مدل های ارتباطی والدین با فرزندان
مدل های ارتباطی والدین با فرزندان
بهترین مدل ارتباطی بالغانه: در این مدل ارتباطی دو نفر با هم مساوی هستند نه کسی خود را پایین تر می آورد که کودکانه شود و نه بالاتر می برد که والدانه باشد .

ندای تجن- براساس این که شخصیت ما چه مقدار رشد کرده باشد روابط ماشکل می گیرد، این امر به سن و جنس مرتبط نیست بلکه به نمره رشد یافتگی هر فرد بستگی دارد.

ممکن است یک فرد 17 ساله یک شخصیت پخته، عاقل ، مسلط و اهل فکر داشته باشد ولی یک فرد 25یا 35 ساله ممکن است رفتارهای بچه گانه داشته باشد . مثلا زود رنج باشد یا زمان زیادی صرف بازی در موبایل کند،  نمره رشد یافتگی معمولا پایینتر از سنی است  که در آن هست ، هرکسی براساس شخصیت خود رفتار می کند.

مدل های ارتباطی:

اولین مدل ارتباطی کودکانه: نشانه های این نوع ارتباط این است که فرد در این مدل خیلی زود رنج و حساس است ، رابطه یک طرفه را خوب مدیریت می کند و به هر قیمتی می خواهد دیگران دوستش داشته باشند ،در رابطه ها وابسته می شوند، حتی ممکن است منت کشی کنند ، منفعل هستند ، احترام خود را در رابطه حفظ نمی کنند ، توهین می شنوند ، رابطه را نگه می دارند، هر چند تحقیر می شوند.

دومین مدل ارتباط والدانه: چنین فردی کاملا برعکس نوع اول است . فرد احساس می کند عقل کامل  است و همه باید از او سوال کنند و هر کسی با او حرف می زند او باید راهکاری به او بدهد .

نمی داند خیلی از حرف ها گوش شنوا می خواهند نه اظهار نظر. می خواهد دیگران را تغییر دهد بسیار سرزنشگر است و انتقادات فراوانی را در حرف زدن هایش با دیگران دارد .

والدهای چنین افرادی حتی می توانند پرخاشگری های فیزیکی داشته باشند ، حتما می خواهند نوجوانشان همانطور که آنها می خواهند باشد.

تحمیل و تحکم در این رابطه بسیار وجود دارد . شعار اینگونه افراد این است که : من خیلی خوبم ،تو بد هستی و باید خود را تغییر دهی.

فرض کنید در رابطه پدر – پسری چنین رابطه ای حاکم باشد که پدر انتظار دارد هر چه می گوید ، فرزند بگوید چشم. نوجوان هم طبق خود محوری و استقلال خواهی اش اجازه نمی دهد و جنگ قدرت بین پدر و پسر راه می افتد.

بهترین مدل ارتباطی بالغانه: در این مدل ارتباطی دو نفر با هم مساوی هستند نه کسی خود را پایین تر می آورد که کودکانه شود و نه بالاتر می برد که والدانه باشد .

در این رابطه همدلی و احترام است . هر یک از طرفین ،حق و وظیفه خود را نسبت به دیگری می داند ، درک متقابل وجود دارد و هر دوطرف از این رابطه احساس ارامش و احترام می کنند، تحقیر و تخریب وجود ندارد.

در ارتباط با نوجوان ،اگر مدا ارتباطی بالغانه باشد ،آرامش زیادی برای او ایجاد خواهد شد صمیمیت پایدار و معتدلی شکل خواهد گرفت نه صمیمیتی که وابستگی وآزار و اذیت به همراه داشته باشد.

آرامش یعنی ……

قایق زندگیتان را ،…..

دست کسی بسپارید که ،…..

 صاحب ساحل آرامش است…….

تهبه کننده: نرگس رضازاده- مشاور و مددکاری اجتماعی کلانتری 12 بابلسر