مازندران، آماده میزبانی از  گردشگران روسیه است
مازندران، آماده میزبانی از  گردشگران روسیه است

ندای تجن-استاندار مازندران با بیان این که توجه به کشورهای همسایه از جمله روسیه و کشورهای cis در شمار برنامه‌های ایران اسلامی و مازندران برای توسعه مناسبات قرار دارد، گفت: مازندران برای گردشگران روسی جذاب است و با حذف روادید گردشگری بین ایران و روسیه قدم نخست برای پذیرایی گردشگران روسی در استان برداشته شده […]

ندای تجن-استاندار مازندران با بیان این که توجه به کشورهای همسایه از جمله روسیه و کشورهای cis در شمار برنامه‌های ایران اسلامی و مازندران برای توسعه مناسبات قرار دارد، گفت: مازندران برای گردشگران روسی جذاب است و با حذف روادید گردشگری بین ایران و روسیه قدم نخست برای پذیرایی گردشگران روسی در استان برداشته شده و این روند بین دو طرف تداوم دارد. ‎

از هجدهم تا بیستم مهرماه در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد، نمایشگاه اکسپو ایران – روسیه برگزار شد، در این نمایشگاه همکاری‌های گسترده ایران و روسیه در تمامی حوزه‌ها به نمایش گذاشته شد.

سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اسپوتنیک در تهران؛ تجارت ایران و روسیه را در حال گسترش توصیف کرد و گفت: تجارت ایران در طول ۷۰ سال گذشته روی ریل جنوب و کشور های غرب متمرکز بود و این ریل گذاری در طول این سال‌ها باعث شد که توجه به کشورهای شرقی و توجه به کشورهای حوزه cis مورد غفلت مجموعه کشورهای همسایگی ما قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها علیه کشور ما در درجه اول و بعد هم کشور روسیه انجام دادند، به نظر می‌رسد که هر دو کشور و کشورهای حوزه همسایگی ایران به این نتیجه رسیدند که لازم است این تعامل و ارتباط تجاری را منحصر به حوزه کشورهای غربی نکنند و بتوانند به طور مستقل این تجارت را برقرار کنند. به نظر من ۷۰ سال دولت‌های قبلی، به ویژه پیش از انقلاب بر این باور بودند که ارتباط با دولت‌های غربی برقرار شود، اما در دولت فعلی نظر بر این است که توسعه ارتباط با کشورهای شرق به ویژه حاشیه خزر انجام شود و با این رویکرد در دو سال گذشته اتفاقات خوبی رخ داد.

استاندار مازندران در ادامه افزود: در استان مازندران اولین قرارداد استان مازندران را با سه فروشگاه زنجیره‌ای کشور روسیه مگنت، ایکس فایو و تمشی منعقد کردیم و اکنون مواد غذایی بخشی از این فروشگاه‌ها را تامین می‌کنیم، بنا داریم این موضوع را ارتقا ببخشیم.

حسینی پور، اظهار داشت: با همین سیاست با فوریت، در استان مازندران به عنوان مرکز ثقل کریدور شمال – جنوب توانستیم، در یک سال گذشته ۳ منطقه آزاد را ایجاد کنیم، که جذابیت ‌های تجاری برای کشورهای هدف ما داشته باشد کشورهای همسایه ما اکنون می‌توانند در مازندران شرکت ایجاد کنند و از معافیت مالیاتی هم برخوردار شوند.

وی ادامه داد: این زیرساخت‌هایی است که در گذشته در جنوب وجود داشت اما در شمال کشور به وجود نیامده بود که به سرعت در حال فراهم شدن است، مرحله دیگر آن که روادید گردشگری را لغو کردیم یعنی اکنون گروه‌های گردشگری که با جمعیت ۵ نفر به بالا به مازندران سفر کنند بدون روادید می‌توانند از این استان بازدید کنند، همچنین گروه‌های گردشگری که از ایران به مسکو سفر می‌کنند نیز از دریافت روادید بی‌نیاز شدند، ضمن اینکه اکنون خط اتصال رورو را ایجاد کردیم، چرا که زیرساخت ریل بسیار مهم است و باعث رشد توسعه تجارت می‌شود؛ بستر اصلی توسعه تجارت با کشورهای همسایگی خود به ویژه کشور روسیه را فراهم کردیم، به نظر من تا چند سال آینده اتفاق مهمی در تجارت بین دو کشور رخ می‌دهد.

استاندار گفت: نظم نوینی در بحث ‌های تجاری ایران با کشورهای دیگر در حال رخدادن است و کسانی که تا کنون مقاومت می‌کردند و به دنبال صرفا فعال بودن کریدورهای قبلی بودند مقاومت را کنار گذاشتند و از مسیر جذاب جدید استقبال می‌کنند. ما می‌توانیم با توسعه این تعاملات و برگزاری همایش‌هایی مانند اکسپو در آینده نزدیک مراودات تجاری خود را با سرعت قابل قبولی توسعه دهیم.

مقام عالی دولت در استان؛ جذب توریست خارجی را از اولویت‌های برنامه‌ ریزی شده برای مازندران توصیف کرد و اظهار داشت: ما پنجم مهر ماه اولین رویداد گردشگری ایران – روسیه را در بابلسر برگزار کردیم و شرکت‌هایی از روسیه برای شرکت در این رویداد به ایران آمدند، اولین اقدام عملی ما برداشتن روادید برای جذب توریسم بود و بسترهای زیربنای توریسم را در مازندران تقویت کردیم.

در حال حاضر هتل‌های ۵ ستاره خوبی را تا دو ماه آینده افتتاح خواهیم کرد، ضمن اینکه اکنون نیز هتل‌های خوبی را برای پذیرایی از مهمانان در استان مازندران داریم.

وی افزود: برای اینکه ذائقه گردشگران کشورهای همسایه به ویژه گردشگران روس را شناسایی کنیم، پروژه پژوهشی را آغاز کردیم تا متوجه شویم چه جذابیت‌هایی را می‌توانیم برای گردشگران کشورهای همسایه فراهم کنیم، به نظر می‌رسد جنگل‌های مازندران که جنگل‌های هیرکانی هستند و نسبت به جنگل‌های روسیه تفاوت های چشمگیری دارند، مورد توجه گردشگران روس واقع شود.

این جنگل‌ها در ارتفاعات قرار گرفته‌اند و از یک منطقه آب و هوایی ویژه برخوردار هستند، با فاصله ۳۰ دقیقه از ۵ درصد درجه آب و هوایی می‌توان به ۴۰ درصد درجه آب و هوایی رسید.

استاندار مازندران، گفت: بوم گردی را به عنوان یکی از جذابیت‌های استان توسعه دادیم، همچنین توریسم درمانی را در اولویت اقدامات خود قرار دادیم که با توجه به هزینه بسیار پایین درمانی در ایران توریسم درمانی در دستور کار ما قرار گرفته و احداث شهرک‌های سلامت را در مازندران برنامه‌ریزی کردیم تا سالمندانی که نیاز دارند مدت طولانی استراحت داشته باشند را در این شهرک‌های سلامت پذیرایی کنیم، بازارچه‌های بین المللی را در سه منطقه آزاد خود فراهم کردیم که هر کدام کاربری خاص دارد.

با احداث آزادراه تهران – شمال فاصله مازندران با پایتخت به یک ساعت و نیم کاهش پیدا می‌کند و این یکی از جذابیت‌های استان مازندران است.