کتابت قصه‌ها به حفظ فرهنگ و سنن ما کمک می‌کند/مطالعه کتاب و تماشای فیلم سبب تقویت قصه‌گویی می‌شود
کتابت قصه‌ها به حفظ فرهنگ و سنن ما کمک می‌کند/مطالعه کتاب و تماشای فیلم سبب تقویت قصه‌گویی می‌شود
جشنواره استانی قصه گویی سبب شد تا کودکان و نوجوانان و همین طور بزرگسالان استعداد خود را در زمینه قصه گویی به معرض نمایش بگذارند.

به گزارش ندای تجن – جشنواره استانی قصه گویی هم زمان با بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی به مدت 2 روز در تاریخ سه شنبه 30 آبان ماه و چهارشنبه 1 آذرماه سال جاری در محل سالن سینما کانون ساری برگزار شد.

براساس این گزارش در دومین روز جشنواره استانی قصه گویی هستیم، هر کدام از قصه گوها به ترتیب برای خواندن قصه ها می آیند.

در سال جاری دو بخش سردار شهید قاسم سلیمانی و غزه افزوده شد و در بخش آیینی و سنتی( دختران و پسران ) ۶ قصه‌گو – آیینی و سنتی(زنان و مردان) ۴ قصه‌گو- بخش سردار سلیمانی ۳ قصه‌گو- بخش غزه ۳ قصه‌گو- بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ۳ قصه‌گو – بخش مدرن و کلاسیک (دختران و پسران) ۸ قصه‌گو- بخش مدرن کلاسیک (زنان و مردان) ۱۵ قصه‌گو-بخش زبان اشاره ۴ قصه‌گو و در بخش تکیه بر لبخند ۲ قصه‌گو  با هم به رقابت پرداختند .

مدیر اجرایی جشنواره استانی قصه گویی در حاشیه برنامه در گفت و گو با ما این طور توضیح داد: زمانی که شیوه نامه برگزاری جشنواره از کشور به دست ما رسید آن را برای مراکز فرهنگی هنری استان ارسال کردیم و خواستیم تا قصه های خود را برای جشنواره ارسال کنند.

فرشته شهمیرزادی به همکاری نهادهای فرهنگی استان اشاره کرد و افزود:بیش از 350اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 48قصه گو به مرحله استانی دعوت شدند.

وی عقیده دارد که آثار دریافتی در بخش آئینی و سنتی بسیار قوی بود به طوری که انتخاب آثار برتر را سخت کرد اما در بخش مدرن و کلاسیک نیاز به آموزش بیشتری است.

مدیراجرایی جشنواره قصه گویی مازندران پیشنهاد داد که مربیان در بخش مدرن و کلاسیک بیشتر به کودکان و نوجوانان آموزش دهند.

به گفته شهمیرزادی اگر کودکی از سنین پایین پای قصه پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ خودش بنشیند می تواند روحیه و ذوق خوب شنیدن و همین طور بیان قصه را بیاموزد.

وی عقیده دارد که همین قصه گویی و بیان آن از نسلی به نسل دیگر سبب باقی ماندن آداب و سنن و فرهنگ ما شده است و می گوید: برخی از اندیشمندان با کتابت این قصه‌ها به باقی ماندن و حفظ فرهنگ ما کمک کردند که اقدامی ارزشمند است.

شهمیرزادی که خودش از قصه‌گوهای باتجربه بوده و همواره برای فرزندان خود نیز یک راوی گری داشته است، ادامه داد: بسیار علاقه مندم که هنر قصه گویی در جامعه ما حفظ شود و دلم می خواهد که قصه های بزرگ ترها را به صورت مکتوب بنویسیم و برای آیندگان حفظ کنیم.

وی با ابراز خرسندی نسبت به ترویج قصه گویی در دامان خانواده اش، اضافه کرد: اکنون فرزندانم راویان قصه هایی هستند که در کودکی برای آنان تعریف می کردم مسلما برای سایر خانواده ها که به این حوزه علاقه دارند نیز چنین است.

محمد مهدی مرادی نوجوان 14ساله که در جشنواره قصه گویی استانی شرکت کرده است، گفت: ترویج دهنده قصه گویی در مدرسه و اماکن عمومی هستم.

این نوجوان که در سال گذشته رتبه برتر کشور جشنواره قصه گویی در بخش نوجوان را کسب کرده است، افزود:در حال حاضر کتاب‌ها و فیلم‌های تخیلی می خوانم و داستان هایی که از آنان الهام می گیرم را برای دوستان تعریف می کنم.

وی در تابستان سال جاری به عنوان مربی در خانه‌های شهروندی به صورت رایگان کلاس شاهنامه خوانی و نقالی برگزار کرد تا سایر کودکان را به این موضوع علاقه‌مند کند.

این نوجوان کلاس‌های آموزشی کانون پرورش فکری را فرصت خوبی برای یادگیری می داند که کودکان و نوجوانان می‌توانند از آن بیاموزند.

لازم به ذکر است این جشنواره امشب با معرفی افراد برگزیده به کار خود پایان داد.