پیش‌ثبت‌نام ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی/ثبت نام ۲۴۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی/استان البرز بیشترین درصد حضور بانوان ثبت نام کننده را دارد
پیش‌ثبت‌نام ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی/ثبت نام ۲۴۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی/استان البرز بیشترین درصد حضور بانوان ثبت نام کننده را دارد
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت:در پایان امروز که روز هفتم بود، ۱۳۲۳۴ نفر ثبت‌نام خود را تکمیل کردند و مجموعاً ۴۸۸۴۷ متقاضی نیز نفر در این مرحله پیش‌ثبت‌نام خود را نهایی کردند.

به گزارش ندای تجن به نقل از  خبرنگار مهر، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری خود در سالن پیامبر وزارت کشور با اشاره به پایان مرحله پیش ثبت نام‌های انتخابات مجلس گفت: در پایان امروز که روز هفتم بود، ۱۳۲۳۴ نفر ثبت‌نام خود را تکمیل کردند و مجموعاً ۴۸۸۴۷ متقاضی نیز نفر در این مرحله پیش‌ثبت‌نام خود را نهایی کردند.

وی افزود: در مدتی که سامانه هدف‌گذاری شد و اصطلاح فنی بالا آمد متقاضیان رضایت کامل داشتند و کمترین سختی را کشیدند چراکه سامانه مناسب و خوب عمل کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: به جهت اینکه فرآیند ثبت نام دو مرحله‌ای است و مواعید زمان‌بندی بر اساس قانون روز رأی‌گیری ۱۱ اسفند است، روز ثبت‌نام نهایی ۲۷ مهر است و تا سه آبان ادامه خواهد داشت.

اسلامی تصریح کرد: ثبت‌نام نهایی نیز به صورت الکترونیکی خواهد بود اما حسب مورد وزارت کشور می‌تواند مراجعه حضوری هم داشته باشد.

اسلامی در ادامه اظهار داشت: بر اساس قانون روز رأی گیری یازدهم اسفند ۱۴۰۲ است و مرحله ثبت نام اصلی به مدت هفت روز از ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۲ تا سوم آبان ماه برگزار خواهد شد که به صورت الکترونیکی خواهد بود و و وزارت کشور می‌تواند بر حسب مورد ثبت نام‌ها را به صورت حضوری هم داشته باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به بخش فنی وزارت کشور گفت: لازم می‌دانم از همکاران فنی و نیز اپراتور همراه اول که برای سامانه وزارت کشور که زحمات شبانه روزی زیادی کشیدند تشکر ویژه داشته باشم. به اذعان کارشناسان سامانه ثبت نامی در شرایط خوبی قرار داشت.

اسلامی تاکید کرد: بر اساس قانون ۷۰ الی ۱۱۰ روز قبل از مرحله ثبت نام نهایی زمانبندی پیش ثبت نام را باید اعلام می‌کردیم که با هماهنگی شورای نگهبان این کار انجام شد و برای ۱۶ مرداد تعیین شد.

سخنگوی ستاد انتخابات در ادامه تصریح کرد: بر اساس قانون باید هفت روز برای مرحله پیش ثبت نام زمان اختصاص داده می‌شد و ما نمی‌توانستیم آن را تمدید کنیم. البته پیشنهاداتی برای شبانه روزی شدن فعالیت سامانه داشتیم که بر اساس استفساریه وزارت کشور مقرر شد ثبت نام در ساعات ۸ الی ۱۸ این ۷ روز انجام شود و سامانه فعال باشد. همچنین باید یک روز قبل از شروع فرایند پیش ثبت نام دستور آغاز آن از سوی وزیر کشور صادر می‌شد که این فرآیند هم انجام شد.

محسن اسلامی در ادامه با اشاره به مدارک بارگذاری شده متقاضیان مرحله پیش ثبت نام انتخابات کشور بیان داشت: طبق قانون باید کلیه مدارک بارگذاری شده به سازمان‌های مورد نظر ارسال شود که این سازمان‌ها شامل سازمان ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت خارجه، سازمان امور استخدامی و نیز چهار دستگاه مرتبط با وزارت علوم شود که شامل خود وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و نیز حوزه‌های علمیه است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ارسال مدارک هویتی متقاضیان به صورت الکترونیکی به دستگاه‌های مربوطه انجام خواهد شد و آنها نیز ظرف یک ماه تأیید و یا عدم تأیید خود را به وزارت کشور اعلام خواهند کرد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شده تک تک فایل‌ها مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت و نواقص احتمالی به صورت پیامک به متقاضیان ارسال خواهد شد. لینکی برای ویرایش متقاضیان و مدارک ناقص آنها در نظر می‌گیریم و در نهایت فایل‌ها را به صورت تجمیع شده و صحیح جمع آوری خواهیم کرد و به دستگاه‌ها مورد نظر مجدداً ارسال می‌کنیم.

اسلامی، در خصوص ماده ۲۹ قانون اذعان داشت: سازمان امور استخدامی در خصوص مشمولین ماده ۲۹ و پذیرش استعفای آنها و درست یا نادرست بودن آن اظهار نظر خواهد کرد. همچنین فراجا در خصوص پایان خدمت و نظام وظیفه آقایان تأیید و یا عدم تأیید آن نظر خواهد داد. ضمن آنکه دادستانی در مورد سو پیشینه یا عدم داشتن آن است اعلام نظر خواهد کرد.

محسن اسلامی در خصوص متقاضیانی که خارج از کشور ثبت نام کرده‌اند گفت: عزیزان ما که در کنسولگری و سفارتخانه‌های کشورمان در جهان ثبت نام کرده‌اند تا فردا وزارت خارجه طی نامه رسمی به وزارت کشور نام آنها را مشخص وبه وزارت کشور ارسال می‌کند لذا کار صحت سنجی آنها نیز انجام خواهد شد.

رکوردشکنی ثبت نام‌ها در روز آخر

وی در خصوص آمار تفکیکی ثبت نام کنندگان در طی این هفت روز اظهار داشت: در روز اول ۷ هزار ۶۶۹ نفر، در روز دوم ۶ هزار و ۲۴۷ نفر، در روز سوم ۵ هزار و ۲۰۱ نفر، در روز چهارم ۴ هزار ۳۴۹ نفر، در روز پنجم ۴ هزار و ۲۶۵ نفر، در روز ششم ۷ هزار و ۷۸۲ نفر و در روز پایانی ۱۳ هزار و ۲۳۴ متقاضی ثبت نام کردند.

اسلامی با اشاره به رکوردشکنی ثبت نام‌ها در روز پایانی اذعان داشت: امروز شاهد بیشترین استقبال از سوی متقاضیان بودیم و هیچ اختلالی در سامانه ثبت نامی وجود نداشت. عدد ثبت نامی ۱۳ هزار و ۲۳۴ نفر یک رکورد در تاریخ انتخابات است و فقط کافیست به آن توجه کنیم پ کل متقاضیان ثبت نام شده در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ ،۱۶ هزار و ۳۳ نفر بودند.

خانم‌ها ۱۴ درصد جمع متقاضیان را تشکیل می‌دهند

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خصوص ترکیب جمعیتی ثبت نام کنندگان اظهار داشت: خانم‌ها ۱۴ درصد جمع متقاضیان را تشکیل می‌دهند که دو درصد از آمار سال ۹۸ بیشتر است و آقایان ۸۶ درصد متقاضیان را تشکیل دادند ضمن آنکه در دو روز پایانی شاهد افزایش حضور خانم‌ها در مرحله پیش ثبت نام بودیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خصوص تحصیلات متقاضیان ثبت نام کننده بیان داشت: در حوزه تحصیلات در کارشناسی ارشد که شرط اولیه حضور در رقابت انتخاباتی است ۷۰ درصد دارای کارشناسی ارشد هستند. همچنین ۱۶ درصد متقاضیان دارای مدرک دکترا بوده و ۱۱ درصد آنها با داشتن سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس دارای مدرک کارشناسی بود و افراد با داشتن تحصیلات حوزوی به ۳ درصد می‌رسند.

اسلامی با ارائه آماری در خصوص بازه‌های سنی ثبت نام کنندگان گفت: در بازه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال ۳۵ درصد، بازه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۶ درصد، بازه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۲ درصد، بازه سنی ۶۰ و ۷۵ سال ۶ درصد متقاضیان را تشکیل می‌دهد.

ثبت نام ۲۴۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی

وی در خصوص نمایندگان ادوار که در انتخابات شرکت کرده‌اند اظهار داشت: بر اساس فرم خود اظهاری که در سامانه وجود داشتند بیش از هزار نفر از نمایندگان ادوار در این مرحله ثبت نام کرده‌اند که ۵۱۱ نفر آنان سابقه نمایندگی در سه دوره مجلس‌های نهم دهم و یازدهم را دارا می‌باشند. ضمن آنکه ۲۴۵ نفر از نمایندگان مجلس حاضر تا ساعت ۱۴ امروز به صورت قطعی ثبت نام خود را تکمیل کردند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با ارائه آماری از میزان تقاضای داوطلبی بر صندلی استان‌های مختلف در مجلس بیان داشت: استان البرز با دارا بودن ۴۱۳ تقاضا برای هر کرسی در مجلس در رتبه اول، استان تهران با ۲۸۲ تقاضا بر هر کرسی در رتبه دوم، استان قم با ۲۵۴ تقاضا نمایندگی بر هر کرسی در رتبه سوم استان خراسان رضوی و نیز استان‌های خراسان رضوی و یزد با ۱۷۹و ۱۷۸ تقاضا بر هر کرسی نمایندگی در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند. ضمن آنکه استان‌های قزوین، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، زنجان و ایلام در رتبه‌های ششم تا دهم قرار دارند. در عین حال که استان‌های هرمزگان، گیلان، خراسان و کردستان در انتهای این جدول مشاهده می‌شوند.

استان البرز بیشترین درصد حضور بانوان ثبت نام کننده را دارد

وی در خصوص ثبت نام کنندگان زن در استان‌های مختلف متذکر شد: در ابتدا استان البرز بیشترین درصد حضور بانوان ثبت نام کننده را دارد. پس از آن استان تهران با ۱۸ درصد استان قزوین با ۱۷ درصد خراسان رضوی و استان خراسان شمالی هر دو با ۱۶ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند بیشتر بانوان ثبت نام کننده را دارا می‌باشند.

اسلامی در خصوص استان‌هایی که بیشترین مدرک دکترا را داشتند در میان ثبت نام کنندگان داشتند، گفت: استان‌های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی و یزد دارای بیشترین مدرک دکترا در میان متقاضیان خود هستند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ادامه با اشاره مثبت بودن مرحله پیش ثبت نام که در این دوره از انتخابات صورت گرفت، بیان داشت: مرحله پیش ثبت نام و الکترونیکی بودن فرآیند آن، فرصت خوبی را به متقاضیان و وزارت کشور داد و مورد رضایت وزارت کشور و داوطلبان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: امیدواریم انتخابات باشکوهی را بر اساس همان مؤلفه‌های مورد نظر مقام معظم رهبری و راهبردهایی که ایشان دارند و مطرح فرمودند داشته باشیم و آنها را مورد توجه قرار دهیم.