تاکنون 265 خانواده بیش از 3فرزند زمین دریافت کردند/ریشه تک فرزندی، فرهنگی است
تاکنون 265 خانواده بیش از 3فرزند زمین دریافت کردند/ریشه تک فرزندی، فرهنگی است
استاندار مازندران گفت: در راستای اجرای ماده ۳ و ۴ قانون جوانی جمعیت در مازندران تا کنون طی دو نوبت واگذاری زمین ۳۵ هزار متر زمین به ۲۶۵ خانواده مازندرانی دارای سه فرزند و بیشتر اهدا شد. ‎

ندای تجن- سیدمحمود حسینی‌پور در دومین همایش جوانی جمعیت مازندران که با حضور تعدادی از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر برگزار شد، اظهار کرد: رئیس‌جمهور دولت مردمی یک حرکت تحول‌گرا و تعالی‌بخش را در نظام سلامت و جمعیت پویا و سالم آغاز کرد که هدف راهبردی این حرکت تدوین برنامه عملیاتی در راستای ارتقاءِ سلامت و جوانی جمعیت، هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مسئول برای اجرای مستمر فرآیندهای مرتبط با اجرایی‌سازی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین پایش و نظارت برنامه‌هاست.

وی افزود: جمعیت یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت هر کشور است و نتیجه برگزاری چنین جلساتی باید ایجاد گفتمان واحد در استان مازندران برای رشد و تعالی جمعیت باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران، بابیان این که با توجه به مهاجرت گسترده جمعیت از استان‌های دیگر به مازندران، اگر مردم مازندران به امر جوانی جمعیت توجه نکنند، این استان با خسارت‌های جبران‌ناپذیری از منظر تمدن انسانی مواجه خواهد شد.

استاندار مازندران تصریح کرد: اگر موضوع جوانی جمعیت در سیاستگذاری‌های کشور و رئیس‌جمهور مورد توجه قرار گرفته و راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت ارائه می‌شود دقیقا به همین منظور است که در کشورمان دچار مشکل جوانی جمعیت شدیم و پیری جمعیت تهدید جدی ۱۵ سال آینده کشور است. بنابراین در خصوص جوانی جمعیت بسته‌های اقتصادی خاصی در نظر گرفته شده که این بسته‌ها یکی پس از دیگری در دولت مردمی سیزدهم مورد توجه قرار گرفته و در حال ارائه شدن است.

وی با اشاره به طرح واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، اظهار کرد: در کنار تلاش برای ایجاد شغل پایدار، تسهیلات تکلیفی بانک‌ها و حمایت‌های مالی دیگر که برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید با سرعت بیشتری انجام شود، اهدای زمین به خانواده‌هایی که بیشتر از ۲ فرزند دارند نیز مورد توجه دولت قرار گرفته که در مازندران نیز در حال اجراست.

انجام ۲ نوبت واگذاری زمین به خانواده‌های مازندرانی واجد شرایط

نماینده عالی دولت در مازندران، خاطرنشان کرد: در دوره نخست این رویداد ۱۵ هزار متر مربع زمین را به ۹۰ خانواده اختصاص دادیم و امروز هم در نوبت دوم ۲۰ هزار متر زمین به ۱۷۵ خانوار واگذار شد. یعنی طی دو نوبت تا کنون در مازندران ۳۵ هزار متر زمین به ۲۶۵ خانواده دارای بیش از سه فرزند اهدا شد.

استاندار مازندران از افزایش روند ثبت‌نام واجدان شرایط دریافت زمین طبق این قانون در مازندران خبر داد و گفت: خوشبختانه آمار ثبت‌نامی‌ها زیاد شده و ظاهرا جامعه در حال حرکت کردن است. ما آمادگی داریم که به همه خانواده‌هایی که دارای سه فرزند می‌شوند در قالب این طرح زمین واگذار کنیم.

حسینی‌پور افزود: تا کنون نیز در شهرهای ساری، بهشهر، آمل، بابل، فریدونکنار، رویان، چالوس، سلمانشهر و سرخرود این زمین‌ها واگذار شده‌اند. امیدواریم در نوبت سوم واگذاری زمین شاهد رشد و ارتقاءِ آمارهای این بخش باشیم. البته این شروع حرکت است. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در تمام ادارات و برای همه امتیازاتی که در استان وجود دارد، خانواده‌های دارای سه فرزند در اولویت باشند.

وی ترغیب جامعه به فرزندآوری را امری با پیش‌نیازهای فرهنگی عنوان کرد و گفت: ما حتما در کنار مشوق‌های اقتصادی نیازمند جدی کار فرهنگی در استان هستیم. چون مشکل جوانی جمعیت ما الزاما محصول مباحث اقتصادی نیست. طبق مشاهدات و آمارها عمده خانواده‌های تک‌فرزند را خانواده‌های دارای شرایط مناسب اقتصادی تشکیل می‌دهند. یعنی تک‌فرزندی در خانواده‌های برخوردار مرسوم شده است. بنابراین ریشه این پدیده، اقتصادی نیست و ریشه فرهنگی دارد. باید دید چه عواملی باعث شد که خانواده‌ها به تک‌فرزندی روی آورده‌اند.

نماینده عالی دولت در مازندران، اظهار کرد: در شبکه‌های مردمی همچون مساجد، هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی باید سعی کنیم که محتواهای مرتبط با جمعیت استان را مطرح کرده و برای جامعه، آینده این استان را با توجه به قدمت تاریخی و تمدن مازندران تبیین کنیم.

حسینی‌پور افزود: همه کسانی که دل‌شان برای مازندران و تمدن و تاریخ بزرگ این استان می‌تپد امروز باید به فکر این باشند که از ظرفیت‌های خودشان برای تبیین ماهیتی جمعیت در مازندران استفاده کنند. شخصیت‌های مؤثر فرهنگی، هنری، علمی، دانشگاهی و حوزوی در همه حوزه‌ها باید به این امر توجه کنند.