آیت‌الله کوهستانی مرد علم، عمل و اخلاق بود 
آیت‌الله کوهستانی مرد علم، عمل و اخلاق بود 

ندای تجن- آیت الله رئیسی در این پیام که توسط استاندار مازندران قرائت شد، گفت: آیت‌الله کوهستانی مرد علم، عمل و اخلاق بود و با وجود تمکن مالی، بسیار ساده‌زیست، مردمی و دارای کمالات معنوی و کرامات عرفانی بود. ‎ متن کامل پیام رئیس جمهور؛ به شرح ذیل است.             […]

ندای تجن- آیت الله رئیسی در این پیام که توسط استاندار مازندران قرائت شد، گفت: آیت‌الله کوهستانی مرد علم، عمل و اخلاق بود و با وجود تمکن مالی، بسیار ساده‌زیست، مردمی و دارای کمالات معنوی و کرامات عرفانی بود. ‎

متن کامل پیام رئیس جمهور؛ به شرح ذیل است.

                                          بسم الله الرحمن الرحیم

تجلیل از عالمان و اندیشمندان بزرگ دینی که با اخلاص و روحیه جهادی، عمر گرانمایه خود را در راه نشر معارف نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و زنده نگاه داشتن ارزش‌های الهی و انسانی تربیت انسان‌ها صرف می‌کنند، همواره حرکتی پسندیده بوده و موجب نهادینه شدن روحیه قدرشناسی و اشاعه فضیلت‌ها در جامعه می‌شود.

مرحوم آیت‌الله آقای شیخ محمد کوهستانی طاب ثراه بی‌شک در زمرۀ این اندیشمندان و عالمان وارسته بود که با وجود محدودیت‌های نظام ستمشاهی، با توکل به خدا و اخلاص و ایثار، توانست خدمات ماندگاری را در عرصه ترویج معارف الهی و تربیت شاگردان برای تحکیم مکتب حیات‌بخش اسلام به یادگار بگذارد.

این عالم پارسا با تأسیس حوزه علمیه در ملک شخصی خود در روستای کوهستان (از توابع شهرستان بهشهر)، دارایی خود را وقف علم‌آموزی و انتقال دانش به طلاب و جویندگان معارف اسلامی کرد که بی‌شک این حرکت ارزشمند باقیات و صالحات و صدقه جاریه‌ای برای ایشان خواهد بود.

در یک کلام می‌توان گفت آیت‌الله کوهستانی مرد علم، عمل و اخلاق بود و با وجود تمکن مالی، بسیار ساده‌زیست، مردمی و دارای کمالات معنوی و کرامات عرفانی بود. دعای همیشگی این فقیه وارسته ماندن در خط اسلام بود و تا آخر عمر، بر این مسیر پایبند و وفادار بود: ” «ربَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ.”

اکنون گرامیداشت یاد آن عالم وارسته، درواقع معرفی الگوی اخلاص و عمل صالح و خدمات ماندگار و پراکندن رایحه خوش معنویت در فضای جامعه است و شایسته است از این میراث بزرگ که می‌تواند برای جامعه الهام‌بخش بوده و مسیر را برای انجام فعالیت‌های خیرخواهانه هموارتر کند، حراست و به شکلی درست و دقیق به آیندگان منتقل شود.

اینجانب با نثار درود و طلب رحمت واسعه الهی به روح این عالم ربانی، از همه مردم قدرشناس آن خطه، دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این مراسم ارزشمند قدردانی می‌کنم و یقین دارم نکوداشت شخصیت برجسته و همواره شکور ایشان، از جلوه‌های شناخت و شکرگزاری نعمات الهی است.

توفیقات روزافزون همۀ شرکت‌کنندگان عزیز به‌ویژه علمای اعلام را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

سیدابراهیم رئیسی

پنجاه و یکمین سالگرد ارتحال عالم ربانی و عالم برجسته شرق مازندران آیت الله شیخ محمد کوهستانی (ره) امروز چهارشنبه با حضور آیت الله صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار مازندران، مسئولان دستگاه های اجرایی، شخصیت های علمی و دینی و شماری از عاشقان و دلداگان به این عالم بزرگوار و اقشار مختلف مردم در دانشگاه علم و فناوری مازندران در بهشهر برگزار می شود.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنران این همایش است.

آیت‌الله لاریجانی به‌ منظور شرکت در کنگره آیت‌الله کوهستانی، مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله صالحی و حضور در همایش دارالمومنین بابل به مازندران سفر کرده است.

آیت الله محمد کوهستانی مشهور به آقاجان از علمای برجسته شرق مازندران بود که سال ۱۲۶۷ هجری شمسی در روستای کوهستان از توابع بخش مرکزی بهشهر چشم به جهان گشود. این عالم ربانی از دوران کودکی در فراگیری دانش و علوم دینی تبحر خاص داشت.

آیت الله کوهستانی پس از ۲۰ سال تحصیل و فراگیری علوم حوزوی، سرانجام به درجه اجتهاد رسید و با بازگشت از نجف اشرف به زادگاه خود، حوزه علمیه‌ای تاسیس کرد و به تعلیم و تربیت طلاب همت گماشت.

از محضر این استاد فرزانه عالمان شاخصی کسب علم کردند که آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد از جمله آنان بود.

آیت‌الله کوهستانی، هشتم اردیبهشت ۱۳۵۱ به ‌علت بیماری، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و پیکر پاکش پس از تشییع باشکوه در روستای کوهستان و شهرستان بهشهر، بنا به وصیت به مشهد مقدس منتقل و در جوار بارگاه امام رضا (ع) در «دارالسیاده» به خاک ‌سپرده شد.