اگر قیمت محصولات برای کشاورزان به‌صرفه باشد بزرگترین کمک به آن‌هاست
اگر قیمت محصولات برای کشاورزان به‌صرفه باشد بزرگترین کمک به آن‌هاست
افراسیابی در پاسخ به این‌ سئوال که به نظر شما کشاورزان در حال حاضر چه کمکی نیاز دارند، گفت: اگر قیمت محصولات کشاورزان به حدی باشد که برای کشاورزان به‌صرفه باشد می‌تواند حمایت بسیار خوبی باشد.

ندای تجن- رئیس مرکز شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره کودهایی که در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند، افزود: شرکت کودهای شیمیایی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

رضا افراسیابی درباره‌ی  این موضوع که باتوجه‌به رتبه نخست سرطان  در کشور چرا به کودهای گیاهی روی نیاوردیم، گفت: اگر کود شیمیایی به‌موقع مصرف شود و در دورهٔ کارنس(به فاصله بین لحظه پایان سم‌پاشی تا زمانی که سموم بر روی محصول تا حد قابل اطمینانی از بین رفته و محصول قابل برداشت است، دوره کارنس گفته می‌شود) مصرف شود مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: اگر سموم قبل از اینکه دوره‌ی کارنس تمام شود مورداستفاده مصرف‌کنندگان قرار بگیرد باعث بیماری شود؛ دررابطه‌با کود شیمیایی فاصله زمانی رعایت می‌شود و طبق گزارشاتی که ما داریم فکر نمی‌کنم تأثیری در بیماری مردم داشته باشد.

 افراسیابی درمورد انواع کود افزود: کودهای اوره، فسفات، پتاس داریم. کودهای پتاس دارای انواع مختلف کلرور پتاس پودری، گرانوله و سولفات پتاسیم و پتاس ۱۳ درصد است.

وی دربارهٔ نحوه حمایت شرکت از کشاورزان، گفت: ما همین که بتوانیم به‌موقع کودها را به میزان و به‌موقع به دست کشاورزان برسانیم حمایت خوبی می‌توانیم داشته باشیم.

او در پاسخ به این‌ سئوال آیا برای استفاده از کودها آموزشی هم انجام می‌شود، گفت: بله، ازطریق اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود؛ ولی برای تعیین میزان کودی که باید در هکتار مصرف شود مرکز تحقیقات به سازمان جهاد کشاورزی در سامانه بارگذاری می‌کند و از طریق مرکز خدمات حواله صادر می‌شود و کشاورز کود را از کارگزاری‌هایی که شرکت خدمات حمایتی به آنها می‌دهد تأمین می‌کند و خریداری می‌کند.

افراسیابی درباره‌ی توزیع کود اضافه کرد: مصرف کود به این شکل هست که کشت‌های پاییزه، بهاره و مرکبات داریم که به‌عناوین‌مختلف در تاریخ‌های مختلف بارگذاری می‌شود و کشاورزان تأمین  و دریافت می‌کنند.

رئیس مرکز خدمات حمایتی کشاورزی استان دررابطه‌با مقدار یارانه دولت به خرید کود گفت: کود اوره نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان است؛ ولی دولت ۱۵۰ تومان می‌دهد.

او در پاسخ به این‌ سئوال که به نظر شما کشاورزان در حال حاضر چه کمکی نیاز دارند، گفت: اگر قیمت محصولات کشاورزان به حدی باشد که برای کشاورزان به‌صرفه باشد می‌تواند حمایت بسیار خوبی باشد.

افراسیابی در پایان افزود: موضوع مهم این است که ما بتوانیم به‌موقع تأمین کنیم و به‌موقع توزیع کنیم و سهل و آسان به دست کشاورزان برسانیم  این بهترین و مهم‌ترین عاملی هست که کشاورزان دلگرم می‌شوند و می‌توانند امنیت غذایی ما را بالا ببرند.

گفت و گو:نداکلایی

پیاده سازی فایل صوتی:فاطمه موسوی