پیشنهاد راه‌اندازی بازار فروش فیلم در کشور/ایجاد سینما در مجتمع‌های تجاری با همکاری شهرداری‌ها/تلاش برای راه‌اندازی صنعت سینما در استان‌ها
پیشنهاد راه‌اندازی بازار فروش فیلم در کشور/ایجاد سینما در مجتمع‌های تجاری با همکاری شهرداری‌ها/تلاش برای راه‌اندازی صنعت سینما در استان‌ها
امروز فرصتی فراهم شد تا سینماگران مازندران در نشستی صمیمی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود بپردازند.

به گزارش ندای تجن- امروز معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد سفری به مازندران داشت که در دیدار با استاندار تفاهم نامه‌ای امضا شد.

در ادامه معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد در محل سالن اجتماعات حوزه هنری مازندران با تولیدکنندگان فیلم‌های مستند،کوتاه و سینمایی نشست صمیمی داشت.

در ابتدای نشست هنرمندان برخی از مشکلات خود را بیان کردند.

دهدار یکی از هنرمندان درباره عدم دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد سینمایی پس از گذشت 2سال گفت که به دلیل مشکلات موجود در سامانه این اتفاق افتاده است.

افشین رشیدی یکی دیگر از هنرمندان از نداشتن تخصص در بدنه معاونت سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گفت و افزود:سینمای ایران به دست کمدی سازهایی افتاده است که بنیان خانواده را زیر سئوال می برند.

حیدری یکی از فیلمسازان حاضر نبود مکان ثابت برای برگزاری جلسات هم اندیشی انجمن های صنفی فیلم سازی را مورد توجه قرار داد و گفت:مازندران شرایط ساخت شهرک سینمایی را دارد.

مجیدقربانی که در سال 89 مجوز ساخت فیلمی با موضوع دفاع مقدس را از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرد که این فیلم با سفارش بنیادحفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ساخته می شود خواستار حمایت از ساخت آن شد.

یکی دیگر از هنرمندان نیز عدم پرداخت دستمزد از سوی تهیه کنندگان را مورد توجه قرار داد.

پیشنهاد راه اندازی بازار فروش فیلم در کشور

فاطمه حسینی روشن درباره ساخت فیلم خان طومان گفت که 70درصد آن انجام شد و نیاز به حمایت برای تکمیل دارد.

کریمی یکی از هنرمندان دارای آموزشگاه که به دلیل کرونا مجبور به تعطیلی آن شد خواستار حمایت اداره فرهنگ و ارشاد قائم شهر برای برگزاری کلاس‌های آموزشی شد.

مهدوی یکی از هنرمندان پیشنهاد راه اندازی بازار فروش فیلم در کشور داد تا ساخته‌های سینمایی استان‌ها به سایر کشورها که دارای فرهنگ مشترک با ما هستند فروخته شود.

وی خواستار آموزش سازمان دهی شده به هنرمندان و دادن اطلاعات برای ساخت فیلم در کشور شد تا براساس نیازمندی اقدام به تولید شود.در کنار آن گروه بندی کردن هنرمندان در رشته های مختلف می توان برای کمک و حمایت از آنان تاثیرگذار باشد.

علیرضا صبوری یکی از فیلمسازان استان خواستار شناسایی فیلمسازان استانی توسط تهیه کنندگان تهرانی شد .

انجام کارمجانی بازیگران به دلیل کم کار شدن

حسین اوصانلو از نپرداختن دستمزد بازیگران گلایه کردو گفت:برخی بازیگران چون کم کار شدند در سریال پایتخت مجانی کار کردند.

پیام میرتبریزی از بی توجهی به تولیدات خانه مستند مازندران گلایه کرد و گفت:در مازندران درباره برگزیدگان جشنواره سینما حقیقت اطلاع رسانی درستی انجام نشد و اداره کل فرهنگ و ارشاد در حمایت از اهالی هنر عدالت را رعایت نمی‌کند.

آذر محمودی مدیرسینمای جوان مازندران خواستار تشکیل معاونت مستقل در حوزه سینمایی شد و گفت: به ویژه در مازندران با توجه به تعدادبالای سینماگران این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز گرامی داشت مقام زن را تبریک گفت و افزود: مازندران سرزمین بزرگی است که دارای خانواده گسترده‌ای از هنرمندان در طیف‌های مختلف است که برخی دیده نشدند؛ چون ما در کلان‌شهری مانند تهران متمرکز بودیم.

محمدخراعی با اشاره به اهمیت اجرای سفرهای استانی در شناخت ظرفیت ها و چالش های موجود، گفت: در حوزه زیرساخت استان وضعیت خوبی وجود ندارد، در ابتدای انقلاب تعداد سینماها فراوان بود؛ اما به‌تدریج کاهش یافت و کسی هم درباره علت این تعطیلی مطالبه‌گری نکرد.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تعداد 570سینما را در ابتدای مسئولیت تحویل گرفت، اضافه کرد: باتوجه‌به تعداد بالای هنرمند در کشور که رتبه یک تا دهم دنیا را داریم و همین‌طور میزان تولید 5 هزار فیلم کوتاه ،بیش از 1هزار فیلم مستند و 80فیلم سینمایی در طول سال، لازم است که سینمای بیشتری داشته باشیم.

فعال سازی سینما در مجتمع های فرهنگی هنری

رئیس سازمان سینمایی کشوربیان کرد: حداقل تعداد 1هزار سالن سینما در کشور نیاز داریم که در طول مدتی که مسئولیت دارم تعداد بیش از 200سالن را افتتاح کردیم و اگر تا پایان دولت باقی بمانم حداقل تعداد 1هزار سالن با کمک و همکاری بخش خصوصی، شهرداری‌ها، حوزه هنری و..تحویل می‌دهیم.

وی با بیان اینکه 13 شهر استان مازندران سینما ندارد، ادامه داد:در حال حاضر تعداد 24سالن فعال در استان مازندران داریم که در جلسه با استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد قرار شد تا مجتمع‌های فرهنگی هنری شهرستان‌ها با همکاری پیمانکاران بخش خصوصی در بخش سینما فعال شوند.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به همکاری شهرداری‌ها برای ایجاد سینما، افزود: قرار شد تا یک سری تخفیفات به آنان از سوی شهرداری در شهرهایی که سینما ندارند به سازندگان مجتمع تجاری داده شود تا بخشی از مجتمع به سینما اختصاص یابد.

خزاعی گفت: مبلغ 180 میلیارد تومان برای سازمان سینمایی اختصاص یافت چون از محل اعتبارات سینما دریافت نشد نیاز به انجام امور اداری است و در حال تلاش برای دریافت آن هستنیم.

وی با اشاره به ضعف عمده نبود تهیه‌کننده برای ساخت فیلم در استان‌ها، ادامه داد: ما جلساتی با هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان ایران داشتیم که قرار شد تا تهیه کنندگان  اقدام به ساخت فیلم با موضوع استان خودشان کنند و برای این کار لازم است که حتما ساکن همان استان باشند.

تلاش برای راه اندازی صنعت سینما در استان‌ها

رئیس سازمان سینمایی ایران افزود: برخی از قوانین دارای مشکل بود که سعی بر اصلاح آن داریم، در تلاش هستیم تا صنعت سینما در استان‌ها پا بگیرد و هنرمندان سینمایی در استان خودشان اقدام به تولید فیلم کنند.

وی بیان کرد:هنرمندان فعال در استان‌ها می‌توانند از حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بهره‌مند شوند که در کنار آن، بنیاد سینمایی فارابی نیز پس از بررسی فیلم‌ها اقدام به حمایت می‌کند.

خزاعی با بیان اینکه در جلسه با استاندار مازندران بر برگزاری دوباره جشنواره بین‌المللی فیلم وارش در سال 1403 تأکید شد، افزود: در سال آینده جشنواره را برگزار می‌کنیم تا در سال‌های آینده به رونق قبلی بازگردد.

وی در پاسخ به یکی از هنرمندان درباره پرداخت هدیه شب یلدا، افزود: در شب یلدای سال جاری مبلغ 5 میلیون تومان به هنرمندان دارای بیماری خاص  و مبلغ یک میلیون تومان به سایر هنرمندان بیمار هیه داده شد.