افتتاح سدگلورد تا پایان سال جاری
افتتاح سدگلورد تا پایان سال جاری
محرابیان در بازدید از سد گلورد و پل قوسی سد گلورد که با همراهخی استاندار همراه بود، با بیان اینکه این سد یکی از طرح‌های بسیار مهم مدیریت منابع آب در شرق مازندران است، گفت: سد گلورد از سد‌های اثر بخش و از نظر گردشگری و توریستی نیز جزو زیباترین نقاط کشور است و اعتبارات جدید برای تکمیل این سد تزریق می شود.

وزیر نیرو ، افزود: اجرای این طرح در دو سال گذشته سرعت یافته است و تکمیل اجزا و پل قوسی روی سد نیز همزمان در حال اجراست.

او ادامه داد: پل قوسی روی سد از نظر سازه‌ای و معماری طرح ویژه‌ای است که تلاش می‌شود بزودی بهره برداری شود.

محرابیان با بیان اینکه همزمان با تکمیل سد گلورد، اجرای شبکه‌های آبیاری و طرح انتقال آب به شهر‌های منطقه نیز در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد: این طرح‌ها با تزریق اعتبارات جدید در حداقل زمان به بهره برداری برسد.

استاندار مازندران نیز با بیان اینکه سد گلورد مهمترین طرح آبی در حال ساخت استان است، گفت: سد گلورد طرح ملی است که با هدف مدیریت منابع آبی و کاربری گردشگری در حال تکمیل است.

حسینی پور افزود: سد گلورد اکنون آماده بهره برداری کامل است و با ساخت پل قوسی ۲۸۰ متری که جزو بزرگترین پل‌هاست به صورت کامل بهره برداری خواهد شد.

او با بیان اینکه پل قوسی روی سد گلورد برای تردد وسایط نقلیه و گردشگری قابل استفاده خواهد بود، ادامه داد: سد گلورد با دستورات امروز وزیر نیرو تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

وزیر نیرو که صبح امروز برای انجام سفر یک روزه وارد مازندران شده است، علاوه بر بازدید از نیروگاه شهید سلیمی نکا، سد گلورد، سد زارم رود و سد هراز از طرح آبرسانی نیز بازدید کرد.

در این بازدید همچنین نماینده مردم شرق استان در مجلس، فرمانداران بهشهر و نکا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و برخی مدیران ملی و استانی حضور داشتند.

ساخت سد گلورد که ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب دارد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات سد پایان یافت. اما به دلیل زیر آب رفتن راه ارتباطی ساکنان حدود ۶۶۰ روستای بالادست این سد در صورت آبگیری کامل، آبگیری موقت و ۲۰ درصدی آن تا زمان ساخت جاده جایگزین در دستور کار قرار گرفت.

ساخت این پل بزرگ به عنوان بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد نیز به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و طی دو سال اخیر با تأمین اعتبارات مورد نیاز سرعت اجرای طرح شتاب بیشتری گرفت. این پل با ۳۰۰ متر طول و ۱۲ متر عرض علاوه بر این که طویل‌ترین پل شمار کشور محسوب می‌شود جزء پنج پل طویل و مرتفع کشور هم به شمار می‌رود.

سد گلورد علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تأمین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است. این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد. این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن، ساخت نیروگاه برق‌آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.

ساخت این پل فلزی که دومین نمونه پل فلزی بزرگ زیرقوسی کشور محسوب می‌شود توسط شرکت ماشین‌سازی اراک در حال انجام است. با آبگیری کامل سد گلورد، آب ذخیره شده در سد گلورد با اجرای ۲۳۰ کیلومتر کانال، ۱۰۰ کیلومتر زهکش و ۲ سد انحرافی، حدود ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شرق مازندران را سیراب می‌کند.