درب خانه امام رضا(ع) به روی همه باز است
درب خانه امام رضا(ع) به روی همه باز است
حجت‌الاسلام مروی گفت: خادم امام رضا (ع) باید شناخت کافی نسبت به ایشان داشته باشد و به‌عنوان الگویی برای سایر افراد باشد درب‌خانه امام رضا (ع) به روی همه باز است؛ ولی ما باید بتوانیم شایستگی در آغوش قرارگرفتن حضرت را در خودمان ایجاد کنیم.

ندای تجن- صبح هنگام است دست‌ها را می‌شویم و لباس برتن می‌کنم تا راهی جمعیت  هلال‌احمر استان شوم برای پوشش خبری مراسم اجتماع بزرگ خادم‌یاران و یاوران رضوی مازندران با حضور تولیت آستان قدس رضوی دعوت شده‌ام.

مسیر طولانی است چنددقیقه‌ای را در ایستگاه‌های مختلف می‌گذرانم و در آخرین ایستگاه جلوی هلال‌احمر پیاده می‌شوم

جلوی درب جمعیت هلال‌احمر بسیار شلوغ است سمت راست چادری با عنوان چایخانه حضرت راه‌اندازی شده است بوی اسپند و چای شیرین حرم و کیک یزدی با هم مخلوط است، به، چه حال و هوایی دارد. گوشه چشمی به چایخانه می‌اندازم و به درون سالن می‌روم، جمعیت در سالن پر شده است و بوی گلاب محمدی سالن را عطرآگین کرده است.

جلوی یکی از بانوان حرم می‌روم و خودم را به عنوان خبرنگار معرفی می‌کنم  بانوانی که در انتهای سالن ایستاده‌اند مرا به سمت سالن بالا هدایت می‌کنند به سمت راه‌پله می‌روم در سالن انتهایی خادمان صبحانه را به پایان رسانده‌اند و مشغول جمع‌آوری ظرف‌ها هستند.

پله‌ها را یک‌به‌یک بالا می‌روم و به سالن بالا می‌رسم صندلی‌های اینجا هم تقریباً پر شده است در نخستین ردیف یک جای خالی هست به بانوان خادم می‌گویم کمی آن‌طرف‌تر بروند تا بنشینم چه‌قدر از این بالا به‌خوبی همه‌جا مشخص است.

با دو بانوی خادم که کمی از سن و سالشان گذشته است هم کلام می‌شوم صورتی گرد و رویی گشاده دارند و هنگامی که لبخند می‌زنند احساس مادرانه‌شان بیشتر به چشم می‌آید.

تولیت آستان قدس رضوی به همراه دبیرکانون خدمت رضوی مازندران و سایر همراهان وارد سالن هلال احمر می شوند و هستی تقوی فرزند شهید مدافع امنیت به آنان خوش آمد می‌گوید.

قاری قرآن حاج حمزه زاهدی با صدای رسا شروع به خواندن می‌کند و پس از آن محمد اسماعیل امامزاده دبیر کانون خدمت رضوی استان به حاضرین خیرمقدم می‌گوید.

وی خدمت به امام رضا (ع) را از عالی‌ترین هدایا به بشر توصیف می‌کند که این جایگاه بسیار ارزشمند و پربرکت است.

امامزاده به سخنان امام هادی (ع) درباره دنیا اشاره می‌کند که دنیا را مانند بازاری می‌دانند که در این بازار قومی سود می‌برند و قومی متضرر می‌شوند.

به عقیده دبیر کانون خدمت رضوی استان بزرگ‌ترین سود انسان در این دنیا خادمی شمس الشموس امام رضا (ع) است. امام هادی (ع) درباره شکرگزاری از نعمات امامت و ولایت نیز سخنانی را بیان کردند.

دبیر کانون خدمت رضوی استان به تاریخ‌گذشته  مردم مازندران اشاره کرد که نخستین قومی بودند که در مسیر پذیرش دین اسلام با اهل‌بیت پیمان بستند، مازندرانی‌ها در ثبت‌نام در سامانه خادم‌یاری هم بیشترین استقبال را داشتند.

امامزاده به گزارش اقدامات این کانون پرداخت و افزود: در حال حاضر تعداد 12 هزار خادمیار شیفت حرم می‌گیرند و به نوبت راهی حرم امام رضا (ع) می‌شوند؛ خادمیاران در 19گروه سامان‌دهی شدند .

وی ادامه داد: در مدت یک ماه گذشته توانستیم بیش از 313 هزار سبد کالا به ارزش 143میلیارد تومان تهیه کنیم و به دست مردم برسانیم، تعداد 1400جهیزیه ،آزادی 716 زندانی که امروز صبح نیز 2نفر را از بند زندان رها کردیم.

طی 2ماه گذشته تعداد 16هزار و 250زائر را به مهمانی امام رضا (ع) رهسپار کردیم که امروز نیز 2اتوبوس از مردم شریف را به حرم رضوی فرستادیم؛تعداد 20هزار و 400رأس گوسفند را ذبح کردیم و میان مردم شریف توزیع کردیم و 160هزار نفر از مردم در روستاهای استان از خدمات جهادی پزشکان خادمیار رضوی بهره مند شدند که همراه با دستگاه و تجهیزات پزشکی به آنان خدمات دادند.

دبیر کانون خدمت رضوی استان درباره سامان‌دهی و ساخت تعداد 2 هزار و 500واحد مسکونی در استان می گوید که ساخت 8واحد را امروز آغاز کردند و تعداد 8گروه جهادی سلامت را امروز به روستاها فرستادیم.

وی در پایان از خادم‌یاران درخواست کرد تا گزارش عملکرد فعالیت خود را به‌صورت منظم در سامانه قرار دهند و کمک کنند تا تعداد خادم‌یاران رضوی افزایش یابد.

در ادامه مداحی رضا کافی را گوش فرادادیم وگروه سرود نوجوانان به خوانش شعر پرداختند.

سخنران بعدی  حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی بود.

وی گفت: مازندران باتوجه‌به مسلمان شدن و انتخاب تشیع از سوی مردم دارای برجستگی و خصوصیتی متفاوت نسبت به سایر استان‌های کشور است، هرچه خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس تلاش کردند تا بر این منطقه پیروز شوند نتوانستند و سرانجام این منطقه توسط اهل‌بیت فتح شد.

حجت‌الاسلام مروی افزود: اسلام‌آوردن مردم مازندران افتخاری بزرگ برای این منطقه است؛ چون اسلام ناب حقیقی و نبوی است و ان‌شاءالله بر همین اعتقاد و ایمان و مسیر نورانی پیامبر عظیم‌الشأن باقی بمانیم و نسل‌های ما در همین مسیر طی طریق کنند.

وی از ارزشمندی محبت به اهل‌بیت تعریف کرد که ثروتی بزرگ برای ما مسلمانان است و این ثروت با هیچ مطاعی قابل‌معامله و معاوضه نیست.

تولیت آستان قدس رضوی درباره ارزش و اهمیت خادمی امام رضا (ع) گفت که محدود به زمان و مکان نیست و اگر آن را محدود کنیم در واقع امام را در قالب کوچک قرار داده‌ایم ما می‌توانیم خادم امام رضا (ع) باشیم؛ اما از لحاظ فیزیکی و فاصله فرسنگ‌ها با ایشان فاصله داشته باشیم.

وی بر یادگیری و آموختن فرامین امام رضا (ع) تأکید کرد و ادامه داد: بر اساس فرمایش امام رضا (ع) یادگیری علوم و آموختن به دیگران از راه‌های خدمت به ایشان است چون مردم اگر سخنان امام را بشنوند و از آن تبعیت کنند پیرو ایشان می‌شوند بالاترین مرتبه خادمی در این است که مردم را پیرو امام رضا (ع) کنیم؛ بنابراین هر جا که باشیم می‌توانیم در خدمت ایشان انجام‌وظیفه کنیم.

حجت‌الاسلام مروی افزود: خادم امام رضا (ع) باید شناخت کافی نسبت به ایشان داشته باشد و به‌عنوان الگویی برای سایر افراد باشد درب‌خانه امام رضا (ع) به روی همه باز است؛ ولی ما باید بتوانیم شایستگی در آغوش قرارگرفتن حضرت را در خودمان ایجاد کنیم.

تولیت آستان قوس رضوی بر خدمت به مردم با حفظ عزت و حرمت آنان تأکید کرد و گفت: مبادا با نگاه تحقیرآمیز و از بالا به مردم نگاه کنید؛ چون این خدمت نعمتی است که خداوند به ما داده است، اگر کالایی را بر درب‌خانه‌ای می‌برید جزو بهترین کالاها باشد آن چه که خودتان در منزل می‌توانید بخورید.

وی بر رعایت اخلاق و رفتار رضوی تأکید کرد به‌گونه‌ای که این اخلاق را در جامعه تبلیغ کنیم و در حوزه اجتماعی نیز حفظ عزت و کرامت مردم را رعایت کنیم.

حجت‌الاسلام مروی از دفاتر کانون خدمت رضوی خواست تا از ظرفیت خود برای برداشتن سایه فقر خانواده‌ها استفاده کنند و زمینه اشتغال‌زایی مردم را فراهم کنند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام رضا (ع) متعلق به همه انسان‌ها با هر نگاه و عقیده و مذهب است و ما تا جایی که می‌توانیم باید چتر حمایت امام رضا (ع) بر سر انسان‌ها را بگسترانیم و هنر ما این است که دایره خادمین را وسیع کنیم.

در پایان نیز تولیت آستان قدس رضوی از پدر شهیدان سروی تجلیل کرد.

خبر:نداکلایی

عکس:ابوالحسن صادقی