مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی برگزار شد/بیان درد و دل تولیدکنندگان درباره فروش عسل تقلبی در بازار/ مافیای مخلوط کننده برنج سبب دپوی محصول داخلی در انبارها شد
مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی برگزار شد/بیان درد و دل تولیدکنندگان درباره فروش عسل تقلبی در بازار/ مافیای مخلوط کننده برنج سبب دپوی محصول داخلی در انبارها شد
در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی فرصتی فراهم شد تا کشاورزان در حضور معاون وزیر چهادکشاورزی به بیان دغدغه های خود بپردازند.

ندای تجن-امروز عصر مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان با حضور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان استانی و کشاورزان در محل مصلی ساری برگزار شد.

به گزارش ندای تجن – سرپرست حوزه نمایندگی ولی‌فقیه سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این مراسم با بیان اینکه افتخار جمهوری اسلامی این است که کشاورز را از رعیت محض به جایگاه تولید رساند، گفت: روزی ۲۶ تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود که امروز ۸ میلیون تن سهم مازندران است.

حجت‌الاسلام محمدعلی رضاپور با بیان اینکه مازندران پیشانی کشور است هر چند علی‌رغم کم‌وکاستی‌ها همت مردم مازندران همیشگی بود، افزود: اگر در این استان کسی در عرصه نخبگی به موفقیتی دست‌یافت از دسترنج کشاورزی پدر است به‌طوری‌که خانواده‌های کشاورز به بیشترین موفقیت رسیدند.

یک تولیدکننده زنبورعسل ساکن روستای وسطی کلای قائم‌شهر که رتبه نخست را در کشور به دست آورد، در ادامه گفت: از سال ۸۷ با ۳ کلونی زنبورعسل کار خود را شروع کردم و در حال حاضر ۵۰۰ کلونی زنبورعسل دارم که بر روی محصولات مختلف زنبورعسل کار کردیم.

میلاد دروگر با بیان اینکه زنجیره‌ای از تولید، بسته‌بندی تا بازار ایجاد و ۱۰ نفر را مشغول به کار کردیم، افزود: محصولات تولیدکننده خرد را خریداری و به بازار می‌دهیم و به مسئولان می‌گوییم وظیفه ما مبارزه با عسل تقلبی نیست.

وی با اشاره به خاصیت درمانی عسل که شفابخش است، اضافه کرد: زمانی که عسل تقلبی در بازار به فروش برسد درواقع به دلیل وجود ناخالصی سبب بروز بیماری در بین مردم می‌شود.

دروگر با بیان اینکه محصولات زنبورعسل در کمترین بازه زمانی، بهترین اثر را بر بدن ما می‌گذارند، افزود: تولید عسل دست‌ساز و پخش در کشور سبب، دپو عسل طبیعی، در انبارها شده است

این تولیدکننده از مسئولان استان درخواست کرد تا با همکاری، بهداشت و جهاد کشاورزی و قوه قضاییه کمیسیونی برای،مبارزه با عسل تقلبی تشکیل دهند.

وی با اشاره به ظرفیت مازندران که جزو محدود استان‌های دارای قابلیت برای تولید ۴ نوع عسل است، گفت: لازم است درباره عسل بهارنارنج که بیشترین ویتامین سی دارد و بره‌موم که برای قلب و عروق مفید هست، انجام شود.

دروگر با بیان اینکه هنوز شناخت کافی نسبت به محصولات استان وجود ندارد، افزود: عسل ما به سایر، استان‌ها می، رود و دوباره، به مردم ما فروخته می‌شود.

این تولیدکننده عسل با اشاره به اینکه یکی از محصولات زنبورعسل با نام بره‌موم می‌تواند به‌عنوان قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک برای درمان میکروب معده به کار رود، ادامه داد: ارزش گرده‌افشانی زنبورعسل برای کشاورزان بسیار فراوان است به‌طوری‌که 70درصد گیاهان توسط زنبور عسل گرده افشانی و زیاد می شوند.

وی از مسئولان درخواست کرد تا به تولیدکنندگان برای توسعه کارشان کمک کنند تا کار خود را توسعه دهند و به کشاورزان کمک کنند.

رحمانی یکی از تولیدکنندگان برنج و دامدار اهل آمل نیز با بیان اینکه کود و سمی که خارج از شبکه توزیع می‌شود کیفیت لازم را ندارد و هزینه کشاورز بالا می‌رود و نیاز به نظارت بیشتر هست، گفت: لوازم جانبی کشاورزی اعم از تراکتور و کمباین دارای قیمت گزاف، هست.

وی با بیان اینکه سم موجود در بازار مناسب نیست و کشاورز بعد از مصرف نتیجه مناسب نمی‌گیرد، ادامه داد: کشاورز در نتیجه مجبور هست از سموم قوی با قیمت بالا خریداری و در زمین شلتوک به کار برد که به دلیل ماندگاری، بالا ضمن بیماری انسان با ازبین‌رفتن موجودات مؤثر در دفع آفات مواجه می‌شود.

این کشاورز با اشاره به جایگاه مافیایی برخی تشکل‌های این حوزه، افزود: باتوجه‌به اینکه مازندران بهترین زمین کشاورزی را دارد آن‌ها برنج خارجی را با برنج داخلی مخلوط و به بازار عرضه می‌کنند که همین کار سبب نخریدن برنج و هدررفت زحمت کشاورز می‌شود که برخلاف عدالت دولت کریمه است.

وی با بیان اینکه هر ساله، قیمت و دستمزد شالی‌کاران افزایش می‌یابد، گفت:لازم است مسئولان به درد و ناله کشاورز توجه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه کشاورزی مازندران جان امنیت غذایی کشور است، گفت: استان با تولید ۷.۶میلیون تن محصول در کشور در بین ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد.

بابک مؤمنی افزود: در همه این سال‌ها ما عرصه کشاورزی را به نفع خوش‌نشینی و مسافرپذیر کمتر کردیم و از دست دادیم؛ اما کشاورزی باصلابت ایستاد و میزان عرصه سرانه ناخالص کشاورزی همچنان مثبت بود و خواهد بود.

وی بیان کرد: در بخش کشاورزی ادعا نداریم که همه‌جا وضعیت مناسب هست اتفاقاً هم‌درد شما هستیم عزیزان در ایام انتخابات هست حضور در انتخابات وظیفه همه ما هست.

مؤمنی افزود: تعداد 10 هزار و ۴۰۰شهید مازندران بررسی شود که چند نفر از دل خانواده کشاورز به تامین امنیت کشور پرداختندامروز رسالت ما به،سمت کشاورزی به،سمت صنعتی و دانش بنیان هست.

وی با بیان اینکه آن چه حق شماست ادا نشد، گفت: ما وظیفه داریم که کار را به سمتی پیش، ببریم تا به‌عنوان خادم تک‌تک اعضای کشاورزی برای مازندران وضعیت مناسب را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه امروز از بین ۱۵۷ رتبه برتر ملی ۱۴ عنوان مربوط به مازندران است، افزود: سال گذشته هم رتبه دوم را نخبگان کشاورزی مازندران به دست آوردند.

مؤمنی با بیان اینکه تعداد 75 نفر از کشاورزان ما در استان نمونه شدند، گفت: رهبری همواره براین موضوع تاکید دارند که یکی تا دو استان کشور باید غذای مردم را تامین کنند و سایر استان ها به صادرات بپردازند.

وی افزود: اگر به توان و استعداد جوان انقلابی، باور شود ما یکی از این استان‌های تأمین‌کننده غذا هستیم لازم است تا اقدامات و برنامه‌های ما باید فرصت رشد پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ما بالاترین ضریب مکانیزاسیون در سطح کشور را داریم، گفت: باید نظام نخبگان از برترین‌های کشاورزی حرکت کند همان‌طور که رهبری و استاندار تأکید دارند امور مردم را باید به مردم واگذار کنیم تجربه مدیریت دولت پایه در بخش اقتصاد و سایر تجربه موفقی نیست دولت باید به وظایف حاکمیتی خود عمل کندو تصدی‌گری غیرحاکمیتی باید به مردم واگذار شود.

مؤمنی با اشاره به اینکه با حضور شما انجمن کشاورزان پیشرو را تشکیل تا میزان تولید را افزایش دهیم، ادامه داد: ما سرآمد تمام حوزه‌های کشاورزی می‌توانیم باشیم.

وی افزود: ما دستاوردهای بزرگی به همت شما در خانواده جهاد کشاورزی داشتیم،امروز که درباره واردات مشکل و دعدعه وجود دارد در سال های،آینده توسعه کشاورز صادرات محور را بیشتر رقم می،زنیم.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف برکات بسیار داشت، گفت: یکی از برکات حوزه کشاورزی است که به برکت تلاش کشاورزان حجم تولید محصولات کشاورزی از 26 میلیون تن قبل از انقلاب به بیش از 130میلیون تن رسیده است.

احمدخانی نوذری با اشاره به اینکه تراز تجاری ما با بیش از ۱۳۰ میلیون تن تولید و بیش از 70 تن صادرات محصولات کشاورزی جای تلاش دارد، افزود:

بیش از ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی داریم وارد می‌کنیم و رهبری بر خودکفایی تاکید دارند.

وی افزود: بله برخی از محصولات مانند ذرت به دلیل استفاده از آب امکان تولید موردنیاز فراهم نیست؛ اما در برخی محصولات مانند چای و..در ایران طرفیت‌های بسیار خوبی داریم.

نوذری با بیان اینکه ما محصولاتی در مازندران تولید می‌کنیم که کشورهای منطقه خواهان آن هستند؛ اما برای افزایش تراز نیازمند تولید در بخش صنعتی هستیم، گفت: استان مازندران یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده کیوی هست؛ ولی از سال گذشته با چالش روبرو شدیم و یکی از خریداران محصول گفته است که من باید مزرعه کیوی را ببینم.

وی با اشاره به هشدارهایی که برخی کشورها درباره سیب و پسته تولید داخل دادند، افزود: تا قبل از ۱۴۰۰ زمانی که وزارت بازرگانی داشتیم یک چالش بین این وزارت و وزارت تولید بود

این مسئول بیان کرد:در حال حاضر چالشی وجود ندارد و وزارت جهادکشاورزی مسئولیت تولید محصولات و  واردات و صادرات است ودر صورت کسری، محصولات کشاورزی را به کشور وارد می‌کنیم

نوذری با تأکید بر این موضوع که ما بر تولید محصول در داخل کشور تمرکز داریم، افزود: در صورت کمبود محصول در کشور ما واردات  می‌کنیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ مقدار بیش از یک میلیون  واردات برنج داشتیم و امسال کمتر از ۸۰۰ تن بود و میزان واردات چای را ۷۰درصد کاهش دادیم

نوذری اضافه کرد:در سایر محصولات هم سیاست جایگزینی تولید داخل به جای واردات را داریم.

مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران نیز بیان کرد: از زمان آغاز دولت تلاش  استان در بخش کشاورزی بود و سبب شد تا هم در بهره‌برداری از پایانه صادراتی و نگاه ویژه به صادرات محصولات کشاورزی دستاوردهایی داشتیم.

حسینی افزود: در حوزه زراعت و..تلاش شد تا حمایت لازم از بخش کشاورزی انجام شود.

آیت‌الله  محمدباقر محمدی لائینی  نیز با بیان اینکه بیماری سرطان در مازندران زیاد هست که بخشی به‌خاطر کود و سموم هست، گفت: چرا محصولات کشاورزی ما به سایر کشورها می‌رود می‌گویند استاندارد ندارد از ما چه کسی باید دفاع کند و این محصول را آزمایش کند که نباید این محصول را بخورند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به اینکه وقتی استعداد و طرفیت مازندران را می‌بینیم خوشحال می‌شویم، ادامه داد: اما وقتی جای ما تغییر نمی‌کند می‌بینیم که مازندران بااین‌همه استعداد چقدر رشد لازم را نداشته است.

آیت‌الله لائینی افزود: کشاورزان گناه دارند محصولات می‌پوسد ما یک آبمیوه‌گیری و صنایع تبدیلی برای خرید محصول نداریم، انقلاب اسلامی از این مدیریت ضعیف راضی نیست.

در این مراسم 90 نفر از کشاورزان برتر و تولیدکنندگان محصولات دامی تجلیل شدند.