آیت الله کوهستانی، عالمی پارسا و شخصیتی وارسته، ساده‌زیست و دارای کمالات معنوی و کرامات عرفانی بود
آیت الله کوهستانی، عالمی پارسا و شخصیتی وارسته، ساده‌زیست و دارای کمالات معنوی و کرامات عرفانی بود
آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این که آیت الله کوهستانی، عالمی پارسا و شخصیتی وارسته، ساده‌زیست و دارای کمالات معنوی و کرامات عرفانی بود، گفت: معرفی ابعاد شخصیتی آیت الله کوهستانی در جامعه مغفول مانده است. ‎

ندای تجن- آیت الله صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه در پنجاه و یکمین سالگرد ارتحال عالم ربانی و عالم برجسته شرق مازندران، آیت الله محمد کوهستانی (ره) در دانشگاه علم و فناوری مازندران بهشهر، گفت: معرفی ابعاد شخصیتی آیت الله کوهستانی در جامعه مغفول مانده است.

وی اظهار داشت: این عالم ربانی و شاگردانش ستارگان جهان تشییع هستند و آثار علمی ایشان هم اکنون نیز در حوزه های علمیه مطرح است.

آملی لاریجانی با بیان این که، ایشان همواره به تربیت اخلاقی شاگردانش تاکید داشت و بر اقامه نماز شب اصرار می ورزید، گفت: آیت الله کوهستانی علاوه بر تربیت شاگردانی با بُنیه علمی، تلاش می کرد که آنان از نظر تقوی و ایمان نیز قوی باشند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: آیت الله کوهستانی اهل تلاوت قرآن بود و برای اینکه نورانیت مدرسه باقی بماند، همواره قرآن تلاوت می کرد.

وی با اشاره به این که، ثروتمندان واقعی اهل نماز شب و انس با قرآن هستند و در روز نیز خلوت با خدا را دارند و آیت الله کوهستانی نیز چنین شخصیتی داشت، تصریح کرد: این عالم ربانی نمونه بارز انسانی مومن و محبوب درگاه خداوند متعال بود که عمری خود را در راه کسب معرفت دینی و مبارزه با هوای نفس صرف کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: قرآن کریم حقیقتی چند وجهی و دارای مدارج مختلف است که یکی از مراتب آن همین الفاظی است که خوانده و کتابت می‌شود و مرتبه دیگر، معانی قرآن است و مرتبه سوم لایه‌های عمیقی است که از در کنار هم قراردادن آیات و جمع کردن آن‌ها به دست می‌آید و بر این اساس حاملان قرآن از جایگاه بسیار بالایی برخوردارند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تفسیری منسوب به امام حسن عسگری (ع)، گفت: بر اساس گفته ایشان در آیات قرآن خیراتی وجود دارد که بهتر از آن در جایی نیست.

وی گفت: قرآن، اشرف امت رسول الله (ص) را شب‌ زنده‌داران معرفی می‌کند و در اوصاف متقین آمده که آن‌ها کسانی هستند که بخش عمده‌ای از شب را به راز و نیاز با خداوند متعال می‌گذرانند و در کنار آن به قرائت قرآن می‌پردازند و آیت الله کوهستانی نمونه بارز شخصیتی وارسته و ربانی بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که، انسان براساس درجات معنوی، پیروی از دستورات الهی و اهمیت دادن به قرآن کریم به سوی بهشت روانه می شود و از طرفی بی توجهی به قرآن نیز تبعاتی را در روز قیامت به دنبال دارد، گفت: آیت الله کوهستانی عمر مبارک خود را صرف تربیت انسان های مومنی کرد که در راه اعتلای دین تلاش های فراوانی داشتتند.

همچنین آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نیز به‌مناسبت پنجاه و یکمین سالگرد ارتحال آیت الله کوهستانی، پیامی صادر کرد که توسط سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران در این آیین قرائت شد.

همچنین در این کنگره از آثار تولیدی و مقالات علمی پیرامون زندگی عالم وارسته آیت الله کوهستانی نیز رونمایی شد.

آیت الله صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌ منظور شرکت در کنگره آیت‌الله کوهستانی، مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله صالحی و حضور در همایش دارالمومنین بابل به مازندران سفر کرده است.

سفر آیت‌الله لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان مازندران به مدت سه روز برنامه‌ریزی شده است.

پنجاه و یکمین سالگرد عالم ربانی و عالم برجسته شرق مازندران آیت الله محمد کوهستانی (ره) امروز چهارشنبه با حضور آیت الله صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار مازندران، مسئولان دستگاه های اجرایی، شخصیت های علمی و دینی و شماری از عاشقان و دلداگان به این عالم بزرگوار و اقشار مختلف مردم در دانشگاه علم و فناوری مازندران در بهشهر برگزار شد.

آیت الله محمد کوهستانی مشهور به آقاجان از علمای برجسته شرق مازندران بود که سال ۱۲۶۷ هجری شمسی در روستای کوهستان از توابع بخش مرکزی بهشهر چشم به جهان گشود. این عالم ربانی از دوران کودکی در فراگیری دانش و علوم دینی تبحر خاص داشت.

آیت الله کوهستانی پس از ۲۰ سال تحصیل و فراگیری علوم حوزوی، سرانجام به درجه اجتهاد رسید و با بازگشت از نجف اشرف به زادگاه خود، حوزه علمیه‌ای تاسیس کرد و به تعلیم و تربیت طلاب همت گماشت.

از محضر این استاد فرزانه عالمان شاخصی کسب علم کردند که آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد از جمله آنان بود.

آیت‌الله کوهستانی هشتم اردیبهشت ۱۳۵۱ به ‌علت بیماری، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و پیکر پاکش پس از تشییع باشکوه در روستای کوهستان و شهرستان بهشهر، بنا به وصیت به مشهد مقدس منتقل و در جوار بارگاه امام رضا (ع) در «دارالسیاده» به خاک ‌سپرده شد.

آیت‌الله حاج شیخ محمداسماعیل کوهستانی تنها پسر آیت‌الله کوهستانی هم ۱۶فروردین ۱۳۹۹ به علت بیماری درگذشت. حاج شیخ اسماعیل کوهستانی از سال ۱۳۵۱ و پس از درگذشت آیت‌الله کوهستانی مدیریت حوزه علمیه کوهستان را به عهده داشت.