اهمیت برقراری ارتباط متقابل میان کوچ و کوچی/زمان افسردگی برای کوچینگ مناسب نیست
اهمیت برقراری ارتباط متقابل میان کوچ و کوچی/زمان افسردگی برای کوچینگ مناسب نیست

یک مربی کوچینگ معتقد است که ارتباط متقابل میان کوچ و کوچی برای پیشبرد اهداف جلسات کوچینگ اولویت نخست دارد .

یک مربی کوچینگ معتقد است که ارتباط متقابل میان کوچ و کوچی برای پیشبرد اهداف جلسات کوچینگ اولویت نخست دارد .

اختصاصی ندای تجن-کلمه Coaching با مفهومی نزدیک به معنای امروزی آن، به گفته منابع موجود برای نخستین بار توسط «گوربی» در سال ۱۹۳۷ در مقاله‌ای که گفته بود «برای بهبود عملکرد در محیط کار، باید افراد باتجربه‌تر کوچینگ افراد کم‌تجربه‌تر و تازه وارد را بر عهده بگیرند.» به کار رفته است.

و اما در دنیای امروز کوچینگ دوره‌ای برای رشد و باروی افراد موفق به حساب می‌آید.

یک مربی کوچینگ به خبرنگار ما درباره این دوره‌هاگفت: در  جلسات کوچینگ برقراری ارتباط متقابل و نزدیک میان کوچ و کوچ شونده (کوچی ) دارای اولویت است به‌طوری که براساس همین ارتباط کوچ در کنار کوچ شونده قرار گرفته ، و همراه مراجع هست، انگار در کنار هم قدم می‌زنند اما کوچ  یک قدم عقب‌تر است و یک دید هلیکوپتری به موضوع دارد و با مهارتی که کسب کرده،  مسیر جلوی مراجع  را روشن می‌کند  بدون اینکه قضاوتش کند  یا او را به گذشته اش ببرد و یا راهکار دهد.

معصومه کلانتری ادامه داد:کوچ در کنار کوچی است تا با یک گفتگوی دوستانه او را از نقطه موجود که هم‌اکنون قرار دارد به نقطه مطلوب مورد نظر خودش«کوچی» همراهی کند که این سفر معمولا با توجه به موضوع مطرح شده توسط کوچی،بین هفت تا ۱۲جلسه طول می‌کشد و  او با آگاهی که نسبت به توانمندی و نقاط قوت خود کسب می‌کند، راه را بپیماید.

کلانتری افزود: پس از انتخاب موضوع کوچینگ توسط کوچی، کوچ  هیچ‌گونه دخالتی در آن ندارد و ارتباطی که در دوره کوچینگ با ناخودآگاه کوچ شونده برقرار می‌شود، نقاط تاریک توانمندی‌ها و قوت او را روشن می‌کند و در نتیجه فرد کوچ شونده می‌تواند با تکیه بر توانمندی خود و مسیری که در جلسه کوچینگ برایش روشن شده است، به توسعه رشد و موفقیت برسد و از آن بهره ببرد.

کلانتری معتقد است که کوچینگ برای افرادی مناسب است که برای خودشان ارزش قائل باشند و در جهت رشد و توسعه فردی خود قدم بردارند و بخواهند تا تغییری در ابعاد مختلف زندگی خودبه وجود آورند؛ مسلما در این صورت میزان رضایت فرد در جلسه‌های کوچینگ  بیشتر و به همان نسبت موفقیت و رشد فرد بیشتر است و البته افرادی که نیاز به روان درمانگر یا روانشناس دارند می‌توانند با مشورت و صلاحدید  جلسات کوچینگ خودشان را داشته باشند.

 این مربی کوچینگ با اشاره به حوزه کاری خود، افزود: کوچینگ در حوزه‌های مختلف تخصصی، مانند: سلامت، توسعه فردی ، هدف‌گذاری ، روابط، مدیران و دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و..در ایران انجام می‌شود. 

به گفته وی در صورت تازه‌کار بودن کوچ، مهارت و توانایی لازم باید مد نظر قرار گیرد و سپس وارد کار شوند، چراکه یک لحظه قضاوت کردن و یا راه‌کار دادن کوچ،طول جلسه و حال مراجع را دگرگون خواهد کرد .

وی ادامه داد:گاهی افرادی برای کوچ مراجعه می‌کنند که شرایط مناسب برای کوچ شدن را ندارند، یعنی افسرده هستند یا انگیزه کافی برای تغییر ندارند بنابراین این افراد به مشاور ارجاع داده می‌شوند تا به سطح مناسب برسند.