چالش‌های اقتصادی رسانه و راهکارهای آن چیست؟
چالش‌های اقتصادی رسانه و راهکارهای آن چیست؟
صاحبنظران و فعالان رسانه معتقدند اقتصاد رسانه به عنوان چالش همیشگی رسانه‌ها نیازمند شناسایی مخاطبان رسانه و تغییر در مدل کسب و کار آنهاست. 

به گزارش ندای تجن به نقل از خبرنگار ایرنا، یکی از چالش های پیش روی رسانه ها در داخل کشور اقتصاد رسانه است که در نشستی با مضمون «اقتصاد رسانه» دربیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران مورد بحث قرار گرفت.

تبلیغات می‌تواند در بهبود وضعیت رسانه‌ها موثر باشد و البته باید این تبلیغات در شرایط موجود متحول شود

افسانه مظفری مدیرکل گروه علوم ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات در این نشست گفت: با حضور شبکه های اجتماعی رسانه های مکتوب متضرر شدند و این شبکه ها چالشی جدی در عرصه روزنامه نگاری ایجاد کردند.

وی افزود: تبلیغات می‌تواند در بهبود وضعیت رسانه‌ها موثر باشد و البته باید این تبلیغات در شرایط موجود متحول شود.

مظفری بیان کرد: درآمدزایی در حوزه رسانه تابع مقررات دولت است و در شرایط حاضر درآمدزایی و اقتصاد رسانه که قرار است از تکنولوژی نوین نیز استفاده کند تا حدود زیادی نیازمند حمایت دولت است.

وی تاکید کرد: اطلاعات (data) حرف اول را در رسانه می زند و باید مبنا این باشد که مخاطب را شناسایی و دسته بندی و تجزیه و تحلیل کرد.

باید مخاطب رسانه را بهتر بشناسیم

در ادامه علی اعتماد الاسلامی بختیاری پژوهشگر رسانه گفت: ۸۰ درصد مشاغل در سال ۲۰۳۰ با وجود هوش مصنوعی وجود نخواهد داشت و ما در آستانه تحول بزرگی هستیم که عوارض سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

به گفته این پژوهشگر یکی از فرصت های آینده رسانه محصولی به نام تجربه است که هرچه از آن بهره بیشتری برده باشد موفق خواهد بود.

وی اظهارداشت: رسانه در سال ۲۰۳۰ کپسولی از زندگی بشر است و در آن بعد مجازی بر بعد فیزیکی ارجحیت دارد.

بختیاری تاکید کرد: در شرایط موجود باید مخاطب رسانه را بهتر بشناسیم برای مثال هم اکنون ضربآهنگ زندگی نسل زد بسیار تند است و نسل الفا بسیار پیچیده تر از این خواهد بود.

وی تصریح کرد: رسانه های داخلی در عرصه کسب و کار توجهی به تحولات روز دنیا ندارند و این درست نیست و باید همگرایی پلتفرم ها رخ دهد، یکی از منابع پرقدرت در عصر حاضر داده های وسیع است و وقتی رسانه ای دسترسی به big data داشته باشد قدرت بالایی دارد.

به گفته این پژوهشگر باید تعریف رسانه را مورد بازبینی قرار دهیم و مدل کسب و کار را تغییر دهیم.

سیستم توزیع مطبوعات باید تغییر کند

در ادامه سید حمید متقی فعال رسانه ای گفت: یکی از چالش های بزرگ رسانه از بدو ایجاد، مسأله اقتصاد رسانه است.

وی ادامه داد: در دنیا نیاز جامعه موجب تمایل به روزنامه شد اما در کشور ما بالعکس نیاز قشر خاص موجب انتشار روزنامه بود.

وی معتقد است شبکه های اجتماعی بیش از اینکه روزنامه ها را محدود کند سایت‌ها را مهجور کرد و هنوز هم شاهد تمایل اقشار مختلف به روزنامه ها هستیم.

متقی اظهارداشت: معتقدم با وجود بحران کرونا و فشار اقتصادی در دنیا هنوز هم روزنامه های با تیراژ بالا چاپ می‌شود و هنوز هم بسیاری علاقه مند هستند که روزنامه‌های داخلی را در ابتدای روز ورق بزنند و این امر در فرهنگ مردم هنوز هم جاری است.

وی گفت: مطبوعات مکتوب در دوره جدید باید اقداماتی انجام دهند تا بتوانند از بحران خارج شوند و بایستی نقش و کارکرد آنها و در کنار آن سیستم توزیع را نیز تغییر دهیم چون عرضه در دکه ها جایگاهی ندارد.

متقی بیان کرد: روزنامه ها باید اعتماد سازی کند تا دوباره توجه به آن بیشتر شود و در این شرایط آگهی دهنده نیز تمایل به هزینه در این بخش دارد.