گردشگری دیجیتال، نویدبخش آینده‌ای مملو از فرصت‌های طلایی
گردشگری دیجیتال، نویدبخش آینده‌ای مملو از فرصت‌های طلایی
گردشگری و توریسم مشخصا از حوزه‌هایی هستند که پتانسیل بالایی جهت پیشرفت در کشورمان را دارند. گردشگری دیجیتال بی‌شک می‌تواند باعث افزایش توانگری این شاخه و پیشبرد هرچه بیشتر این حوزه در ایران باشد. دیجیتالی کردن گردشگری در کشور به نظر با سرعت بالایی در حال گسترش است و این می‌تواند نویدبخش آینده‌ای مملو از فرصت‌های طلایی برای دست اندرکاران صنعت توریسم و گردشگری باشد.

ندای تجن- تحول دیجیتالی در همه صنعت‌ها کم و بیش خودنمایی می‌کند. صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست و تاثیر اینترنت و اتکای نسل حاضر بر فناوری‌های جدید مبتنی بر IT در سیستم گردشگری سال‌های اخیر در دنیا و بالاخص در ایران رشد چشمگیری داشته است. دیجیتالی کردن گردشگری در کشور به نظر با سرعت بالایی در حال گسترش است و این می ‌تواند نویدبخش آینده‌ای مملو از فرصت‌های طلایی برای دست‌اندرکاران صنعت توریسم و گردشگری باشد.

طاهره شاهی، دبیر حوزه پژوهش استان البرز در یادداشتی نوشت: تحول دیجیتال و دیجیتالی شدن در سازمان‌ها از اوایل دهه ۱۹۵۰ شروع شده است و در طی سال‌های مختلف ابتدا با تحول در بخش حسابداری و فعالیت‌های جاری و پردازش و تراکنش‌ها و سپس درنهایت با توانمندی‌های محاسباتی و تحلیلی، یادگیری ماشین، کلان داده‌ها، کاربردهای هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء و محاسبات ابری در حال نقش‌آفرینی در سازمان‌های نوین است. تحول دیجیتال تعاریف متعددی دارد طبق نظر برخی از محققان تحول دیجیتال به‌عنوان «پدیده اجتماعی»، «تحول فرهنگی»، «تحول و ایجاد مدل‌های جدید تجاری» که ریشه در فعالیتهای روزانه و فرهنگ شرکت دارد تعریف می‌شود. 

تحول دیجیتالی در همه صنعت‌ها کم و بیش خودنمایی می‌کند. صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست و تاثیر اینترنت و اتکای نسل حاضر بر فناوری‌های جدید مبتنی بر IT در سیستم گردشگری سال‌های اخیر در دنیا و بالاخص در ایران رشد چشمگیری داشته است. استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و برنامه‌های تحت وب رزرو در مشاغل مختلف نشان‌دهنده تغییر ماهیت خرید حضوری به آنلاین و کم شدن هزینه‌های حمل و نقل بوده و همچنین تسریع در انجام کارها مزید بر افزایش این نوع خرید است. محصولات تولیدشده در اکوسیستم گردشگری دیجیتال بیشتر در حوزه‌های رزرو آنلاین و گردشگری سلامت بوده‌اند. 

جهانگردی که ویژگی‌های صنعت و بخش خدمات را به نمایش می‌گذارد، در نتیجه پیشرفت فناوری‌های اطلاعاتی و فرآیندهای دیجیتالی شدن، دستخوش تحولات گسترده‌ای شده است. از مراحل اصلی توسعه فناوری می‌توان به فروش و بازاریابی و اکو سیستم‌های تجاری دیجیتال اشاره کرد. در اواخر قرن بیستم، اینترنت سازمان‌ها و مشاغل مقصد را قادر ساخت تا از فناوری به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده کنند. وبسایت‌ها جایگزین بازاریابی مبتنی بر کاغذ شدند، سازمان‌های مدیریت مقصد به‌عنوان کارگزاران اطلاعات محسوب می‌شدند و سیستم‌های رزرو آنلاین برای تسهیل معاملات تجاری و سیستم‌های توزیع موجب افزایش هماهنگی در صنعت شدند. 

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ اینترنت جایگاه خود را به عنوان منبع اصلی اطلاعات برای مسافران محکم کرد و پیشرفت در فناوری‌های دیجیتالی یک بازار مجازی برای معامله محصولات و خدمات فراهم ساخت. گردشگران به طور فزاینده‌ای اقدام به رزرو و انجام معاملات الکترونیکی به‌صورت آنلاین می‌کردند، که این امر باعث تسهیل گسترش بازارهای جهانی شد. 

تحول دیجیتال و فناوری‌ها با آسان کردن مسیر سفر، معرفی مناطق دیدنی و جاذبه‌های توریستی و نشان دادن تصویر واقعی از شهرها و روستاهای دور و نزدیک باعث رشد گردشگری می‌شود. 

از سال ۲۰۱۰ پیشرفت‌هایی مانند رایانش ابری، فناوری‌های تلفن همراه و فضای مجازی و جی پی اس ایجاد شده و یکپارچه‌سازی و همکاری سیستم‌های دیجیتال، ارتباط متقابل بین دنیای دیجیتال و فیزیک را تسهیل کرده است. رسانه‌های اجتماعی و محتوای تولید شده توسط کاربر، فرصت توسعه محصولات جدید و ابتکاری را فراهم کرده که این سرعت شرکت‌های جهانگردی را تسریع بخشیده است. 

در این میان برحی فناوری‌ها بر خدمات گردشگری تأثیر گذار بوده‌اند که در ادامه می‌آید. 

دیجیتال سایننج (Signage، اطلاع‌رسانی بصری) اصلی‌ترین فناوری است که در دنیا در حوزه گردشگری به کار گرفته‌شده است و در دسته فناوری اینترنت اشیا قرار می‌گیرد؛ این فناوری در برخی نمایشگرهای دیجیتال محیطی شهری به کار گرفته‌شده است؛ نمونه آن استفاده از این فناوری روبروی متروپل است. این فناوری کمک می‌کند تا برخی خدمات مانند خدمات راهنمای محیطی، مسیریابی، هشدارهای آب و هوایی به شهروندان و گردشگران ارائه شود. 

فناوری هولوگرام به معنای تمام‌نگاری یا هولوگرافی یک روش تصویربرداری و تولید تصاویر سه بعدی است که از دیگر فناوری‌های در خدمت گردشگری است. به تصویری که از این طریق تولید می‌شود، هولوگرام گفته می‌شود. هولوگرام از نظر ثبت اطلاعات بر روی نوار فیلم به عکاسی شباهت دارد، اما شیوه‌ها و وسایل کار برای ایجاد این تصاویر کاملاً متفاوتند، زیرا در هولوگرام اطلاعات مربوط به هر سه بُعد در تصویر ثبت شده است. در نتیجه، هولوگرام نه تنها تصویری کاملا واقع‌نمایانه تولید می‌کند، بلکه تغییرات آنی در سوژه عکس را به هولوگرام تولیدشده نیز منتقل می‌کند. برای نمونه می‌توان به تولید نقشه‌های سه بعدی کاخ Jai Vilas در هند اشاره کرد که در مقاصد گردشگری از آن استفاده می‌شود. 

فناوری واقعیت گسترده یا Extended Reality که به اختصار XR هم نامیده می‌شود از دیگر فناوری‌هایی است که دربرگیرنده‌ی چندین فناوری است و طیفی از روش‌های تغییر واقعیت را توصیف می‌کند که شامل واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) می‌شود. در حقیقت، واقعیت گسترده (XR) تمامی این فناوری‌ها را زیر یک چتر می‌آورد.

در خصوص فناوری واقعیت مجازی، پروژه‌های واقعیت مجازی در طول سال با یک پارک موضوعی جدید VR در حال ساخت در چین، سرفصل‌هایی را ایجاد کردند. با این حال، یکی از جالب‌ترین آزمایش‌ها در پاریس بود که در آن دو تلسکوپ واقعیت مجازی در باستیل و در کنار رودخانه نصب شده بود. «Timescopes» به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که به گذشته سفر کنند تا ببینند اوضاع صدها سال قبل چگونه بوده است. در باستیل، مسافران می‌توانند زندان معروف را همانطور که در زمان هجوم در انقلاب فرانسه به نظر می‌رسید، ببینند. 

بدون شک گردشگری یکی از محورهای تأثیرگذار توسعه، به ویژه توسعه اقتصادی در سراسر جهان بوده و از سیاست‌های اصلی دولت‌ها برای رونق کسب وکارهای پایدار، اشتغال و کارآفرینی می‌باشد. نام‌گذاری سال ۲۰۱۸ توسط سازمان جهانی جهانگردی با عنوان «گردشگری و تحول دیجیتال» نشان از اهمیت موضوع تحول دیجیتال و تأثیر آن بر رشد پایدار صنعت گردشگری است. با توجه به تأثیر تحول دیجیتال بر تمامی ابعاد زندگی بشر، ازجمله سفر و گردشگری، سازمان‌ها و کسب وکارهای گردشگری چاره‌ای جز انطباق خود با محیط پویا و متغیر کنونی ندارند. 

بر اساس بررسی‌های پروژه «ابتکار تحول دیجیتال» (DTI) مجمع جهانی اقتصاد، پروژه‌ای که فرصت‌ها و چالش‌های دیجیتالی شدن کسب‌وکارها و جامعه را بررسی می‌کند، انتظار می‌رود از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ میلادی، دیجیتال‌سازی در صنعت هواپیمایی، سفر و گردشگری تا ۳۰۵ میلیارد دلار سودآوری ایجاد کند. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی فناوری‌های سفر که در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۸.۶ میلیارد دلار بود، تا سال ۲۰۲۶ میلادی به میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار برسد. این داده‌ها نشان می‌دهد که چرا فناوری و دیجیتال‌سازی، برای شرکت‌های حوزه سفر و گردشگری ضروری است. 

گردشگری و توریسم مشخصا از حوزه‌هایی هستند که پتانسیل بالایی جهت پیشرفت در کشورمان را دارند. گردشگری دیجیتال بی‌شک می‌تواند باعث افزایش توانگری این شاخه و پیشبرد هرچه بیشتر این حوزه در ایران باشد. دیجیتالی کردن گردشگری در کشور به نظر با سرعت بالایی در حال گسترش است و این می‌تواند نویدبخش آینده‌ای مملو از فرصت‌های طلایی برای دست اندرکاران صنعت توریسم و گردشگری باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری میراث آریا