روابط عمومی ناکارآمد؛ پاشنه‌ی آشیلِ ادارات و سازمانها !!!
روابط عمومی ناکارآمد؛ پاشنه‌ی آشیلِ ادارات و سازمانها !!!

ندای تجن-در فضای اداری امروز مدیران دستگاه های اجرایی باید به این نکته توجه نمایند؛ که علم، فن و هنر روابط‌ عمومی، نیازمند حضور متخصصان و افراد دارای مهارت در این حوزه است تا بتوانند به شکل حرفه‌ای، یک روابط‌عمومی استاندارد، هوشمند و کارآمد را در سازمانها و ادارات متبوع خویش پیاده‌سازی و اجرا نمایند.      […]

ندای تجن-در فضای اداری امروز مدیران دستگاه های اجرایی باید به این نکته توجه نمایند؛ که علم، فن و هنر روابط‌ عمومی، نیازمند حضور متخصصان و افراد دارای مهارت در این حوزه است تا بتوانند به شکل حرفه‌ای، یک روابط‌عمومی استاندارد، هوشمند و کارآمد را در سازمانها و ادارات متبوع خویش پیاده‌سازی و اجرا نمایند.
                      
متاسفانه در جامعه اداری کشور شاهد آن هستیم که نگاه به روابط عمومی یک نگاه سازمانی و اداری و در اندازه رفع تکلیف است. زیرا بدون توجه به انتخاب افراد در حوزه روابط عمومی و نداشتن نگاه علمی و تجربی، قطعا نتیجه و انتظاری جز نقش پوستر چسبانی و تبلیغات محیطی از روابط عمومی غیر متخصص نرفته و نمی رود!!! و این همان واقعیت تلخی است که هنوز روابط عمومی ها را فقط در حد نصب بنر ، پوستر و برگزار کننده مراسم  ها در ادارات می دانند.

لذا افرادی که در حوزه روابط عمومی گمارده می شوند مادامی که درک و شناخت درستی از این جایگاه نداشته باشند، آسیب آن نه تنها برای خود فرد، بلکه بر پیکره سازمان ها و ادارات نیز به دنبال دارد.

وقتی از روابط عمومی به عنوان قلب تپنده و پل ارتباطی بین مردم و ادارات نام برده می شود، می بایست اشخاصی به عنوان‌ مدیر روابط عمومی انتخاب شوند!!! که در وهله اول دارای #سوادرسانهای بوده، تا بتوانند ماموریت‌های سازمان خویش را با بیانی فصیح و شیوا به سمع و نظر مردم برسانند.
علاوه بر داشتن سواد رسانه ای، روابط عمومی ها باید به توانمندی‌های فردی نظیر: پژوهش افکار عمومی، ارتباط صحیح و درست با شهروندان، دارا بودن خلاقیت و ایده در حوزه فرهنگی، سخنوری، قدرت بیان، توانمند بودن در تجزیه و تحلیل مسائل، قلم توانا و تسلط نوشتاری در فضاهای مجازی، دارای سعه صدر بودن و… نیز توجه جدی نمایند.

با توجه به نقش حساس و کلیدی فضاهای مجازی ( #تلگرام، #واتساپ ، #اینستاگرام و …) در هدایت و رهبری افکار عمومی، موضوعی که در رسانه های دیداری و شنیداری، به وفور دیده میشود اینست که مدیران روابط عمومی در یک قالب کلیشه ای، فرسوده و فرتوت به ایفای نقش می پردازند و عمده فعالیت های آنان در انتشار پیامهای تبریک و تسلیت، چاپ بنر و تراکت،انعکاس بازدیدهای میدانی مدیران و..‌. خلاصه گردیده است، که گاها بعضی از مدیران روابط عمومی های ادارات مهم و مردمی، در انتشار و انعکاس پیامهای تبریک و تسلیت، معرفی پروژه های اجرایی و… با اغلاط املایی و نگارشی خویش، غصه پردردی بر قصه روابط عمومی ناکارآمد می افزایند !!!

براستی اگر امروزه مدیران ادارات و سازمانها به درستی نمی توانند اهداف و عملکردهای خویش و کارکنانش را به صورت صحیح و درست به مردم ارائه نمایند، به دلیل ناکارآمدی مدیران روابط عمومی است، زیرا هیچگاه به جایگاه مهم هنر هشتم یا #روابط_عمومی توجهی نگردیده است!

به جرأت می‌توان گفت اگر مديران می‌خواهند موفقیتشان در جامعه ملموس باشد، باید به «روابط عمومی حرفه‌ای و خلاق» نگاهی ویژه داشته باشند، جز با این نگاه نمی‌توان در زمانه‌ای که رسانه حرف اول را می‌زند با مردم آن جامعه سخن گفت.

✍️ مهیار کاردر ، فعال رسانه ای اجتماعی