با اجرای آموزش‌های مهارتی در استان:طبل اشتغال زیرپای چپ در مازندران نواخته شد
با اجرای آموزش‌های مهارتی در استان:طبل اشتغال زیرپای چپ در مازندران نواخته شد

دستگاه های مختلف مازندران با اجرای طرح‌های مهارت افزایی، طرح جدیدی با عنوان دهکده مهارت را برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در استان کلید زده اند تا طلسم غول بیکاری را بشکنند.

دستگاه های مختلف مازندران با اجرای طرح‌های مهارت افزایی، طرح جدیدی را برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در استان کلید زده اند تا طلسم غول بیکاری را بشکنند.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران اشتغال دغدغه خانواده‌ها و دستگاه‌های مختلف در مازندران به شمار می‌رود زیرا در هر خانوار یک یا دو جوان جویای کار وجود دارد. از سوی دیگر پایش علل بیکاری جوانان و دانش آموختگان مازندران، فقر مهارتی است، از این رو با همکاری دستگاه‌های متولی، مهارت افزایی دانشجویان و سربازان ماهر در استان کلید خورده است. آمار اشتغال در مناطق مختلف مازندران متفاوت است از نرم ۹ درصدی در مناطق مرکزی و شرق گرفته تا نرخ بالای ۱۸ درصد در شرق استان و همه از بیکاری جوانان خسته و کلافه شده اند و به همین منظور اخیراً طرحی با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه ها، سپاه کربلا، جهاد کشاورزی و زندان ها در مازندران کلید خورد که پایه و اساس آن، شورای مهارت استان و شهرستان برای مهارت افزایی است.

*راه اندازی دهکده مهارت در مازندران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به راه اندازی دهکده مهارت در استان افزود:براساس فرمایشات رهبری جوان گرایی در گام دوم انقلاب  مدنظر قرار گیرد، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمدی جامعه مستلزم مهارت افزایی است.

سید حسین درویشی گفت: در این راستا نیاز به افزایش تعاملات بین دستگاه‌های مختلف برای تولید و اقتصاد است تا با بهره گیری از ظرفیت‌ها، منابع مالی، تجهیزات و ارایه آموزش‌های لازم، کارآفرینی بر اساس تقاضا محوری و جامعه محوری تحقق یابد.

درویشی آموزش و مهارت افزایی را از مهمترین برنامه اداره کل فنی و حرفه‌ای ذکر کرد و گفت: مازندران در بخش‌های مختلف از جمله طبیعت گردی، گردشگری و کشاورزی جزو استان‌های برتر محسوب می‌شود و باید صنایع و اشتغال مرتبط به ظرفیت‌های استان را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی قابلیت‌های زیادی برای توسعه اشتغال و کارآفرینی دارد، ادامه داد:ماهیان سردآبی و گرم آبی، کشت گلخانه‌ای، اصلاح نژاد دامی و صنایع تبدیلی را از جمله زمینه‌های اشتغال است؛ همچنین با صدور مجوز به واحدهای مقیاس کوچک برای تولید محصولات کشاورزی می‌توان گام‌های ارزنده‌ای برای اشتغال جوانان جویای کار فردا برداشت. ارایه آموزش‌های مهارت آموزی سبب می‌شود تا جوانان دغدغه اشتغال نداشته باشند و با توجه به کشاورزی بودن استان، تولیدات این بخش و کارآفرینی در این حوزه مدنظر باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران همچنین با بیان اینکه مشاغل خانگی سبب ایجاد فرصت‌های برای تأمین معیشت و افزایش درآمد و رفع نیاز بنگاه‌های اقتصادی می‌شود، سرمایه گذاری در این حوزه را نیازمند داشتن مهارت و تخصص ذکر کرد.

درصد بالایی از جمعیت استان را جوانان جویای کار تشکیل می‌دهد و نداشتن مهارت مانع مهم فراروی کاریابی آنان محسوب می‌شود از این رو ارایه آموزش‌های مهارتی می‌تواند تا حدودی بر زخم کهنه اشتغال در استان مرهم نهد. ارایه آموزش‌های مهارتی برای جوانان و علاقمندان از جمله وظایف آموزش فنی و حرفه‌ای است تا جوانان برای فراگیری آموزش‌های مهارتی که رویکرد مغفول شده به شمار می‌رود با تقویت مهارت افزایی براساس تقاضای جامعه کارآفرینی نمود.