ترامپ مهم‌ترین دغدغه کاربران فارسی زبان شبکه اجتماعی توییتر شد
ترامپ مهم‌ترین دغدغه کاربران فارسی زبان شبکه اجتماعی توییتر شد
از تابستان 1396 که زمزمه‌ها پیرامون احتمال خروج ایالات متحده از برجام شدت گرفت، تولید محتوای فارسی در توییتر درباره این سیاستمدار آمریکایی افزایش پیدا کرد

ندای تجن- بر اساس داده‌های لایف‌وب، انتخابات آمریکا بار دیگر در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران فارسی زبان شبکه اجتماعی ایکس(توییتر) است.

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در روزهای اخیر توانست در انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمپشایر به پیروزی برسد، آمارها نشان می‌دهد روند تولید محتوا درباره او در توییتر فارسی رو به افزایش بوده و حضور او در انتخابات آمریکا بار دیگر در حال تبدیل شدن به یکی از دغدغه‌های مهم کاربران فارسی زبان شبکه اجتماعی ایکس است.

به گزارش جماران، بر اساس داده‌های استخراج شده توسط لایف‌وب، از ابتدای سال 1402 تا کنون بیش از 73 هزار محتوا به زبان فارسی در مورد انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا در این شبکه اجتماعی منتشر شده و احتمالا روند افزایشی تولید این محتواها درباره انتخابات ادامه داشته باشد. این داده‌ها نشان می‌دهد تعداد محتوای تولید شده در خصوص انتخابات آمریکا از کمتر از 6 هزار محتوا در پایان فروردین ماه 1402 به نزدیک 13 هزار محتوا در طول دی ماه 1402 رسیده است.

از مجموع 73 هزار محتوای تولید شده درباره انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، 28 هزار و پانصد محتوا مستقیما به حضور ترامپ در انتخابات پیش‌رو می‌پردازد.

ترامپ_در_شبکه‌های_اجتماعی_فارسی_3

در طول رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا، شناخت زیادی از ترامپ وجود نداشت و اطمینان خاطر نسبی بسیاری از افراد به پیروزی هیلاری کلینتون، رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری باعث شده بود محتوای تولید شده درباره ترامپ محدود باشد. مجموع محتواهای فارسی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) در آبان 1395 (نوامبر 2016) 24 هزار محتوا بود. با آغاز دوره ریاست جمهوری و اعمال برخی سیاست‌ها که مستقیما زندگی مردم ایران را تحت تأثیر قرار می‌داد، شرایط تغییر کرد.

از تابستان 1396 که زمزمه‌ها پیرامون احتمال خروج ایالات متحده از برجام شدت گرفت، تولید محتوای فارسی در توییتر درباره این سیاستمدار آمریکایی افزایش پیدا کرد. در بهار 97 (زمان خروج رسمی آمریکا از برجام) این تعداد، به بیش از 400 هزار محتوا رسید و در زمستان 98 (همزمان با ترور سردار سلیمانی توسط ایالات متحده) تعداد محتواهای فارسی مرتبط با ترامپ در توییتر رکورد بی‌سابقه بیش از 750 هزار محتوا را به ثبت رساند.

تغییر بزرگ در 4 سال

در انتخابات 2020 وضعیت نسبت به انتخابات 2016 کاملا متفاوت بود. حالا همه ترامپ را می‌شناختند و می‌دانستند حضور دوباره او در کاخ سفید دقیقا به چه معناست و ایالات متحده نسبت به چالش‌های مختلف پیش روی خود در جهان به ویژه مسأله ایران چه رویکردی خواهد داشت. همین مسأله موجب شد گفت‌وگوها درباره ترامپ به بالاترین حد از زمان شناخته شدن او به عنوان یک چهره سیاسی برسد. بر اساس آمارهای استخراج شده، در پاییز 1399، مجموعا بیش از 1 میلیون و 600 هزار محتوای فارسی درباره رئیس جمهور وقت آمریکا در توییتر منتشر شد.

تغییر  دیگری که از زمان انتخابات سال 2016 تا انتخابات سال 2020 حاصل شد، تغییر جهت‌گیری کاربران فارسی‌زبان توییتر به دونالد ترامپ بود. در سال 2016 از حدود 24 هزار محتوای فارسی مربوط به ترامپ 8 درصد در حمایت از او و 14 درصد در انتقاد از او مطرح شده بود اما اما در سال 2020 تعداد محتواهای مثبت مربوط به ترامپ 24 درصد بود و تعداد محتوای منفی از 12 درصد فراتر نرفت.

پر حاشیه‌ترین سیاستمدار

برای کاربران فارسی زبان شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) ترامپ فقط پرهیاهو ترین سیاستمدار در آمریکا به حساب نمی‌آید. او جنجالی‌ترین سیاستمدار در کل جهان است. در فاصله سال 2016 تا 2023، بیش از 8 میلیون و 800 هزار محتوای فارسی درباره ترامپ در توییتر منتشر شده که با آمارهای مربوط به باقی سیاستمداران در جهان فاصله‌ای چشمگیر دارد.

ترامپ_در_شبکه‌های_اجتماعی_فارسی_3

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با 1.5 میلیون محتوا در این بازه زمانی در جایگاه دوم است، نتانیاهو با 1.3 میلیون محتوا در جایگاه سوم قرار گرفته و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا و آنگلا مرکل صدر اعظم پیشین آلمان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

  • منبع خبر : جماران