تشریح مراحل مختلف تولید قارچ
تشریح مراحل مختلف تولید قارچ
یک کارشناس اداره باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره نحوه کشت قارچ و میزان تولید در استان به ما خبر داد.

ندای تجن- کارشناس اداره باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سئوال که میزان کشت قارچ در سطح استان مازندران چه مقدار است، گفت: براساس آمار سال گذشته کشت قارچ در 29 هکتار از سطح مازندران انجام می‌شود و تعداد 313 نفر بهره‌بردار به میزان 5 هزار و 584 تن تولید داشتند.
شفیعی با اشاره به کشت قارچ به دو شیوه مشاغل خانگی و صنعتی در استان مازندران، افزود: بیشتر بهره‌برداران استان به شیوه مشاغل خانگی اقدام به تولید قارچ می‌کنند.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان کشت قارچ در شهرهای بابل، آمل، جویبار، چالوس و…انجام می‌شود، ادامه داد: کشت صنعتی قارچ در شهرهای بابل و آمل وجویبار صورت می‌گیرد.
کارشناس اداره باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این سئوال که دو کشت صنعتی و خانگی چه تفاوت‌هایی با هم دارند، گفت: در شیوه خانگی از یک اتاق یا انبار که دارای کف و دیوار سیمانی است استفاده می کنند و ابتدا اتاق را با لوله‌های گالوانیزه ضد زنگ قفسه‌بندی می‌کنند به‌طوری‌که فاصله بین طبقات آن 40سانتی متر باشد و معمولا بهره‌برداران از کمپوست‌های آماده وتلقیح شده با بذر که به همراه خاک پوششی خریداری می‌کنند.
وی اضافه کرد:لازم است پیش از ورود کمپوست به سالن تولید قارچ ابتدا امکانات تهویه ، رطوبت سنج، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و توری برای ممانعت از ورود حشرات آماده شود.
شفیعی افزود: مراحل کشت قارچ در مدت 60 روز است که مراحل مختلف پنجه دوانی، خاک‌دهی، رافاینگ یا خراش دهی، شوکدهی، محصول دهی و برداشت انجام می‌شود و در مرحله خاک‌دهی از خاک‌پوششی برای لنگرگاه قارچ و همین‌طور مرطوب نگه‌داشتن سطح خاک استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه بالابردن دی اکسید کربن توسط خاک پوششی سبب تحریک و رشد زایشی (بازدهی قارچ می شود.
این کارشناس اضافه کرد: در شیوه مشاغل خانگی از مواد ضدعفونی‌کننده‌ای مانند جرم‌گیر، آب وایتکس و آب‌آهک هم برای قسمت درب ورودی استفاده می‌کنند
شفیعی با بیان اینکه در شیوه صنعتی به‌صورت کارخانه‌ای کشت قارچ انجام می‌شود، گفت: در این شیوه از بخار آب داغ استفاده می‌کنند که از نظر بهداشتی بهتر است؛ چون قارچ باید در محیط کاملاً ایزوله تولید شود تا برای سلامتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ضرری نداشته باشد.
وی در پاسخ به این سئوال که آموزش‌های لازم به تولیدکنندگان داده می‌شود، گفت: بله از طریق واحد ترویج ادارات شهرستان جهاد کشاورزی آموزش کشت و نگه‌داری از قارچ به صورت تئوری و عملی داده می‌شود و در کنار آن ادارات شهرستانی با همکاری ادارات تعاون، کار و رفاه هر شهرستان مجوز مشاغل خانگی به تولیدکنندگان بخش خانگی می‌دهند که آنان می‌توانند تسهیلات با سود 4درصد دریافت کنند.
شفیعی در پاسخ به این سئوال که عمده مشکلات تولیدکنندگان خانگی چیست، گفت: باتوجه‌به اینکه برای بهره‌برداران تضمین بازار و فروش دارای اهمیت است اگر امنیت بازار و فروش برای آنان تامین شود مسلما به ایجاد اشتغال در استان و افزایش بهره‌وری اقتصادی تولید قارچ کمک می‌کند.