فیلم/نیاز داریم فرهنگ دیرینه ما نسل به نسل منتقل شود/نمایشگاه فرصتی برای معرفی اندیشمندان و ظرفیت‌های طبیعی استان فراهم کرد/گذشته اساطیری مازندران به خوبی نمایش گذاشته شد
فیلم/نیاز داریم فرهنگ دیرینه ما نسل به نسل منتقل شود/نمایشگاه فرصتی برای معرفی اندیشمندان و ظرفیت‌های طبیعی استان فراهم کرد/گذشته اساطیری مازندران به خوبی نمایش گذاشته شد
به مناسبت هفته مازندران نمایشگاهی با همکاری حوزه هنری استان و سایر نهادها در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به مناسبت روز و هفته مازندران نمایشگاه آثار و تولیدات حوزه هنری مازندران با عنوان «نمایشگاه بوم و بَر»، امروز یکشنبه 21 آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس، منصورعلی زارعی کیایی،  نماینده مردم ساری و میان‌دورود، علی کریمی فیروزجائی، نماینده مردم بابل، رضا حاجی‌پور، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و مرکزی حوزه هنری، در سالن نمایشگاه خانه ملت مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

مجتبی ذوالنوری در افتتاح این نمایشگاه که تا روز سه‌شنبه 23 آبان‌ماه ادامه خواهد داشت، ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این نمایشگاه، ضمن بیان اینکه مردم غیور مازندران در ادوار مختلف باعث افتخار بودند، عنوان کرد: در دفاع مقدس  و در لشکر 25 کربلا و سایر یگان‌های منتصب به مازندران به چشم شاهد حماسه‌آفرینی، روحیه دلاوری و سلحشوری، غیرت و مردانگی در رزمندگان مازندرانی بودیم. پرچم سبز حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در عملیات والفجر 8 به دست فرمانده لشکر مازندران بر گنبد و گلدسته مسجد فاو عراق به اهتزار درآمد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه هم آن را نمایشگاه بسیار خوب و جامعی توصیف کرد که هنرمندانه و با به‌کارگیری تمام توانمندی‌های هنری توانسته هم تاریخ کهن مازندران را به تصویر بکشد، هم آثار حماسی و قهرمانان و اسوه‌ها و بزرگان مازندران از علما و سرداران و مشاهیر و بانوان سلحشور را خوب نشان دهد و هم نقش مازندران در مراحل مختلف و فراز و نشیب‌های چهل و چند ساله انقلاب اسلامی، به‌ویژه در دوران دفاع مقدس را به زیبایی به نمایش بگذارد.

وی افزود: در این نمایشگاه نقش بانوان و زنان مازندران هم در عرصه کار و کوشش هم در شهید پروری و هم در ترویج و استمرار فرهنگ شهید و شهادت به زیبایی مورد پردازش قرار گرفته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: خوشبختانه مازندران هم از بُعد صنایع دستی، عرصه‌های کار و تلاش و تاثیری که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی خود که محل نزول نعمات الهی است و از آب و هوای خوب، جنگل،کوه، دریا و دشت‌های حاصل‌خیز برخوردار است و هم از نظر ذکاوت و هوش و سخت‌کوشی مردم مازندران، به یک کارگاه بزرگ در جهت توانمندسازی کشور از نظر اقتصادی تبدیل شده که خوشبختانه همه این‌ها به خوبی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

کلیپ گفت و گو را ببینید:

حجت‌الاسلام ذوالنوری ضمن تقدیر و تشکر از نمایندگان استان مازندران که در تشویق و حمایت از برگزار کنندگان تلاش کردند و هنرمندان مازندرانی که در تولید این آثار زحمت کشیدند و دوستانی که مدیریت این نمایشگاه را برعهده داشتند، عنوان کرد: برپایی چنین نمایشگاهی بیانگر یک تلاش طولانی‌مدت و بسیار هنرمندانه با ریزه‌کاری‌های فراوان است که نباید از این تلاش جامع و گسترده غافل شد

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز داریم فرهنگ دیرینه ما نسل به نسل منتقل شود چراکه ریشه در بقا و دوام هر موجودی موثر است، اضافه کرد: امروز جوان ایرانی ما به عنوان اینکه مازندران بخشی از ایران است، با دیدن این مفاخر تاریخی باید به خود ببالد و افتخار کند. ما باید این هنر را داشته باشیم که به زبان امروز با ذائقه نسل جوان بتوانیم این عظمت‌ها را منتقل کنیم که در مقابل دیگران سر خود را بالا بگیرند و بر این تاریخ پرافتخار ببالند.

بازدید نایب رئیس مجلس از نمایشگاه مازندران

مازندران بودجه استانی می‌گیرد و خدمات ملی ارائه می‌دهد

علی کریمی فیروزجائی، نماینده مردم بابل هم ضمن تبریک روز و هفته مازندران به مردم این خطه و تقدیر از برگزارکنندگان نمایشگاه بوم و بر، این نمایشگاه را رویدادی توصیف کرد که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان مازندران را در عرصه‌های مختلف دین، فرهنگ، هنر، دانش، ورزش و حوزه‌های کشاورزی و صنعتی و گردشگری و اقتصاد دریایی همه را یک جا در قالب هنر و تصویر به نمایش گذاشته‌اند.

وی افزود: در این نمایشگاه ایثارگران دوران دفاع مقدس استان، شخصیت‌های بزرگ و مشاهیر علمی و مذهبی و دینی استان مازندران و شخصیت‌های هنری و خیرین بزرگ استان را در قالب تصاویر و مکتوبات معرفی شدده‌اند. امیدواریم این قبیل نمایشگاه‌ها در استان‌ها و حوزه‌های مختلف در راستای شناخت ظرفیت‌های استان‌ها به یکدیگر برگزار شود.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: ظرفیت استان مازندران در مسافرپذیری و گردشگری نیاز به توجه ویژه دارد. مازندران سه میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد اما در ایام پایان هفته هفت میلیون نفر را سرویس می‌دهد؛ به عبارت دیگر مازندران بودجه استانی می‌گیرد و خدمات ملی ارائه می‌دهد که باید در حوزه‌های مختلف بودجه‌ای، امکانات رفاهی، خدماتی، بهداشتی و رفاهی مورد توجه ویژه در دولت قرار بگیرد.

نمایشگاهی برای جلب توجه تصمیم‌گیران کشور به ظرفیت‌های استان مازندران

رضا حاجی‌پور، نماینده مردم آمل در مجلس یازدهم هم با اشاره به پیشینه فرهنگی غنی استان مازندران، عنوان کرد: برای خودش زبان مستقلی داشته و کتاب‌ها و آثار علمی زیادی به زبان طبری نوشته شده است. شرایط جغرافیایی مازندران هم به‌گونه‌ای است که نه تنها در نقشه بر پیشانی ایران دیده می‌شود، بلکه از حیث دارا بودن قابلیت‌های اقتصادی و طبیعی می‌تواند بخش زیادی از مایحتاج کشور را تامین کند.

نماینده مردم آمل در مجلس ادامه داد: در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بوم و بر می‌توانیم این فرصت‌ها را معرفی کنیم.  این نمایشگاه که در مجلس شورای اسلامی برگزار شده می‌تواند نقطه عطفی برای جلب توجه تصمیم‌گیران و مسئولان به ظرفیت‌های استان مازندران باشد.

حاجی‌پور با تاکید بر اینکه مازندران تنها متعلق به ساکنان آن نیست، بلکه متعلق به همه مملکت است؛ افزود: کمتر هم‌وطنی است که در سال یک بار از این استان عبور نکند؛ بنابراین اگر مازندران را بسازیم و عمران و آبادانی در آنجا اتفاق بیفتد، خدمتی به کل مملکت است. از این جهت توقع به جای نمایندگان، مسئولان و مردم مازندران این است که دولت و مجلس نگاه خود را به استان مازندران تغییر دهند.

وی خاطرنشان کرد:  این نمایشگاه فرصتی ایجاد کرد که  قابلیت‌های استان از حیث نیروی انسانی و قابلیت‌های تاریخی و طبیعی به نمایش گذاشته شد.

بازدید نایب رئیس مجلس از نمایشگاه مازندران

اولین حکومت شیعی در دیلمستان مازندران شکل گرفت

منصورعلی زارعی کیایی، نماینده مردم ساری و میان‌دورود هم ضمن تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه به خوبی توانست در این مکان محدود فرهنگ مازندران از صدر اسلام تا 200 سال گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را به صورت تصویری و تجسمی نشان دهد.

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه هر ملت و قومی دارای یک سابقه و پیشینه تاریخی است که برای آن ارزش دارد و می‌تواند در استحکام فرهنگ و مردم آنجا تاثیرگذار باشد، اضافه کرد: یکی از مسائلی که فرهنگ مازندران را یک فرهنگ استوار و پایدار کرد، این بود که مردم این منطقه در صدر اسلام نقش بی‌بدیلی داشتند و اولین حکومت شیعی در دیلمستان مازندران شکل گرفت که یکی از افتخارات مردم مازندران است. همین پایه و پیشینه باعث شد که همیشه فرهنگ اسلامی به عنوان یک باور عمیق مردم مازندران در همه عرصه‌های فرهنگی جلوه‌گر می‌شد و این موضوع در این نمایشگاه کاملاً منعکس است.

وی ضمن اشاره به فرهنگ دیرینه مازندران و سبقه باورهای دینی مردم این استان، عنوان کرد: این موضوع خود را هم در تشکیل حکومت شیعی در صدر اسلام و هم در اولین حکومت دینی و اسلامی که در 200 سال اخیر -که انقلاب اسلامی باشد و مازندران نقش اولی داشت – نشان داد.

نماینده مردم ساری ضمن بیان اینکه در دفاع مقدس هم بزرگ‌ترین و چابک‌ترین لشکرهای بسیج و سپاه را مازندران داشت، اضافه کرد: تنها لشکری که نام ویژه را به خود گرفت لشکر ویژه 25 کربلا بود که در سخت‌ترین شرایط وارد عرصه‌های دفاع مقدس می‌شد. فرماندهان بزرگی مانند سردار شهید نیاکی، سردار شهید طوسی، خلبان شهید امیر شیرودی و…از نام‌آوران این عرصه در مازندران هستند، که در این نمایشگاه هم معرفی شده‌اند.

زارعی ادامه داد: در دفاع از حرم هم اولین کسانی که به سردار سلیمانی لبیک گفتند فرماندهان بسیج مازندران بودند. نقش رزمندگان مازندرانی در این عرصه هم بی‌بدیل است و بیشترین شهید مدافع حرم را تقدیم کشور و اسلام کردیم.

وی در پایان گفت: این نمایشگاه تصویر خوبی هم از گذشته اساطیری مازندران مانند تیراندازی آرش کمانگیر، هم از مفاخر و مشاهیر علمی و دینی و فرهنگی، هم از فرماندهان این استان در دفاع مقدس و هم کارهای هنری که مردم مازندران به آن مشغولند را نشان دهد.

  • منبع خبر : خانه ملت