جشنواره استانی قصه‌گویی مازندران با عنوان «آسنی» با معرفی برگزیدگان پایان یافت
جشنواره استانی قصه‌گویی مازندران با عنوان «آسنی» با معرفی برگزیدگان پایان یافت
جشنواره استانی قصه‌گویی مازندران با عنوان «آسنی» با معرفی برگزیدگان ۱۹ مهرماه در محمودآباد به کار خود پایان داد.

به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی اداره کل روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران، این جشنواره با اجرای استاد مسعود فروتن با همکاری شهرداری محموآباد، اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ۱۹ مهرماه، هم‌زمان با هفته ملی کودک در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان بخشید.

حامد فاضلی، مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران در این برنامه ضمن تقدیر از اهتمام شورای شهر، با بیان اینکه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی شهردار ، فرماندار، مدیر ارشاد شهرستان  و همه دست‌اندرکاران و همکاران کانون پرورش فکری نسبت به برگزاری این جشنواره از قصه گویی به عنوان یک فعالیت موثر تربیتی یاد کرد و افزود: کانون متولی جشنواره قصه‌گویی در سطح کشور است.

او با بیان اینکه قصه‌گویی امسال به صورت کشوری و بین المللی از سوی کانون در شب یلدا برگزار می شود اظهار داشت: تاثیر قصه در تربیت و رشد و بالندگی فرهنگی حایز اهمیت است. قصه‌های اصیل و کهن ایرانی و بومی و محلی ما باید نسل به نسل منتقل شوند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است در کنار فضای مجازی، فرزندان را به سمت آداب و سنن کهن ایرانی مانند قصه سوق دهیم، ادامه داد: لازم است با چنین جشنواره‌هایی ذهن مسؤولان و خانواده‌ها را نسبت اهمیت قصه‌گویی تببین کنیم.

احسان آهنگر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم با تبریک هفته ملی کودک و آرزوی شادی و سرزندگی برای کودکان و نوجوانان،  از نقش آفرینان این رویداد قدردانی کرد و بیان داشت: این رویداد تلفیقی از فرهنگ و هنر ایرانی بومی و  دینی ماست که به هم پیوسته است.

آهنگر با اشاره به اینکه این جشنواره  از دو منظر قابل بررسی است یادآور شد: نخست اینکه، با وجود فناوری‌های جدید، هنوز نمی‌توان جایگزین موثری  برای قصه پیدا کرد و قصه کارکرد عظیم و اصیل  خود را حفظ کرده است.  امروز قصه به عنوان یک ابزار تربیتی نقش آفرین است و می بایست از این ظرفیت زیرکانه و هوشمندانه در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی استفاده کنیم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران در دومین نکته خود تصریح کرد: مورد بعدی فرهنگ و زبان مازنی است که هویت بخش فرهنگ ماست و ضرورت دارد در حوزه ادبیات مازندران کار جدی صورت پذیرد که امیدواریم با کمک دستگاه‌هایی مثل کانون در این حوزه موثر عمل نماییم.

روح الله علیزاده، فرماندارشهرستان محمودآباد نیز از دیگر سخنرانان این جشنواره بود که  بر اهمیت کار فرهنگی تاکید نمود و  اظهار داشت: عقیده دارم که می‌بایست ظرفیت فرهنگی این شهرستان  را توسعه بخشیم . زیست فرهنگی و زیر بنای فرهنگی را تقویت کنیم. بر همین اساس، برپایی این جشنواره و امثال آن زمینه لازم در این خصوص را فراهم می آورد.

وی با طرح این سوال که، اقلیم مازندران و نقش آن بر قصه‌گویی چقدر اثر دارد  افزود: قطعا هنر قصه‌گویی که برآمده از آداب و رسوم بومی و ملی ماست، منتقل کننده فرهنگ است و تاثیر جدی بر فرهنگ و هنر ما دارد.

در ادامه رییس شورای اسلامی شهر محمودآباد نیز هدف این جشنواره را؛  احیای فرهنگ بومی محلی و کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد: محمودآباد پایلوت قصه گویی استانی شود.

نیما محمدپور گفت: تلاش شد تا این رویداد در ماندگاری زبان و فرهنگ استان مفید بوده باشد. برهمین اساس شهرداری و شورای اسلامی در این حوزه احساس مسئولیت کرد و وارد شد .

گفتنی است: بر اساس نظر هیات داوران؛ استاد علی باباییان، ربابه هاشمی و میثم متاجی، در ۴ بخش این جشنواره که شامل: آسنی بزرگسال، آسنی نوجوان، نقالی و قصه‌های قرآنی بوده است سه نفر برگزیده و سه نفر شایسته تقدیر اعلام شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در این جشنواره: از کتاب: « قصه‌های ماندگار» و لوح فشرده این کتاب که از سوی اداره کل کانون پرورش فکری مازندران منتشر شده است رونمایی شد.

همچنین در این جشنواره از  ایلیا قربانی و حلما حسن‌زاده دو عضو کانون پرورش فکری محمود آباد که در نقاشی بین المللی ژاپن موفق به کسب رتبه برتر  شدند تقدیربه عمل آمد.