بانک مرکزی مکلف شد وثیقه مربوط به تسهیلات مشاغل خانگی را متنوع کند
بانک مرکزی مکلف شد وثیقه مربوط به تسهیلات مشاغل خانگی را متنوع کند
ئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار تسهیلات، تأمین تضامین و وثایق مورد نیاز نیز یکی از چالش‌های توسعه کسب و کارهای خانگی برای زنان است که طبق مصوبه دیروز، براساس تبصره این بند، بانک مرکزی مکلف شد وثیقه مربوط به این تسهیلات را متنوع کند و اشکال مختلفی را در نظر گیرد تا افراد با سهولت بیشتری قادر به تأمین آن باشند.

ندای تجن- فاطمه قاسم‌پور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبات روز گذشته نمایندگان در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه در صحن علنی، گفت: دیروز در جریان بررسی ماده 6 لایحه برنامه هفتم توسعه، چند موضوع مورد توجه قرار گرفت که برخی از آن‌ها بر حوزه اشتغال زنان اثر قابل توجهی دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: طبق یکی از مصوبات، وزارت تعاون موظف شده است با همکاری مرکز آمار ایران و سایر مراجع اطلاعاتی، سامانه‌ ملی اطلاعات بازار کار را مستقر کند که این سامانه براساس برش جنسیتی می‌تواند وضعیت اشتغال زنان را در بخش‌های مختلف، به تفکیک مهارت، تخصص، تحصیل و توزیع منطقه‌ای در اختیار برنامه‌ریزان قرار دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل جدی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فقدان آمار دقیق است گفت: دستیابی به اطلاعات و آمار دقیق از وضعیت موجود اشتغال زنان، می‌تواند در مسیر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بهتر کمک‌کننده باشد.

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشاغل خانگی گفت: مشاغل خانگی از دسته مشاغلی هستند که مورد اقبال زنان قرار دارد و رشد شبکه‌های اجتماعی نیز به توسعه این مشاغل و افزایش حضور زنان در این بخش افزوده است.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه زنان فعالین اصلی کسب و کارهای خرد خانگی هستند، گفت: یکی از مشکلات این کسب و کارها دسترسی آسان به تسهیلات است. دیروز در بند (پ) ماده (6) این لایحه مصوب شد که تسهیلات اعطایی به این کسب و کارها به صورت قرض‌الحسنه و در مورد کارگاه‌های کوچک به‌صورت تسهیلات ارزان‌قیمت باشد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار تسهیلات، تأمین تضامین و وثایق مورد نیاز نیز یکی از چالش‌های توسعه کسب و کارهای خانگی برای زنان است که طبق مصوبه دیروز، براساس تبصره این بند، بانک مرکزی مکلف شد وثیقه مربوط به این تسهیلات را متنوع کند و اشکال مختلفی را در نظر گیرد تا افراد با سهولت بیشتری قادر به تأمین آن باشند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این مصوبات بتواند تسهیلگر مسیر رشد و شکوفایی زنان و توسعه مشاغل خانگی باشد.

عکس تزیینی است