رئیس جدید جهاد دانشگاهی مازندران معارفه شد/تاکید بر تقویت کار شبکه‌ای در جهاد دانشگاهی
رئیس جدید جهاد دانشگاهی مازندران معارفه شد/تاکید بر تقویت کار شبکه‌ای در جهاد دانشگاهی

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، آیین تکریم مهندس محمدرضا شافعیان رییس سابق جهاددانشگاهی واحد مازندران و معارفه مهندس محمدرضا یوسفی مهر رییس جدید این واحد با حضور دکتر حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و روح‌الله سلگی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران سه‌شنبه 4 مهرماه برگزار […]

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، آیین تکریم مهندس محمدرضا شافعیان رییس سابق جهاددانشگاهی واحد مازندران و معارفه مهندس محمدرضا یوسفی مهر رییس جدید این واحد با حضور دکتر حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و روح‌الله سلگی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران سه‌شنبه 4 مهرماه برگزار شد.

دکتر حسن فارسی با تاکید بر ضرورت توسعه فعالیت های فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی مازندران، گفت: مسئولان مازندران جهاد دانشگاهی را در حوزه فرهنگی و پژوهشی، فرصت بدانند و با حرکت ماموریت گرا، از موازی کاری پیشگیری شود.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: به مهندس شافعیان رییس سابق جهاد دانشگاهی مازندران خدا قوت عرض می کنم و برای مهندس یوسفی مهر رییس جدید نیز آرزوی توفیق دارم و امیدوارم انتظاری که از واحد مازندران برای فعالیت در سطح استان می رود، به بهترین شکل ممکن محقق شود. به طور کلی تغییر مدیریت در جهاد دانشگاهی امری طبیعی است و مانند مسابقه دو امدادی، فردی کار را تا جایی پیش می برد و فرد دیگری  برای ادامه کار مسئولیت را بر عهده می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی مولود مبارک انقلاب اسلامی است، افزود: مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد دانشگاهی، منشور حرکتی این نهاد است و هر زمان بخواهیم تحولی ایجاد کنیم و یا نقش آفرینی بهتری داشته باشیم، باید با الهام از این بیانات باشد.

فارسی تصریح کرد: خط شکنی و الهام بخشی، ویژگی اصلی جهاد دانشگاهی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بوده است و در عرصه های مختلف این خط شکنی را تجربه کرده ایم. به عنوان مثال در حوزه پژوهشی زمانی که جهاد دانشگاهی با کمترین امکانات مقوله سلول های بنیادی را آغاز کرد، بسیاری از افراد در مجامع علمی با شک و تردید به موضوع نگاه می کردند؛ با این وجود به جوانان در جهاد دانشگاهی اعتماد شد و این اعتماد به نتیجه رسید و پس از موفقیت جهاد دانشگاهی در این عرصه، بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی به این عرصه وارد شدند.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی نیز فعالیت های متعددی داشته ایم مانند مسابقات ملی مناظره دانشجویی که پس از طرح انتظار مقام معظم رهبری در خصوص گفت و گو و نقد در مجامع دانشگاهی، جهاد دانشگاهی تقریبا تنها مجموعه ای بود که به شیوه علمی و اجتماعی به این انتظار پاسخ داد و در حال حاضر نیز همکاران معاونت فرهنگی در حال برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات در سطح دانشجویان کشورهای مسلمان هستند. پس از آن بود که مجامع علمی دیگر با الهام از جهاد دانشگاهی برنامه های مشابهی را طراحی و اجرا کردند و به این خط شکنی و الهام بخشی، افتخار می کنیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: افق گشایی، ویژگی دیگر جهاد دانشگاهی است و این نهاد با صرف کمترین هزینه، بیشترین بهره برداری را می کند و بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل می کند. در مجموعه جهاد دانشگاهی مازندران نیز مانند دیگر واحدهای جهاد دانشگاهی و دیگر دستگاه ها، با مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها مواجه هستیم و اگر به خوبی عمل شود تهدیدها نیزمی تواند به فرصت تبدیل شود. انتظار می رود همانطور که در سطح کلان جهاد پیگیری می شود، در واحد مازندران نیز شاهد ماموریت گرایی در فعالیت ها باشیم.

وی ادامه داد: کار شبکه ای باید در جهاد دانشگاهی تقویت شود و از سوی دیگر فرهنگ جهادی که مقداری تحت تاثیر فضیلت های کوچک، آسیب دیده بود، مجدد احیا شود. استان مازندران استانی راهبردی است و لازم است همکاران عزیز واحد مازندران با الهام از خط شکنی رزمندگان لشگر 25 کربلا ، شهیدان شیرودی، کشوری ، حاج بصیر، و مرحوم کاظمی آشتیانی در این جنگ شناختی و ترکیبی که علیه کشور در جریان است، خط شکنی کنند و منتظر فراهم شدن همه امکانات نباشند؛ اگر همه امکانات فراهم باشد و بعد بخواهیم کاری انجام دهیم، خط شکنی و فرهنگ جهادی دیگر معنی ندارد.

فارسی گفت: انتظار می رود همدلی و هم افزایی بین همکاران در جهاد دانشگاهی مازندران تقویت شود، زیرا با همدلی در بدترین شرایط نیز می توان بهترین کارها را انجام داد و اگر همدلی نباشد، با بهترین امکانات نیز کاری پیش نمی رود. از مقامات استانی نیز انتظار می رود در حوزه فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرند و حضور این نهاد در دانشگاه های استان  غنیمت شمرده وتقویت کنند. جهاد دانشگاهی ویژگی خاصی دارد که می تواند با فعالیت های فرهنگی، جوان نخبه و فرهیخته را به پختگی برساند و این انتظاری است که مقام معظم رهبری نیز از جهاد دانشگاهی دارند.

وی افزود: همکاران جهاد دانشگاهی مازندران باید ضمن حضور فعال و موثر در دانشگاه ها، از ظرفیت نخبگی، خلاقیت و نوآوری دانشجویان استفاده کنند، زیرا نوآوری و خلاقیت مربوط به سن جوانی است و اگر در کنار تجربه همکاران جهاد دانشگاهی قرار گیرد، اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. در زمینه فعالیت های فرهنگی هم لازم است ضمن تقسیم کار با سایر متولیان فرهنگی،ماموریت گرا باشیم تا از موازی کاری و گاهی فعالیت های خنثی کننده یکدیگر جلوگیری نماییم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در حوزه پژوهشی نیز انتظار می رود ماموریت گرا باشیم، زیرا جهاد دانشگاهی بنا ندارد در عرصه های متعدد ولی با عمق کم ورود کند، بلکه انتظار این است که در چند حوزه به عنوان ماموریت ویژه ورود کرده و موثر واقع شود. در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه نیز ماموریت های خوبی برای واگذاری به جهاد دانشگاهی از سوی کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است و امیدواریم در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسند و کار در واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی برای تحقق ماموریت های مذکور آغاز شود.

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی یک شبکه عظیم کشوری است و رییس جهاد دانشگاهی در مازندران به ظرفیت ها و امکانات این شبکه در کشور دسترسی دارد و در نتیجه مسئولان استانی باید به این نکته توجه داشته باشند که می توان از ظرفیت شبکه کشوری جهاد دانشگاهی در استان نیز استفاده کرد.
 

استان مازندران از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استفاده کند

روح‌الله سلگی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز در این آیین ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی، اظهار کرد: از سال گذشته تمرکز دشمن بر این نکته بوده است که دانشگاه و دانشجو را از هویت اصلی خود که استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی است دور کند و آرمان‌های دانشگاهیان را تقلیل دهد و به دنبال جنگ هویتی و ایجاد پوچی در ذهن دانشجویان هستند. در چنین شرایطی نقش مجموعه‌هایی مانند جهاد دانشگاهی در دفاع از هویت دینی و ملی بسیار اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی از رویش‌های انقلاب اسلامی است، افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد دانشگاهی چراغ راه این نهاد است. جهاد دانشگاهی و بنیان‌گذاران این نهاد، خط امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را در دانشگاه‌ها دنبال کرده و می‌کنند و این مشی باید ادامه یابد.

سلگی ضمن تقدیر و تشکر از رییس سابق جهاد دانشگاهی مازندران و آرزوی توفیق برای رییس جدید، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی ظرفیت‌های متعددی در اختیار دارد و امیدوارم این تغییر، سرآغاز تحولی مثبت در این نهاد باشد. جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای چندضلعی است که امکانات و ظرفیت‌های خوبی در اختیار دارد و استان مازندران نیز باید از این ظرفیت‌ها و همچنین نیروی انسانی جوان و باتجربه این نهاد استفاده کند.استانداری مازندران نیز در این زمینه پیش‌قدم شده است و تدوین اطلس فرهنگی استان که مهم‌ترین سند بالادستی استان در حوزه فرهنگی است، به جهاد دانشگاهی واگذارشده است و از دیگر دستگاه‌های اجرایی استان نیز می‌خواهیم از ظرفیت جهاد دانشگاهی استفاده کنند.

  • منبع خبر : روابط عمومی