خسارت ۲۳۰۰ میلیاردی سیل در مازندران/خسارت جانی نداشتیم/نیروهای امدادی مستقر هستند
خسارت ۲۳۰۰ میلیاردی سیل در مازندران/خسارت جانی نداشتیم/نیروهای امدادی مستقر هستند

ندای تجن- مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه حجم بارندگی به برخی تاسیسات و ابنیه‌ها فنی شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباس اباد، آمل، سوادکوه و سوادکوه شمالی خسارت وارد کرده است، گفت: اقدامات لازم برای پاسخ به بحران در ساعات اولیه وقوع سیل انجام شد و در حال حاضر جلسه ستاد بحران با […]

ندای تجن- مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه حجم بارندگی به برخی تاسیسات و ابنیه‌ها فنی شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباس اباد، آمل، سوادکوه و سوادکوه شمالی خسارت وارد کرده است، گفت: اقدامات لازم برای پاسخ به بحران در ساعات اولیه وقوع سیل انجام شد و در حال حاضر جلسه ستاد بحران با ریاست استاندار مازندران در شهرستان عباس آباد برگزار شده است.

حسینعلی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خسارت سیل روز ۱۳ آبان در غرب مازندران، اظهار کرد: بارش باران ۱۱۰ میلیمتری روز گذشته در زمان بسیار کم، در برخی شهرهای مازندران به ویژه غرب استان خسارت‌های زیادی را وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران، اضافه کرد: الان تمرکز ما به برآورد خسارت و پاسخگویی به بحران است در حالیکه در شهرستان عباس اباد در بخش راه شاهد تخریب دو دهنه پل و جسم راه ورودی “چارز” و بخش‌هایی از راه دسترسی به شهرک نواب و اطراف آن هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه در شهرستان آمل، سوادکوه و سوادکوه شمالی هم سیلاب موجب تخریب بخشی از تاسیسات شبکه‌های توزیع و فوق توزیع برق شده است، گفت: با کمک نیروهای امدادی و شرکت توزیع، پایداری برق صورت گرفت.

این مسئول ادامه داد: به علت شدت بارش باران سیل آسیا در آمل هم راه‌های ارتباطی ۴تا ۵ روستا خسارت وارد شد که بلافاصله با ورود عوامل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای بخشی از مسیر بهسازی و تردد اولیه برقرار شد.

خسارت 2300 میلیاردی سیل در مازندران/آبگرفتگی منازل و تخریب جدی 6 پل روستایی

استاندار مازندران

خسارت اولیه سیل غرب مازندران، ۲۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است

استاندار مازندران با اشاره به اینکه سیلاب روز گذشته به اراضی کشاورزی، تاسیسات و ابنیه فنی و ۲۰ واحد مسکونی در عباس آباد خسارت وارد کرد، گفت: برآوردهای اولیه خسارت سیل روز ۱۳ ابآن در مازندران، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و کارشناسان در حال بررسی خسارت وارده به بخش‌های مختلف هستند.

سید محمود حسینی پور امروز در بازدید از مناطق سیل زده غرب مازندران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سیلابی که در منطقه عباس آباد شاهد بودیم به ۶ پل خسارت جدی وارد کرد و خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم.

فرماندار چالوس

سیل به ۱۵ روستای غرب مازندران خسارت زد

فرماندار چالوس هم در خصوص خسارت سیل روز گذشته در این شهرستان به خبرنگار ایسنا گفت: سیلاب روز گذشته به ۱۵ روستا در بخش مرکزی و تاسیسات و ابنیه فنی بخش شهری چالوس خسارت وارد کرد.

رستم زرودی افزود: در همان ساعات اولیه بحران سیل در غرب مازندران، گروه‌های جهادی اقدامات لازم جهت امدادرسانی را به خانواده‌های خسارت دیده داشتند.

خسارت سیل، به خانه‌های شهری و تاسیسات برقی آمل

معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان آمل گفت: باران شدید شنبه شب ۱۳ آبان ماه درشهرستان آمل باعث جاری شدن سیل در برخی روستاها، آبگرفتگی منازل شهری و خرابی تاسیسات برقی شد.

مجتبی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در مدت کمتر از دو ساعت، بیش از ۳۲میلیمتر باران در سطح شهرستان آمل بارید. همزمان با بارش شدید باران همراه با آذرخش، ۱۴ دستگاه ترانس برق و چراغ های راهنمایی و رانندگی دچار خسارت شدید و از کارافتاد و براساس برآوردها بیش از ۵۰ میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت.

وی اضافه کرد: براساس گزارش‌های اولیه بیش از ۴۰ خانه درون شهری دچار آبگرفتگی شد که با بلافاصله با حضور عوامل آتش نشانی، پسماند و مدیریت بحران شهرداری آمل خدمات رسانی و تخلیه آب انجام شد.

آبگرفتگی منازل و ادارات شهر زیراب

معاون عمرانی فرمانداری سوادکوه گفت: به‌علت بارندگی عصر روز گذشته که درمدت زمان کم ولی از نظر شدت زیاد بود، حدود ۱۲ خانه و ۸ اداره در شهر زیرآب دچار آبگرفتگی و خسارت شده است.

رمضانعلی قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با کمک نیروهای شهرداری زیراب و جمعیت هلال احمر، مشغول رسیدگی به این اتفاق هستیم.

سیل به منازلی در هچیرود و بخش مرکزی نوشهر خسارت وارد کرد

بارش باران سیل‌آسا در بعد از ظهر ۱۳ آبان موجب بروز خسارت به تعدادی از منازل، واحدهای تجاری و باغات در هچیرود و بخش مرکزی چالوس شد.

شهردار هچیرود در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت بارندگی در این شهر گفت: بارش سیل آسا بعد ازظهر امروز موجب بروز خسارت به ۱۵ واحد مسکونی و تعداد ۲ واحد تجاری شد.

مهدی صفایی رئیس راهداری چالوس نیز با اشاره به آبگرفتگی جاده قدیم چالوس به مرزن آباد گفت: به علت شدت بارندگی و جاری شدن سیل و خطر ریزش سنگ، جاده قدیم چالوس تا دوآب مسدود است و رانندگان می‌توانند از آزاد راه تردد کنند.

یزدان کرد بخشدار مرکزی نوشهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آبگرفتگی برخی روستاهای بخش مرکزی اظهار کرد: روستای حادثه خیز “مزگا” مانند گذشته دچار آبگرفتگی شد و جاری شدن سیل در دو سه خیابان آن موجب آبگرفتگی تعداد ۲۰ تا ۳۰ خانه شد.

۸۲ میلیمتر باران در عباس‌آباد/ سیل خسارت جانی نداشت

فرماندار شهرستان عباس‌آباد از وقوع سیل در مناطق روستایی این شهرستان به‌ویژه بخش مرکزی خبر داد و گفت: شدت سیل در منطقه کلاراباد سنگین بود و موجب تخلیه برخی مناطق روستایی شده است.

جواد اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، میزان بارش در منطقه را ۸۲ میلیمتر عنوان و اظهار کرد: خسارت به روستاهای «جیسا»در کلارآباد و «کراتکوتی» وارد آمده و متاسفانه سیل یک مصدوم برجای گذاشته است. حال مصدوم که یک بانو بوده وخیم گزارش شده است؛ این مصدوم دچار جراحت در ناحیه سر و نیز خفگی شده بود که با تلاش امدادگران و با قایق امداد نجات یافت اما همچنان خطر جان وی را تهدید می‌کند.
وی با بیان اینکه فشار بسیار زیادی بر روی سد سرشاخه‌گیر بخش مرکزی و روستای «ماشالله‌آباد» قرار دارد، گفت: خوشبختانه خسارات به مناطق شهری شهرستان و شهر کلارآباد چندان قابل توجه نیست و در حد آب‌گرفتگی و تخریب چند معبر مجاور رودخانه‌ است.

مسلم قبادیان، معاون امور عمرانی فرمانداری عباس‌آباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به طغیانی شدن رودخانه‌های شهرستان در اثر بارش باران شدید در ارتفاعات، گفت: ۲ دهنه پل روستای «پَرچوَر» که دهستان‌های «لَنگای شرقی» را به«لَنگای غربی» متصل می‌کرد تخریب شد، همچنین پل روبروی امامزاده «عبدالوافی» در«کلارآبادِ بالا» نیز تخریب شد.

وی علت سیل و تخریب پل‌ها را بارش شدید باران در مناطق کوهستانی و جنگلی و آورد چوب و سرشاخه درختان دانست و گفت: خوشبختانه هیچ واحد مسکونی تخریب نشد.

ویدیو/ باران سیل آسا در چالوس و نوشهر

شب گذشته به دلیل بارش ناگهانی باران در نوشهر و چالوس در بخش هایی از این دو شهر سیل جاری شد؛ به گفته فرماندار چالوس طی ۲ ساعت ۹۰ میلیمتر باران در این هر کدام از این دو شهر باریده است.

سد ذوات زیر آب رفت / بروز خسارت سیل به چند روستا در چالوس

باران سیل آسا در نوشهر و چالوس موجب جاری شدن سیل، زیر آب رفتن سد ذوات چالوس، آبگرفتگی منازل، قطعی آنتن‌های تلفن همراه و آب گرفتگی معابر شد.

بنابر گزارش‌های مردمی، بارش سیل آسا باران موجب آب گرفتگی شدید معابر، کاهش دید و قطعی تلفن‌های همراه، آبگرفتگی منازل در حوالی سد ذوات چالوس و برخی نقاط نوشهر و چالوس شد.

رضا گلپور، رئیس هواشناسی نوشهر و چالوس در گفت‌وگو با ایسنا، میزان بارندگی را از ساعت ۱۴:۴۵ تا ساعت ۲۰ در شهرهای نوشهر و چالوس هرکدام به میزان ۹۹ میلیمتر برآورد کرد.

رستم زرودی سرپرست فرمانداری چالوس نیز در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بر اثر این بارندگی سد ذوات در بخش مرکزی چالوس به صورت کامل زیر آب فرو رفت و همه الاچیق‌ها و واحدهای گردشگری حوالی سد به زیر آب فرو رفت.

سرپرست فرمانداری چالوس تصریح کرد: بارش باران موجب آبگرفتگی منازل در روستاهای علی آباد و تجن کلا چالوس و بخشی نیز از سرریز بزرگراه دچار خسارت و آبگرفتگی شدند.

در ادامه محمدی مدیرکل بحران مازندران نیز طی تماس تلفنی با ایسنا افزود: شکستگی سد ذوات صحت ندارد بلکه تغییر مسیر آب سد ذوات روی داده است و به واسطه طغیان رودخانه بخشی از منازل دچار خسارت شد.

به گزارش ایسنا، عصر گذشته و پس از وقوع سیل در غرب مازندران، با دستور استاندار مازندران، نیروهای امدادی و ستاد مدیریت بحران استان برای رسیدگی به مناطق سیل‌زده شهرستان‌های نوشهر، چالوس و عباس‌آباد به صف شدند. ‎

بارش‌های سیل‌آسای عصر شنبه ۱۳ آبان که از غرب مازندران وارد استان شد در برخی مناطق غربی طغیانی شدن رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر را به دنبال داشت که در برخی نقاط به دلیل شدت بارندگی و حجم بالای سیلاب، با دستور استاندار مازندران و تحت نظارت ستاد مدیریت بحران استان، نیروهای امداد و نجات با تجهیزات لازم مستقر شده‌اند.

استانداری مازنداران اعلام کرد که همه فرمانداری‌های غرب مازندران و دستگاه‌های خدمات‌رسان در حالت آماده‌باش قرار دارند و تا عادی شدن شرایط در مناطق سیل‌زده غرب استان این آماده‌باش ادامه دارد.

بارندگی شدید همراه با رعد و برق که حوالی ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه شنبه آغاز شد مشکلاتی را در غرب مازندران به دنبال داشت و سبب آب گرفتگی راه‌های ارتباطی درون‌شهری و اختلال در آمد و شد خودروها و شهروندان این مناطق شد.

هواشناسی مازندران صبح 13 آبان طی گزارشی با اعلام ورود سامانه جدید بارشی، نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب و روان آب محلی در این استان هشدار داده بود. آغاز فعالیت سامانه بارشی از عصر شنبه تا ظهر یکشنبه پیش‌بینی شده بود.

سازمان هواشناسی آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، رانش زمین، ریزش سنگ در محورهای کوهستانی، کاهش دید و اختلال در ترددهای جاده‌ای را از اثرات مخاطره‌آمیز و پیامدهای منفی این سامانه جوی اعلام کرد.

در اخطاریه سطح زرد هواشناسی مازندران به شهروندان توصیه شده بود که علاوه بر مقاوم‌سازی سازه‌های با مقاومت پایین و سایر اقدامات پیشگیرانه و رعایت جوانب احتیاط در ترددهای جاده‌ای، از اسکان یافتن در کنار رودخانه‌ها خودداری کنند.

هواشناسی همچنین از کوهنوردان خواست در این مدت از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.

آسمان مازندران امروز، یکشنبه ابری و خنک، در ارتفاعات مه‌آلود با رگبار پراکنده باران و وزش باد، به تدریج از سمت غرب استان با کاهش ناپایداری و ابر همراه خواهد بود.

هواشناسی، شرایط جوی مازندران در روز دوشنبه را صاف تا نیمه ابری با افزایش نسبی دما و روز سه‌شنبه را صاف تا نیمه‌ابری و از بعدازظهر ابری به تدریج با رگبار باران و وزش باد پیش‌بینی کرده است.

  • منبع خبر : ایسنا