به کشور‌های همسایه که منشأ گرد و غبار هستند امیدی نیست/معادن مهپاش نصب کنند/لزوم آگاهی دستگاه‌ها به وظایف خود در شرایط اضطرار/اعلام نتایج بررسی 3مرکز داده کیفیت هوا در استان
به کشور‌های همسایه که منشأ گرد و غبار هستند امیدی نیست/معادن مهپاش نصب کنند/لزوم آگاهی دستگاه‌ها به وظایف خود در شرایط اضطرار/اعلام نتایج بررسی 3مرکز داده کیفیت هوا در استان
در نخستین جلسه کمیته اضطرار در خصوص پدیده گرد و غبار استان مازندران درباره وضعیت هوای استان و لزوم همکاری دستگاه های مختلف در شرایط اضطرار صحبت شد.

ندای تجن- نخستین جلسه کمیته اضطرار در خصوص پدیده گرد و غبار استان مازندران در راستای اجرای ماده ۳ قانون هوای پاک مبنی بر اتخاذ سیساتهای پیشگیری، مدیریت، مقابله و سازگاری با پدیده گرد و غبار در دفتر معاون عمرانی استانداری مازندران برگزار شد.

احمد توکلی معاون امور عمرانی استانداری مازندران در این جلسه اشاره‌ای به تهران خوش آب و هوا و ییلاقی به عنوان پایتخت ایران داشت که اکنون به یکی از شهر‌های آلوده جهان تبدیل شده است و معتقد است مازندران اگر با همین وضعیت پیش برود و عوامل خارجی در کنارعوامل داخلی ایجاد گرد و غبار در استان را تشدید کند، تهران دوم به نام مازندران در راه است!


او با بیان اینکه به نظر می‌رسد به کشور‌های همسایه که منشأ گرد و غبار هستند امیدی نیست، عنوان کرد: مازندران دارای ۴۷۰ کیلومتر ساحل است و با سواحل گلستان و گیلان در مجموع ۹۰۰ کیلومتر ساحل در شمال داریم و در پهنای ۱۰۰ متر این قابلیت هست که با یک طوفان خفیف به کانون ریزگرد تبدیل شوند.

معاون عمرانی استاندار مازندران اظهار داشت: در این استان از بابت فعالیت معادن نیز شاهد وجود ریزگرد‌ها هستیم  که باید در محل کارشان مهپاش نصب کنند.


توکلی با بیان اینکه در یک کانون خطرناک گرد و غبار قرار گرفته‌ایم، گفت: اگر کارگروه پیشگیری، مقابله، و سازگاری با پدیده گرد و غبار وظایف خود را انجام ندهد و جبران مافات نکند به زودی مازندران روز‌های متعدد اضطرار را خواهد دید.


او ادامه داد: نباید گول این مقدار جنگل باقیمانده هیرکانی را بخوریم گرچه می‌تواند به ترسیب کربن کمک کند، اما در بخش ریزگرد‌ها نمی‌تواند کمک‌کار باشد.

این مسوول تصریح کرد: اولا باید در حوزه داخلی معادن آلاینده را شناسایی کنیم و آن‌ها باید در تحقق مسوولیت اجتماعی و اعمال دستورالعمل‌های محیط زیستی جدیت داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت، افزود: یک زمانی ۱۰ میلیارد درخت را قطع کردیم و جایگزین نکردیم و حالا باید جایگزین شود چرا که شرکت‌های پیمانکار برداشت چوب را انجام دادند، اما خبری از احیای جنگل نبود.



او معتقد است که باید نسبت به کاشت درخت توسکا و درخت آزاد – که در ماسه هم رشد می‌کنند – در مناطقی که آزادسازی سواحل انجام شده است و همچنین در پیاده‌راه‌های سلامت، در باند‌های حداقل ۱۰ تا ۱۵ متری به عنوان بادشکن اقدام شود.


توکلی از مدیرکل محیط زیست مازندران خواست تا این مهم نیز به عنوان دیگر مصوبه به تمامی دستگاه‌های مربوطه استان ابلاغ شود و اعتبارات آن نیز دیده شود.



معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران اشاره‌ای به فصل برداشت برنج و گندم داشت که در بخش‌هایی از مازندران سطح دید به دلیل آتش‌زدن کاه و کلش به ۵۰ متر می‌رسد و هنوز جهاد کشاورزی نتوانسته است کشاورزان را متقاعد کند که آتش زدن پسماند‌های کشاورزی به خاک و هوا و جانداران آسیب می‌رساند.


او تاکید کرد که باید اقدامات سلبی و ایجابی در برابر معدن‌داران، کشاورزان، صنایع و هر فعالیتی که در آلودگی هوا به ویژه در وقوع پدیده ریزگرد نقش دارد، انجام بگیرد و بخشی نیز از طریق اطلاع‌رسانی و با کمک رسانه‌ها به استحضار جامعه هدف برسد.



عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این نشست با اشاره به پدیده گرد و غبار در روز‌های چهارم و بیستم شهریورماه که بخش‌های قابل توجهی از استان به ویژه شرق تا مرکز استان را تحت تاثیر خود قرار داده است، افزود: قطعاً دستگاه‌های اجرایی مختلف در قالب این کارگروه وظایف و تکالیفی دارند که باید این تکالیف  ابلاغ و اجرایی شود.


او ادامه داد: وقتی دستگاه‌ها به وظایف خود آگاه باشند؛ زمانی که در شرایط اضطرار و آلودگی هوا قرار بگیریم؛ دستگاه‌هایی، چون دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل هواشناسی استان وظایفی را که در قالب این کارگروه به آن‌ها سپرده شده است باید برابر شرایط اضطرار اعلام کنند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه تا کنون مطالعاتی در زمینه کانون‌های گرد و غبار داخلی و خارجی در اطراف کشورمان انجام نشده است، تصریح کرد: مصوب شد تا مطالعه علمی در این زمینه انجام شود و کانون‌هایی که مازندران را تحت تأثیر قرار می‌دهند شناسایی شود.


این مسوول گفت: براساس این مطالعه، شناختی که اکنون از کانون‌های ریزگرد داریم را به قطعیت برسیم یا احیانا اگر کانون‌های جدیدی هست به آن‌ها دست پیدا کنیم و بر اساس آن بتوانیم اقدامات اجرایی را انجام بدهیم.


او ادامه داد: در حال حاضر برابر گزارشاتی که هواشناسی اعلام کرده و مطالعاتی که توسط خود سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۹۹ انجام داده است؛ عمده‌ی طوفان گرد و غباری که در ۴ و ۲۰ شهریورماه رخ داده از صحرای ترکمنستان بوده که در این مطالعات، به عنوان دومین کشوری است که استعداد دارد ریزگرد‌ها را به سمت  کشور ارسال کند.


کاویان با بیان اینکه تاکنون در استان با این پدیده‌ها درگیر نبودیم فلذا اندازه‌گیری پارامتر‌های مربوط به کیفیت هوا را نداشتیم، یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ از محل اعتبارات سال گذشته، سه دستگاه خریداری شد که در واقع سه مرکز است که راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: این مراکز در شهر‌های چالوس، آمل، و نکا راه‌اندازی می‌شود که از این به بعد به خصوص برای کارگروه اضطرار و شرایط خاصی که با آن مواجه مواجه می‌شویم داده‌های مناسب را داشته باشیم.


او تصریح کرد: داده‌هایی که در بیستم شهریورماه توانستیم اخذ کنیم طبق داده‌هایی بوده که از آزمایشگاه‌های معتمد در سراسر استان خواستیم تا تهیه کنند.

 
کاویان ادامه داد: این داده‌ها نشان داده که بر اساس ذرات گرد و غبار PM۱۰ و PM۲.۵  که برداشت شده؛ شهر‌های بهشهر، نکا، ساری و آمل به عنوان شهر‌هایی هستند که در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفتند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت: این شرایط به خصوص برای شهرستان آمل با توجه به اینکه گرد و غبار ناشی از منشأ خارجی (ترکمنستان) با گرد و غبار مرکز فعالیت‌های معدن‌کاری همراه شد، ویژه بوده است.


او در پایان با اشاره به مصوبات جلسه در بخش کشاورزی، صنایع، معدنکاری و وظایفی که دستگاه‌های مربوطه برای کاشت درخت در سواحل (ایجاد بادشکن) دارند، گفت: باید تمهیدات ویژه‌ای در این شرایط و در کل سال برای این فعالیت‌ها داشته باشیم.

  • منبع خبر : پایگاه خبری اداره کل محیط زیست مازندران