واکسن آنفلوانزا را قبل از رسیدن روزهای سرد تزریق کنید
واکسن آنفلوانزا را قبل از رسیدن روزهای سرد تزریق کنید

ندای تجن- دکتر امین بجدی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: ویروس آنفلوانزا  شامل ٣ نوع B ،A و C است که بیشتر افراد درگیر نوع A بوده و پس از آن مبتلایان نوع B هستند، اما نوع C این ویروس خفیف بوده و کمتر برای افراد درگیر شده مشکلی ایجاد می‌کند. متخصص بیماری‌های […]

ندای تجن- دکتر امین بجدی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: ویروس آنفلوانزا  شامل ٣ نوع B ،A و C است که بیشتر افراد درگیر نوع A بوده و پس از آن مبتلایان نوع B هستند، اما نوع C این ویروس خفیف بوده و کمتر برای افراد درگیر شده مشکلی ایجاد می‌کند.

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه تظاهرات بالینی آنفلوانزا  معمولا شامل ترکیبی از تب، سرفه، بدن درد و گلو درد است، افزود: بهترین دارو برای درمان بیماری آنفلوانزا،داروی ضد ویروس است که به‌خصوص در گروه‌های پرخطر، سالمندان، خردسالان ، خانم های باردار، دیابتی‌ها و افراد دارای نقص ایمنی، بیماری های مزمن و زمینه‌ای و موارد شدید بیماری توصیه می شود.

 دکتر بجدی تأکید کرد: بیماران عادی و فاقد بیماری خاص و پر خطر، اگر با درمان های معمول و علامتی مانند داروهای تب بر، ضد سرفه و سرماخوردگی تا چند روز پس از شروع بیماری خوب نشدند،  حتماً به پزشک مراجعه کنند تا  وضعیتشان مورد بررسی قرار بگیرد و از ایجاد عوارض و مشکلات بدتر و شدیدتر جلوگیری شود.

وی گفت: تأکید بسیار مهم در این خصوص مراجعه به پزشک و عدم مراجعه به فضای مجازی و عطاری‌ها و عدم توجه به موارد نادرست منتشر شده و بیان شده در این خصوص می باشد. البته بعضی داروهای گیاهی اثرات ضد سرفه و ضد التهاب دارند، اما اثر ضد ویروس نداشته و درمان اصلی بیماری محسوب نمی شوند، و به عنوان درمان کمکی تا حدی ممکن است مؤثر باشند، که البته بهتر است با تجویز پزشک مصرف شوند و از داروخانه تهیه شوند.

عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بهترین اقدام پیشگیرانه در مقابله با بیماری‌های ویروسی تزریق واکسن آن بوده و تزریق واکسن آنفلوانزا هم بهترین و مؤثرترین راه، جهت پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزا  است.

دکتر بجدی با اشاره به اینکه اثربخشی واکسن آنفلوانزا بسته به عوامل مختلفی مانند سن و سلامت گیرنده واکسن، فصل، ساب تایپ ویروس و مطابقت آنتی ژنی با ویروس در گردش می باشد، به طور متوسط بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تخمین زده شده می‌شود، بیان کرد: تزریق این واکسن موجب کاهش ۶۰ تا ٨۰ درصدی بستری در بخش ICU، کاهش ٣۰ درصدی مرگ و میر، کاهش ۵۴ درصدی مراجعه به پزشک به علت آنفلوانزا می شود و عدم ایجاد علائم بیماری تا ٧١ درصد در سن زیر ۱۸ سال می‌شود.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام رضا(ع) با ذکر این نکته که واکسیناسیون در برابر آنفلوانزا  به طور مؤثری از بیماری شدید و عوارض آن، مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان به علت بیماری آنفلوانزا جلوگیری می‌کند، تأکید کرد: تزریق این واکسن در بزرگسالان خطر مرگ ناشی از آنفلوانزا را تا ٣١ درصد کاهش می‌دهد؛ همچنین واکسن آنفلوانزا خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را هم از ۶۰ تا ٨٢ درصد کاهش می‌دهد.

  • منبع خبر : کیاپرس