بیمه رایگان پنج دهک اول جامعه برای سال 1403 هم تمدید شد/تورم در حوزه درمان بیشتر است/ 300 قلم داروی پرتکرار پوشش بیمه ای ندارند
بیمه رایگان پنج دهک اول جامعه برای سال 1403 هم تمدید شد/تورم در حوزه درمان بیشتر است/ 300 قلم داروی پرتکرار پوشش بیمه ای ندارند

به گزارش ندای تجن به نقل از جماران-  مدیرعامل بیمه سلامت از تداوم بیمه 5 دهک ابتدایی جامعه برای سال 1403 خبر داد و گفت: 5 دهک ابتدایی جامعه که شامل 12.5 میلیون نفر هستند، سال بعد هم بیمه شان به صورت رایگان ادامه دارد و تخفیف های درمانی و دارویی هم همچنان انجام می شود. […]

به گزارش ندای تجن به نقل از جماران-  مدیرعامل بیمه سلامت از تداوم بیمه 5 دهک ابتدایی جامعه برای سال 1403 خبر داد و گفت: 5 دهک ابتدایی جامعه که شامل 12.5 میلیون نفر هستند، سال بعد هم بیمه شان به صورت رایگان ادامه دارد و تخفیف های درمانی و دارویی هم همچنان انجام می شود.

دکتر محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت و گو با جماران، درخصوص تلاشها و برنامه های مورد نظر بیمه سلامت برای تامین دارو در شرایطی که شاهد افزایش قیمت داروها هستیم، خاطرنشان کرد: تورم در حوزه درمان بیشتر است؛ چرا که بسیاری از تجهیزات دارویی نیاز به مواد اولیه دارند و تغییر نرخ ارز باعث تاثیرگذاری در این حوزه می شود. از این جهت تلاش ما این بوده است که هزینه های دارویی بیماران صعب العلاج پوشش داده شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر دو میلیون بیمار صعب العلاج نشان دار شده و تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند، گفت: بالای 90 درصد داروهای بیماران صعب العلاج از ۷۰ درصد تا ۱۰۰ درصد، تحت پوشش بیمه است. به عنوان مثال 100 درصد داروهای هموفیلی تحت پوشش بیمه قرار دارد و برخی از داروهای گران قیمت جدید مثل داروهای دیابت نیز تحت پوشش قرار گرفته اند و در مجموع حدود 66 داروی جدید را در این بخش تحت پوشش برده ایم که برخی از آن ها داروهای ترکیبی و مهم هستند.

ناصحی توضیح داد: زمانی ممکن است دارو نباشد، کم باشد یا در بازار آزاد باشد، بخش های بیمه ای و دولتی نمی توانند ما به التفاوت آن را پوشش دهند. اما آنهایی که در چارچوب هستند و در مجراهای رسمی کشور توزیع می شوند، پوشش خوبی از جهت دارویی توسط بیمه ای دارند.

مدیرعامل بیمه سلامت اضافه کرد: یک سری داروها هستند که پوشش بیمه ای ندارند، ممکن است حتی بیشتر از 300 قلم داروی تکرار باشند که پوشش بیمه ای ندارند، بعضی از اقلامی که پوشش ندارند و مهم هم بوده اند مانند داروهای دیابت، بیماریهای قلبی و بعضی از داروهای سرطان را در «صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج» وارد کردیم. بیش از 60 قلم دارو را که هیچ بیمه پایه ای هم نداشتند را در صندوق صعب العلاج پوشش دادیم تا هزینه ها پایین بیاید.

وی اظهارداشت: باید برای تک تک داروها، کارهای کارشناسی در شورای عالی بیمه انجام و تامین منابع شود تا تحت پوشش بیمه های پایه قرار گیرند. با این حال از جهت تعداد داروها و درصد پوشش، در حدی که می توانستیم رشد خوبی داشته ایم، خصوصا با راه اندازی صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج گام های خوبی در این راستا برداشته شده است.

ناصحی با بیان اینکه از جهت پوشش بیمه گری هم به ارقام خوبی رسیده ایم، گفت: ما 5 دهک پایین را با هدف اجرای عدالت در سلامت به طور رایگان و خود به خود و بدون حضور افراد در مراکز، بیمه کردیم. از این جهت رقم 12.5 میلیون نفر در 5 دهک اول به صورت رایگان تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته اند. درباره سایرین هم تخفیف های خوبی دولت داده است، تنها افراد، 20درصد هزینه را می پردازند و ما بقی که 80درصد آن است، را دولت می پردازد. مکررا اعلام کرده ایم که مردم بیایند و بیمه شوند. آنها که دهکشان مشخص نیست، تا یک ماه تحت پوشش رایگان بیمه ما هستند تا تکلیفشان مشخص شود.

مدیرعامل بیمه سلامت از تداوم بیمه 5 دهک ابتدایی جامعه برای سال 1403 خبر داد و افزود: این عزیزان سال بعد هم بیمه شان به صورت رایگان ادامه دارد و تخفیف ها هم همچنان انجام می شود. امیدواریم شرایطی فراهم کنیم که هر ایرانی بدون نیاز به هزینه های سنگین از همه خدمات مهم، مانند خدمات پزشکی، تشخیصی، دندان پزشکی، توان بخشی به طور مناسب و با عمق مناسب برخوردار شود.