ادبیات پایداری ارزش جنگ را مشخص می‌کند
ادبیات پایداری ارزش جنگ را مشخص می‌کند
وی با بیان این که کتاب شب موصل نخستین کتاب از خاطرات آزادگان مازندران است، گفت: نکته مهم خواندن ادبیات پایداری این است که قیمت تمام‌شده جنگ را برای ما روشن و مشخص می‌کند.

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی حوزه هنری مازندران:مرتضی سرهنگی شامگاه چهارشنبه در ویژه‌برنامه بزرگداشت چهلمین روز شهارت «محمدحسین منصف» پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس، اظهار کرد: کتاب «شب موصل»، خاطرات سردار آزاده محمدحسین منصف که به کوشش «حسن شیردل» جمع‌آوری و تدوین شده  منصف در این کتاب احساسات خویش را پنهان نکرده‌ و این نکته‌ حائزاهمیت است.
 
وی با بیان این که در این کتاب با احساساتی مواجه هستیم که راوی در بطن زندگی آنها را بیان نکرده، افزود: راوی چنان به جزییات پرداخته که از لحظه اسارت به دست افسر عراقی او را غارت مادی و روانی کرده است.
 
این چهره فرهنگی گفت: منصف ۲ شب بعد از ازدواج، به اسارت درآمد و افسر عراقی  در نخستین حرکت، حلقه ازدواجی که ۲شب قبل در انگشت کرده  و پلیوری که همسر شهید برای او بافته بود را غارت می‌کند.


 
این روزنامه‌نگار و پژوهشگر ادبیات پایداری در اشاره به روحیه مقاوم و جست و جوگر شهید منصف تصریح کرد: حسین آدمی محاصره شده در مشکلات به‌ویژه در خانواده بود اما با صبوری همه آنها را زیر پا له کرد و زمانی که تصمیم می‌گیرد زندگی زناشویی را آغاز کند، اسیر می‌شود و آن زندگی را به خدا می‌سپارد.
 
سرهنگی بر اثرگذاری کتاب‌های حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس در شکل‌گیری اندیشه و رشد انسان تاکید کرد و ادامه داد: ما برای خروج از بحران‌های زندگی به کتاب‌های این حوزه نیازمندیم، مشکل هیچ یک از ما به اندازه حسین نبود که  خانواده و جبهه را رها نکرد.
 
وی با بیان این که کتاب شب موصل نخستین کتاب از خاطرات آزادگان مازندران است، گفت: نکته مهم خواندن ادبیات پایداری این است که قیمت تمام‌شده جنگ را برای ما روشن و مشخص می‌کند.
 
رئیس حوزه هنری مازندران در این مراسم اظهار کرد: تاریخ ادبیات پایداری ما مملو از «منصف»‌هایی است که شاید منصفانه به آنها پرداخته نشده است.
 
مهدی معصومی با بیان این که تقارن چهلمین روز از شهادت آزاده سرافراز، با سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، پیام بزرگی با خود به همراه دارد، افزود: تاریخ منصف‌ها فراموش نمی‌کند و مردم این سرزمین قدردان کسانی هستند که با ایثار جان و مال خود، از مرزهای عقیدتی و میهنی دفاع کردند.
 
وی با اشاره به این که تاریخ دفاع مقدس باید برای نسل جدید تبیین شود، گفت: حوزه هنری مازندران در این زمینه به سهم خود به تولید محتوا اعم از انتشار کتاب، آثار هنری و تجسمی و مواردی از این دست می‌پردازد.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: کم‌ترین وظیفه ما در قبال رزمندگان و جان‌برکفان ایران اسلامی، زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آنهاست.
 


در پایان این مراسم با اهدای تابلو نقاشی پرتره شهید از خانواده و همسر شهید محمدحسین منصف قدردانی شد/منبع خبرگزاری کتاب