گرانی گوجه فرنگی ناشی از ضعف برنامه‌ریزی است/لزوم افزایش سطح زیر کشت گوجه در استان‌ها
گرانی گوجه فرنگی ناشی از ضعف برنامه‌ریزی است/لزوم افزایش سطح زیر کشت گوجه در استان‌ها
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همیشه در فصل پاییز با بحران گوجه فرنگی مواجه بوده ایم و یک سال در میان، کشاورزان گوجه کار خصوصا در استان بوشهر با زیان مواجه شده اند، عنوان کرد: معاونت وزارت جهادکشاورزی باید با برنامه ریزی لازم کشاورزان منطقه را تقویت و سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان های با اقلیم مشابه افزایش دهد.

ندای تجن- ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار، گفت: در حال حاضر تنها در جنوب کشور خصوصا استان بوشهر و به صورت کشت در فضای باز گوجه فرنگی برداشت می‌شود و طی هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی به دلیل احتمال کمبود علی رغم غیرقانونی بودن مانع از صادرات این محصول شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد و مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل بارندگی های اخیر در جنوب کشور برداشت گوجه فرنگی را مختل شده و خساراتی را به همراه داشته است، ادامه داد: بیماری مانند لکه موجی نیز به مزارع گوجه فرنگی آسیب‌هایی رسانده است و عمدتا بعد از بارندگی ها شدت پیدا می‌کند و محصول درجه 2 و 3 را افزایش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همیشه در فصل پاییز با بحران گوجه فرنگی مواجه بوده ایم و یک سال در میان، کشاورزان گوجه کار خصوصا در استان بوشهر با زیان مواجه شده اند، عنوان کرد: معاونت وزارت جهادکشاورزی باید با برنامه ریزی لازم کشاورزان منطقه را تقویت و سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان های با اقلیم مشابه افزایش دهد.

وی با بیان اینکه هفته گذشته قیمت گوجه فرنگی در بازار بین 12 هزار تا 15 هزار تومان بود اما درحال حاضر به40 الی 60 تومان رسیده است این موضوع ناشی از ضعف برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای پوشش نیاز بازار است، گفت: بارندگی ها همواره بیشترین خسارت را به حوزه جاده ها و کشاورزی وارد می‌کند و مانع از برداشت و رساندن محصول به بازار می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلام، ادامه داد: یکی از اقداماتی که می‌تواند بازار گوجه فرنگی را تا حدودی به ثبات برساند کاهش عرضه محصول به کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی به صورت موقت است