری در این دوره شامل مواردی از جمله جامعیت در توجه به همه اقشار و بهره مندی از خدمات به ویژه برای معلولان و آسیب دیدگان، بهره گیری از ظرفیت خیرین، بهره گیری از ظرفیت رسانه، توجه به ظرفیت سازمان‌ها، طراحی و اجرا بین شیوه‌های رقابتی و بهره گیری از توان فرهنگی نو، ارائه قابلیت ارائه طرح‌ها با ظرفیت توسعه و تکثیر، ارائه ضمانت اجرایی برای طراحی، ایجاد همگرایی بین مدیران استانی و شهری می‌شود.

وی افزود: بعد از اعلام اسامی شهرها ارزیابی مدیران در همه شهرها توسط دبیرخانه انجام می‌شود و پس از آن پایتخت کتاب معرفی می‌شود. همچنین شهرهای دوستدار کتاب از امکانات ویژه ای برخوردار می‌شوند برای مثال اولویت اجرای فرهنگی برنامه‌ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرها هستند، همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگی، تجهیز کتابخانه ها، توجه به پدیدآورندگان آثار و برگزاری جشنواره از جمله حمایت‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.

احمدوند گفت: دستگاه‌های مختلفی اعم از وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، کانون فرهنگی هنری مساجد، نهاد عمومی کتابخانه های کشور و غیره در این رویداد به عنوان پشتیبان حضور داشته و دارند.

احمدوند در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اقدامات حمایتی ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شهرهایی که به عنوان پایتخت کتاب معرفی شده‌اند گفت: البته که باید توجه ویژه ای به شهرها و روستاهای دوستدار کتاب شود اما شهرها نیز باید تلاش کنند تا عنوان پایتخت کتاب را از آن خود کنند یعنی این رویداد رقابتی است که شهرها بتوانند به این جایگاه برسند.

وی افزود: شهری واجد شرایط دریافت این عنوان است که به موضوع کتاب توجه بیشتری داشته باشد و تمام امکانات خود را برای توسعه کتاب و کتابخوانی بسیج کرده باشد طبیعی است امکانات در اختیار همه شهرها به صورت یکسان قرار می‌گیرد اما شرکت در این رویداد و در اختیار داشتن عنوان پایتخت کتاب باید الگویی برای سایر شهرها باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌شود حداکثر امکانات در اختیار این شهرها قرار گیرد اما آنچه که باید فعال شود ظرفیت شهرهاست که بسیار بیشتر است و این باید افتخاری برای شهرها باشد.

در پایان این نشست ۱۲ شهر راه یافته به مرحله نهایی هشتمین دوره پایتخت کتاب ایران معرفی شدند. استان فارس، شهرستان اِوَز و صدرا؛ استان سمنان، شهرستان سمنان؛ استان قزوین، شهرستان قزوین؛ استان البرز، شهرستان کرج، استان اصفهان، شهرستان شاهین شهر و میمه و اصفهان؛ استان کرمان در بخش کرمان شمالی، شهرستان رابر؛ استان گیلان، شهرستان فومن؛ استان خرسان رضوی، شهرستان سبزوار؛ استان مازندران، شهرستان آمل؛ استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه به عنوان برگزیدگان این دوره اعلام شدند.