انتخاب شهر امیرکلا به‌عنوان شهر برتر فرهنگی مازندران/جمعه بازار سنتی امیرکلا با قدمت 100ساله از ظرفیت‌های شهر است
انتخاب شهر امیرکلا به‌عنوان شهر برتر فرهنگی مازندران/جمعه بازار سنتی امیرکلا با قدمت 100ساله از ظرفیت‌های شهر است
امیرکلا از نظر فرهنگی اقدامات شاخصی انجام داد که سبب معرفی آن به عنوان شهر برتر فرهنگی شد.

ندای تجن- روح الله اشرفی امیری در گفت‌وگو  با ایسنا، با اشاره به اجرای سه پروژه محوری در شهر امیرکلا در کنار اجرای دیگر وظایف محوله شهرداری، تصریح کرد: انجام پروژه جاده ساحلی، جمع آوری آب‌های سطحی یا طرح احداث کانال “امیر تا امیر” و طرح احداث کانال آب‌های سطحی فارابی و دانش از جمله پروژه‌های مهم شهرداری امیرکلا است.

شهردار امیرکلا گفت: در این دوره با کمک شورای شهر امیرکلا طرح بازدید از محلات را در دستور کار قرار دادیم که در دیدار چهره به چهره از نزدیک در جریان خواسته‌های مردم قرار گرفته تا درخواست‌های معقول آنها را انجام دهیم که در این راستا از ۷ محله بازدید و پنج محله در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام این خبر که شهر امیرکلا در سال گذشته به‌عنوان شهر فرهنگی برتر استان مازندران معرفی شد، اظهار کرد: یکی از فاکتورهای مهم ایجاد امنیت، اشتغال جدید، بهبود کسب و کار و فضاسازی شهر بحث ایجاد روشنایی معابر است که شهرداری امیرکلا به آن توجه خاصی داشته است.

اشرفی خاطرنشان کرد: در ششمین دوره شورای اسلامی، دوسال نخست را به اقدامات زیربنایی و دوسال باقیمانده را به مبلمان شهری در کنار کارهای زیرساختی اختصاص می‌دهیم.

وی میزان بودجه شهرداری را در سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: اعتبار امسال شهرداری امیرکلا ۸۵ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه در راستای رفاه حال شهروندان و جذب حداکثری سرمایه گذاران لایحه عوارضی را تعطیل کردیم تا شاهد رونق سرمایه گذاری در حوزه ساخت وساز شهری باشیم.

اشرفی یادآور شد: با وجود ارائه اقدامات خدماتی و تعمیراتی که به ضلع شرقی کمربندی امیرکلا می‌دهیم اما در طرح جامع جزو محدوده بابلسر محسوب می‌شود لذا بابلسر از آن بهره می‌برد که با وجود پیگیری‌های مکرر هنوز موفق به الحاق به امیرکلا نشدیم.

رئیس شورای اسلامی شهر امیرکلا نیز یکی از اقدامات مهم شورا و شهرداری را توجه به امور فرهنگی برشمرد، گفت: اگر فرهنگ درست شود بقیه امور درست می‌شود؛ تمام اقدامات عمرانی، اجتماعی و مذهبی نیاز به کار فرهنگی دارد.

کاظم جعفریان افزود: شهر امیرکلا به سبب انجام اقدامات اساسی در حوزه فرهنگ، شهر برتر فرهنگی مازندران از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

وی سرلوحه کارفرهنگی را مشارکت مردمی و تعامل بین مردم، شورا و شهرداری برشمرد و خاطرنشان کرد: برنامه ریزی در حوزه فرهنگی با هماهنگی و تعامل با نهادهای مختلف، ادارات، سازمان‌های مردم نهاد، پایگاه بسیج، ناحیه مقاومت سپاه، امام جمعه شهر، هیات‌های مذهبی و… انجام می‌شود.

رئیس شورای شهر امیرکلا با اشاره به اینکه ۲۰ هیات مذهبی شهر امیرکلا با ما همکاری دارند و هر بار چرخشی از کمک‌های ما بهره‌مند می‌شوند، افزود: یکی از اقدامات فرهنگی انجام شده انجام کمک‌های مالی به هیات‌های مذهبی است تا با مشارکت آنها ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف شهر همزمان استقرار یابد.

جعفریان شهر امیرکلا را شهر صنایع دستی و گردشگری برشمرد و یادآور شد: وجود مرکز فروش صنایع دستی شرق آسیا که در جذب مسافران بسیار تاثیرگذار است وهمچنین جمعه بازار سنتی امیرکلا با قدمت ۱۰۰ ساله از دیگر ظرفیت‌های این شهر است.

رئیس شورای شهر امیرکلا در خصوص ساماندهی زباله و اهمیت این موضوع، خاطرنشان کرد: شرکت روماک پیمانکار زباله شهر امیرکلا است که کار تفکیک زباله از مبدا را آغاز کرده و در چند منطقه به‌عنوان آزمایشی و پایلوت در حال انجام است.

جعفریان بیان کرد:  کار آموزش و فرهنگ سازی شهروندان توسط این شرکت با مشارکت شورا و شهرداری در مدارس برای دانش آموزان و والدین آغاز و راهکارهایی ارائه دادیم، ارائه مشوق‌هایی از سوی شرکت روماک به شهروندان از جمله پرداخت هزینه و دادن موادشوینده در قبال دریافت زباله خشک، اعزام به کربلا و مشهد مقدس برای شهروندانی که مشارکت بیشتری در حوزه تفکیک و تحویل زباله خشک با شرکت دارند از جمله اقدامات انجام شده است.

این مسئول از استقرار چند کانکس در نقاط مختلف شهر از جمله در محل پارک بوستان شهدا و شرکت فارابی خبر داد و افزود: امیرکلا در شبانه روز ۴۰ تن زباله جمع آوری می‌کند که با دو ماشین ۲۰ تنی به انجیلیسی حمل می‌شود؛ با اجرای طرح تفکیک زباله شاهد کاهش چشمگیر زباله در شهر بودیم.

وی از دیدار چهره به چهره محلات مختلف شهر امیرکلا برای رفع مشکلات با حضور مسئولان و متولیان امر خبر داد و تصریح کرد: با حضور شهردار و اعضای شورای شهر امیرکلا از هشت محله در مساجد دیدار کردیم و برای رفع مشکلات مردم هر بار به سه مشکل اولویت‌دار آن محل رسیدگی و حل کردیم که این دیدار هر ۱۵ روز در یک محل انجام می‌شود.

وی از هوشمندسازی سیستم شهرداری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با هوشمندسازی سیستم شهرداری مردم در منازل خود می‌توانند اخذ پروانه، پرداخت عوارض ونوسازی، کمیسیون ماده ۱۰۰و… را الکترونیکی پرداخت می‌کنند.