مراسم رونمایی و نقد کتاب فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه تکامل انقلاب اسلامی برگزار شد
مراسم رونمایی و نقد کتاب فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه تکامل انقلاب اسلامی برگزار شد
جلسه نقد کتاب فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه تکامل انقلاب اسلامی تألیف سید محمدجواد قربی پژوهشگر تاریخ انقلاب و اندیشه سیاسی متفکران مسلمان برگزار شد.

به گزارش ندای تجن – امروز صبح مراسم رونمایی و نقد کتاب فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه تکامل انقلاب اسلامی تألیف سید محمدجواد قربی پژوهشگر تاریخ انقلاب و اندیشه سیاسی متفکران مسلمان در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران برگزار شد.
مؤلف کتاب فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه تکامل انقلاب اسلامی با بیان اینکه کتاب حاضر ماحصل پژوهش طی ۱۰ سال گذشته است، گفت:این کتاب در ۹فصل به نگارش درآمده است.
سید محمدجواد قربی با اشاره به اینکه به تعداد اندیشمندانی که از انقلاب تعریفی ارائه داده‌اند، تعاریف متفاوت وجود دارد، افزود: با مطالعه مقالات و کتاب‌های متعدد مربوط به انقلاب، آنها در پنج دسته قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در کتاب‌های دسته نخست که نظریه آنان حول محور انقلاب در مراحل پیش و پس از آن است و در دسته دوم نظریه ۳ مرحله ای شکل گیری انقلاب و پس از آن را شامل می شود؛ در دسته سوم از وقوع انقلاب سیاسی تا توسعه انقلاب و در دسته چهارم نظریه هایی است که به انقلاب سیاسی، انقلاب فرهنگی، انقلاب در ساختارها و نهادها، و انقلاب اقتصادی و در دسته بعدی مطالعات انقلاب، مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی مطرح می‌شود.
قربی با تشریح دیدگاه‌های اندیشمندان، ادامه داد: امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای، شهید بهشتی، شهید باهنر و سایر متفکران انقلاب اسلامی به سیر تکاملی انقلاب اسلامی توجه داشته‌اند.

وی ادامه داد: شهید بهشتی مباحث تکامل نهضت اسلامی را به صورت مختصر مطرح کرد و شهادت ایشان در پیمودن مسیر تکامل انقلاب اسلامی خلاء ایجاد کرد.
این نویسنده بیان کرد: در سخنان رهبری سیر تکاملی انقلاب در ۵ مرحله بیان شده است و رهبری نیز در دوره کنونی به جای واژگان دهه ۴۰ و ۵۰ از ادبیات معاصر استفاده می کند.
وی افزود: در این ۵ مرحله که رهبر انقلاب اسلامی ذکر می کنند، فرایند تکامل با وقوع انقلاب شروع می شود و براساس نظریه فطرت به تبیین انقلاب می‌پردازند که در نتیجه تحول روحی انسان‌ها ایجاد می شود.
در ادامه اندیشمندان حاضر به بیان نظرات و پیشنهادها خود پیرامون کتاب فرایند تکاملی انقلاب؛ تبیین مراحل پنج‌گانه تکامل انقلاب اسلامی پرداختند.
سیدصمدحسینی یکی از پژوهشگران به ملاحظات نظری و ارجاعات و پانوشت‌های کتاب پرداخت .
صادقعلی رنجبر استاد دانشگاه عقیده داشت که با توجه به اینکه تبیین مراحل پنج گانه تکامل انقلاب اسلامی مد نظر است بنابراین باید تحلیل و توضیحی از جانب نویسنده نیز بیان شود.
رنجبر در بخش دیگری از سخنانش به موضوع نوآوری در آثار و تالیفات کشور اشاره کرد وگفت: در خارج از کشور کتاب‌ها را به صورت تحقیق مدار و با استفاده از نظرات اندیشمندان معاصر می نویسند که ما هم می توانیم از چنین روشی الهام بگیریم.
 زین‌العابدین درگاهی از پژوهشگران به پژوهش‌های خود در زمان رساله دکترا اشاره کرد و گفت: در تألیفات با موضوع انقلاب بسیار کم به مباحث اجتماعی پرداخته شده است و می‌توان گفت بیشتر منابع سیاسی است.

سید حسین ولی‌پور، مدیر بخش پژوهش و اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران خواستار بررسی بیشتر چگونگی عبور از مراحل تکاملی انقلاب شد و اینکه در مرحله کنونی چه الزاماتی باید موردتوجه قرار گیرد.
قربی نویسنده کتاب نیز در پایان هدف خود از نگارش کتاب را گردآوری و دسته‌بندی مطالب پیرامون تکامل انقلاب اسلامی مطرح کرد و گفت که پیمایش اجتماعی انجام نداده است و تاکید این کتاب بر مباحث اندیشه سیاسی بوده است.
وی افزود: عقیده دارد که انقلاب فرهنگی ما به رشد و تکامل لازم نرسید و ساختارسازی اقتصادی و فرهنگی متناسب با ارزش‌های انقلاب اسلامی شکل نگرفت.