اجرای طرح غربالگری دیابت و فشارخون در مازندران/باید به سمتی برویم که نگذاریم مردم مریض شوند
اجرای طرح غربالگری دیابت و فشارخون در مازندران/باید به سمتی برویم که نگذاریم مردم مریض شوند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پویش ملی سلامت با عنوان اجرای طرح غربالگری دیابت و فشارخون در حال انجام است.

به گزارش ندای تجن- عباس علیپور امروز صبح در جمع اهالی رسانه استان در محل سالن جلسات مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه پویش ملی سلامت با عنوان اجرای طرح غربالگری دیابت و فشارخون از تاریخ 20 آبان آغاز شد که در تاریخ 15دی ماه سال جاری پایان می یابد، گفت:اقدامات بهداشتی مانند فعالیت بسیجی با هزینه پایین اما بازدهی بالا انجام می شود به طوری که نیروهای ما همیشه در میدان پیشگیری حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه تشخیص به‌موقع بیماری دیابت سبب افزایش طول عمر بیمار به مدت 2 سال و نیم می شود، افزود:این موضوع سبب افزایش روحیه نشاط و انگیزه و در نتیجه سلامتی خانواده نیز می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه برای اجرای طرح غربالگری دیابت و فشارخون در استان در حدود 6 میلیارد تومان تجهیزات تهیه کردیم، ادامه داد: این مقدار هزینه  در پیشگیری از بروز بیماری  با هزینه خرید دستگاه های گران در حوزه درمان قابل مقایسه نیست.

علیپور بر موضوع ارتقای مطالبات و سواد سلامت در کشور به‌ویژه در مازندران تأکید کرد و گفت: برای آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه همه ما در کنار رسانه‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی باید تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر بیشتر مطالبات بخش سلامت در حوزه افزایش تخت بیمارستان یا خرید دستگاه‌های مختلف است، افزود: باید مطالبات ما آن قدر گسترش یابد که به سمتی برویم که نگذاریم مردم مریض شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه به ارائه آماری در حوزه میزان فوت در استان پرداخت.

علیپور با بیان اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا در استان سالانه تعداد 15 هزار نفر در استان فوت می کردند، گفت:پس از این بیماری از اسفندماه سال 98 تا پایان سال 99حدود 4هزار و 797 نفر، در سال 1400تعداد 3هزار و 757نفر و در سال 1401تعداد 365نفر بر اثر این بیماری فوت کردند.

وی با اشاره به فوت تعداد 9 هزار و 489نفر به دلیل کرونا از ابتدای شیوع تا پایان سال 1401، افزود:شیوع کرونا در نظام سلامت،فضای اجتماعی و سیاسی مازندران اختلال به وجود آورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه از ابتدای اسفند سال 98 تا پایان سال 1401 در کل این مدت تعداد 51هزار و 131مورد فوتی داشتیم که تعداد 13هزار و 633نفر به دلیل بیماری قلبی عروقی فوت کردند، ادامه داد: از این تعداد بیش از 9هزار نفر به دلیل کرونا، بیش از 7هزار نفر به دلیل سرطان و 4هزار و 846نفر به دلیل فشارخون و 4هزار و 333نفر به دلیل دیابت فوت کردند.

علیپور با اشاره به اینکه نیمی از فوتی‌های بیماری قلبی عروقی به دلیل دیابت و فشارخون است، گفت: لازم است حساس‌سازی درباره خطرات این دو بیماری در جامعه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش ابتلا به بیماری‌های دیابت و فشارخون در گام نخست باید عوامل خطر در افراد مبتلا را تحلیل داد، افزود: مهم‌ترین عوامل کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب و مصرف پایین فیبر است که در حال حاضر متأسفانه بیش از نیمی از جمعیت جامعه کم‌تحرک هستند و باید ورزش‌های همگانی را در جامعه تقویت کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه پیشگیری ثانویه یا به عبارتی تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی با اقداماتی چون غربالگری راهکار دوم برای کاهش دیابت و فشارخون است، ادامه داد: قرار است در این طرح غربالگری، پیشگیری ثانویه و مراقبت از بیمار را تا مرحله ارجاع به متخصص انجام دهیم.

علیپور با بیان اینکه طرح غربالگری فشارخون پیش‌ازاین نیز در استان به اجرا درآمد، گفت: شرایط اجرای طرح به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و با مراقبت بعد از تشخیص همراه نبود.

وی افزود: در سال جاری طرح غربالگری دیابت و فشارخون افراد بالای 18 سال به بالا از طریق تیم سلامت با همکاری بهیاران در روستاها و پزشکان خانواده در مناطق شهری انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه حدود 70درصد از جمعیت شهری استان پزشکان خانواده خود را می‌شناسند، گفت: 30درصد از جمعیت هنوز به سمت پزشکان خانواده نرفتند که در تلاش برای ارتقای جایگاه پزشکان خانواده هستیم.

وی به سامانه پرونده الکترونیک سلامت به نشانی MYHER.IR اشاره کرد که اطلاعات پزشکی افراد در آن ثبت می‌شود و افزود: در حال حاضر اطلاعات پزشکی شهروندان که از مراکز درمانگاهی دولتی دریافت می‌کنند در این سامانه ثبت می‌شود البته برای ثبت اطلاعات مراجعات پزشکی به مراکز خصوصی نیاز به اختیارات در سطح کشور و دستورات قانونی وجود دارد.

علیپور با بیان اینکه 20درصد از مردم مازندران به بیماری دیابت مبتلا هستند که این رقم در کشور 14درصد است، گفت: در حال حاضر 11.2درصد از افراد بالای 30 سال مبتلا به دیابت را شناسایی کردیم.

وی با اشاره به همکاری 200 هزار نفر سفیر سلامت در استان برای اجرای طرح غربالگری دیابت و فشارخون، افزود:برای مراقبین سلامت و پزشکان خانواده سامانه ای طراحی کردیم که می توانند افراد بالای 18سال تحت پوشش مطب خود را شناسایی کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در طول یک سال اخیر برای انتخاب پزشکان خانواده تدابیر سختی را انجام دادیم، گفت: در ابتدا از پزشکان متقاضی آزمون می‌گیریم و در ادامه پس از بررسی مطب آنان و دارابودن استانداردهای لازم به آنان مجوز فعالیت می‌دهیم.