تلاش داریم زمینه افتتاح کتابخانه سیار را فراهم کنیم/افتتاح کتابخانه مرکزی ساری در سال آینده انجام می‌شود
تلاش داریم زمینه افتتاح کتابخانه سیار را فراهم کنیم/افتتاح کتابخانه مرکزی ساری در سال آینده انجام می‌شود
در آئین بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار بر اهمیت توسعه کتابخانه سیار در مازندران تاکید و اینکه کتابخانه مرکزی ساری تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش ندای تجن- سکینه خاتون مهدیان پور – مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در آئین بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در سالن همایش اداره کل کانون پرورش فکری دیار علویان ضمن گرامیداشت یاد و نام ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید دوران دفاع مقدس و سیدالشهدای جبهه مقاومت سردار حاج‌قاسم سلیمانی، با بیان اینکه برنامه‌های سی و یکمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی با شعار «آینده خواندنی است» در حال برگزاری است، اظهار کرد: کتابخانه‌ها به‌عنوان سازندگان اجتماع به دنبال جذب کتاب‌خوان هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های مرکزی کشور در حال ارائه است، افزود: این مهم بهبود زندگی مردم را رقم زده است.

مهدیان پور بااشاره به اینکه افزایش سرانه کتابخانه‌ای در مازندران باقوت در دست اقدام است، گفت: ۳۱ پروژه کتابخانه‌ای در استان در دست اجراست.  

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی ساری با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: البته تحقق این مهم به بودجه تخصیصی سفر دور دوم رئیس دولت سیزدهم به مازندران بستگی دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران به فعالیت ۱۲۰ کتابخانه در مازندران اشاره و بیان کرد: ۳۷کتابخانه از این تعداد در روستاها در حال ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی هستند.

مهدیان پور با بیان اینکه ۴۰درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند، گفت: مازندران فاقد کتابخانه سیار است باهدف تحقق عدالت فرهنگی تلاش داریم زمینه افتتاح کتابخانه سیار در این خطه از شمال کشور باشیم.

وی ادامه داد: هر کتابخانه سیار می‌تواند ۵-۶روستا را تحت پوشش خدمات کتابخانه‌ای داشته باشد، امید است با همراهی خیرین شاهد افزایش کتابخانه‌های سیار در استان مازندران باشیم.

مهدیان پور از اجرای طرح «کتاب، یادگار ماندگار» باهدف اهدای کتاب به کتابخانه مرکزی ستاری در استان خبر داد و افزود: ۱۶ هزار جلد کتاب برای کتابخانه مرکزی ساری تأمین شده و امید داریم با اجرای این طرح تا روز افتتاح این پروژه ملی، تعداد کتاب‌ها به ۱۰۰هزار جلد برسد.

وی از اجرای طرح کتابت قرآن کریم در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و یادآور شد: کتابت‌های اعضای کتابخانه‌های عمومی استان در پایان هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار به‌صورت یک مصحف رونمایی خواهد شد.

در ادامه گروه موسیقی سنتی به اجرای برنامه پرداخت.

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار مازندران در این مراسم با اعلام آمادگی در حوزه ایجاد اماکن و افزایش منابع در حوزه عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، افزود: همکاری لازم در خصوص تخصیص بودجه و پیگیری امورات مربوط به ساخت‌وساز که برعهده حاکمیت است را خواهیم داشت.

احمد توکلی با بیان اینکه هم‌افزایی میان دولت، خیرین و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در یک بازه منطقی می‌تواند در کمک به مطالعه و ترویج کتاب‌خوانی تأثیرگذار باشد، ادامه داد: لازم است همه در کنار یکدیگر برای این هدف فرهنگی تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی در زندگی امروزی به‌عنوان رقیبی برای کتاب و کتاب‌خوانی به‌حساب می‌آید، گفت: درست است که این فضا با تنوعی که دارد مردم را به سمت خود جذب می‌کند؛ اما در واقعیت هیچ‌چیز جای کتاب را نمی‌گیرد.

توکلی با بیان اهمیت و ارزش کتاب، افزود: امیدواریم آمارهایی که در حوزه مطالعه کتاب در ایران داده می‌شود به نتیجه علمی برسد؛ چون در واقعیت ما افراد بسیاری را علاقه‌مند به مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی می‌بینیم.

سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه مردم از کتاب به‌عنوان موجودی زنده و دارای روح تأثیر می‌پذیرند؛ مانند کتاب قرآن که روح گران بهائی دارد، ادامه داد: مسلماً سایر کتاب‌ها نیز دارای روح امید و زندگی هستند.

توکلی با بیان اینکه لازم است اقدامات نویی برای ترویج مطالعه در جامعه انجام شود، افزود: اقدامات خوبی در کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه‌های عمومی مانند کتابخانه سیار انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در زندگی کنونی طوری فعالیت کنیم که در تاریخ نام ما به نیکی یاد شود.

در ادامه دکلمه‌ای کوتاه از داستان روبرو از مظفر سالاری توسط یکی از بانوان کتاب‌خوان خوانش شد.

در ادامه  مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با بیان رشد 40درصدی این نهاد در اجرای برنامه‌های خود، گفت: تعداد اعضای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با رشد 26درصدی همراه بود.

اصغر گودرزی با بیان اینکه بهره‌برداری از کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها و افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار در کشور از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی است، افزود: در سال جاری تاکنون 2 کتابخانه مرکزی در استان های قم و خرم آباد افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد 8 کتابخانه سیاررا افتتاح کردیم، ادامه داد: تا پایان سال تعداد 8کتابخانه سیار جدید را افتتاح می کنیم.

گودرزی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی لازم برای تکمیل کتابخانه مرکزی استان‌ها را انجام داده است، اضافه کرد: افتتاح کتابخانه مرکزی رشت، بازطراحی کتابخانه مرکزی بندرعباس و اقداماتی در جهت تکمیل کتابخانه مرکزی ساری انجام شد.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در طراحی کتابخانه مرکزی استان‌ها از جدیدترین تجهیزات و خدمات روز دنیا شامل تالار علم و خلاقیت، بخش متنوع کودک، سالن گروهی و vip، کلاس‌های آموزشی متنوع، نگارخانه و.استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به آغاز بازطراحی بیش از 50 کتابخانه مرکزی در کشور، افزود: در طراحی جدید تامین نیاز جامعه خدمت گیرنده مورد توجه است.

گودرزی با بیان اینکه آمار دقیق و علمی از سرانه مطالعه در کشور نداریم، ادامه داد: تعداد پایین آمار مطالعه برچسبی است که به ایرانیان زده می‌شود و خودمان به این باور رسیدیم که این گزاره درست نیست؛ چون در هر مکان که کتابخانه افتتاح و شرایط مطالعه فراهم شد مردم استقبال کردند.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش‌بینی کرد که تا سال آینده کتابخانه مرکزی ساری را افتتاح شود.

در این مراسم مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری استان، مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران و حسین اسلامی پژوهشگر معاصر نیز حضور داشتند.

در پایان از کتاب‌خوانان و کتابداران برتر تجلیل شد.

خبر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از خبرگزاری شبستان دریافت شده است.عکس شاخص از خبرگزاری ایسنا دریافت شد.