کاهش 76.4 درصدی بیماری‌های دامی در مازندران
کاهش 76.4 درصدی بیماری‌های دامی در مازندران
دکتر آقاپور کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان مازندران در خصوص کنترل بیماری های دام و طیور در مازندران گفت: با اقدامات مدیریتی و زحمات کارکنان دامپزشکی این استان بیماری های دام و طیور در استان 76.4 درصد کاهش یافت.


به گزارش ندای تجن به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران دکتر آقاپور کاظمی با اعلام اینکه اقدامات دامپزشکی مازندران باعث کاهش بیماری نسبت به سال های گذشته شده است گفت: بر اساس اقدامات صورت گرفته در مدت 9 ماهه سال جاری 76.4 درصد بیماری های دامی در استان کاهش یافت.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده در حوزه واکسیناسیون دامی گفت: یکی از خدمات مهم سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی مازندران در راستای حفظ سرمایه های دامی کشور ارائه خدمات واکسیناسیون دام و طیور به ویژه در مناطق محروم و بالا دست است که اداره کل دامپزشکی مازندران در نه ماهه سال جاری 5 میلیون و 769 هزار و78 راس دام سبک و سنگین، تک سمی و سگ را واکسینه کرد.

مدیر کل دامپزشکی مازندران ادامه داد: اقدامات دامپزشکی در حوزه بیماری های دامی به واکسیناسیون ختم نمی شود و در حوزه مراقبت ها، رصد و پایش بیماری ها نیز 10 هزار و 704 تست سل و 19 هزار و 764 تست بروسلوز صورت گرفته است.

وی با اشاره به میزان سمپاشی از ابتدای سال گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی استان و لزوم توجه به مراقبت و مدیریت بهداشت جایگاه دامی در مدت نه ماهه سال 1402 بیش از 611 هزار رأس دام سمپاشی و 1 میلیون و 670 هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی گردید.
این مقام مسئول در خصوص مدیریت بیماری های طیور در استان گفت: با توجه به اینکه استان مازندران یکی از استان های برخوردار در صنعت طیور در کشور بوده و جز استان های معین تامین گوشت مرغ در استان تهران است حساسیت ها بر روی آن نیز بیشتر و با اولویت رشد تولید در استان سعی در کاهش و کنترل بیماری های محتلف داشته که حاصل آن کاهش بیماری 75 درصد طیور در کشور است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته گفت: در بحث واکسیناسیون طیور بومی با توجه به اشتغال روستا و حمایت از روستای اقتصادی بیش از 5 میلیون 700 قطعه طیور واکسینه شدند.
وی با اشاره به ورود به فصل سرما و ورود پرندگان مهاجر در استان و احتمال بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: با تشکیل ستاد مبارزه و پیشگیری از بروز این بیماری در اداره کل و شهرستان، بیش از 50 نشست تخصصی با حضور انجمن کلینیسین ها، اتحادیه ها، مدیران و نمایندگان واحد های مرتبط با حوزه دامپزشکی و دستگاه های اجرایی، اساتید مجرب دانشگاه ها برگزار شد و تصمیمات لازم جهت جلوگیری از بروز این بیماری در استان اتخاذ و اجرا گردید.
آقاپور کاظمی گفت: تا کنون از واحدهای مختلف پرورشی و مراکز حساس بیش از 4700 نمونه برداری و 6450 آزمایش مرتبط با بیماری آنفلوآنزا صورت گرفت.
وی با تاکید بر لزوم آموزش بهره برداران و احاد جامعه در خصوص مقابله و مواجه با موارد مشکوک به این بیماری گفت: تاکنون 76دوره آموزشی برای 1149 نفر برگزار گردید و مسائل مرتبط بهداشتی با آن آموزش داده و بروشور های آموزشی نیز توزیع گردید.
مدیر کل دامپزشکی مازندران با توجه به فصل سرما از مردم خواست این بیماری را جدی گرفته دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک حتما به اداره دامپزشکی شهرستان و یا از طریق سامانه ارتباط مردمی اداره کل دامپزشکی با شماره 1512 اطلاع دهند.