رمان گُلماه با درون مایه اجتماعی به چاپ رسید
رمان گُلماه با درون مایه اجتماعی به چاپ رسید
موضوع رمان درباره  گفتگوی مادر با فرزندش است پسری که 30 سال پیش به جبهه‌رفته است و مادر طی این مدت در انتظار او سپری کرد؛ اما او هنوز بازنگشته و مادر به کُما می‌رود.

به گزارش ندای تجن – رمان گلماه با درون‌مایه اجتماعی با نویسندگی شعبان زلیکانی «گلکار مازندرانی» به چاپ رسید.

موضوع رمان درباره  گفتگوی مادر با فرزندش است پسری که 30 سال پیش به جبهه‌رفته است و مادر طی این مدت در انتظار او سپری کرد؛ اما او هنوز بازنگشته و مادر به کُما می‌رود.

نویسنده دراین رمان تلاش کرده تا ازبکارگیری گفتگو،حوادث وفضاسازی  شعاری پرهیز ونحوه ی زندگی ،مبارزه باشرایط و طاقت فرسای اقتصادی خانواده ی حاضردرداستان را محور کارقراربدهد.

به گفته زلیکانی در متن داستان نوع مواجهه خانواده با حقیقت جاری در جامعه یعنی هجوم دشمن به کشور و تداوم مقاومت آن‌ها تا بیرون راندن دشمن مورد توجه قرار گرفته است که دربرگیرنده‌ی احساس مسئولیت و اولویت دادن به نجات کشور در مقابل نیازهای حیاتی خانواده است.

ساختمان رمان گلماه نیز دربرگیرنده تفاوت‌های فردی شخصیت‌ها، مقابله با شرایطی که موقعیت طاقت‌فرسایی را به خانواده تحمیل کرد، عشق و وابستگی اعضای خانواده و تلاش برای نجات همدیگر ازطرفی و ازطرف دیگر تعامل افراد جامعه در آن برهه‌ی خاص در کنار ماجراهای متعدددیگر است.

نویسنده رمان معتقد است اگرچه درون‌مایه‌ی داستان در قبال شکل پیچیده‌ی موضوع، روند به‌کارگیری اصولی  عناصر را با اندکی مشکل مواجه ساخته است. امااین اطمینان وجود دارد که خواننده بامطالعه‌ی آن ضمن آشناشدن با دنیای زمان گزینش شده همراه بافرم پرداخت احساس قابل‌قبولی خواهدداشت.

لازم به ذکر است شعبان زلیکانی(گُلکارمازندرانی) متولد سال 39 از فعالان ادبیات داستانی ،شعر و ادبیات مازندران است.

 مجموعه داستان «صبح آفتابی»، رمان «بی‌غبار»، مجموعه مقالات «گفته‌ها و ناگفته‌ها» و خاطرات یک سرباز با عنوان «کوت کاپُن» و چاپ هشت جلد کتاب به سفارش نهادهای دولتی وخصوصی و همراهی باگروه دانشنامه‌ی مازندران بخشی ازآثاروفعالیتهای اوبه شمارمی روند.

علاوه بر رمان ومجموعه داستان کوتاه آزادآماده‌ی چاپ ،مجموعه داستان کوتاه باعنوان اتوپیای او دراختیارناشرقرارگرفته است.

وی دبیر جشنواره‌ی ادبیات داستانی بسیج هنرمندان استان و عضو هیئت مدیره شعروادبیات خانه‌ی هنرمندان ساری است و داوری پانزده جشنواره‌ی قصه‌گویی استانی ومنطقه‌ای درکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و دبیروداور جشنواره نمایش عروسکی درکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بخشی از رزومه فعالیت اوست.

زلیکانی با همراهی احسان جمالی چهارموسیقی مازندرانی بانگاه نووخوانندگی خواننده‌های صاحب نام به بازارموسیقی عرضه کردندو موسیقی جدید ودوزبانه درآینده‌ی نزدیک به بازاراین هنرارزنده سپرده خواهدشد.